2013-03-14, 21:47
Medlem
eminebihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Alla dom jag har frågat har sagt att cannabis är förbjudet. MEN! jag har sökt och inte funnit något bevis för detta. Jag har spekulerat oerhört mycket kring detta.

Min vän, det finns ingen regel i koranen som säger direkt att du inte får röka cannabis, "Du skall ej röka cannabis i någon form" står det absolut inte.

Däremot är allt som är skadligt för kroppen en synd och dit hör ju självklart cannabis(beroende på hur pass skadligt folk anser att det är). Tekniskt sätt är cigaretter och vattenpipsrökning också en synd inom Islam men uppmärksammas oerhört lite så folk får för sig att göra det ändå.
Citera
2013-03-14, 22:07
Medlem
eminebihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Till att börja med tycker jag att du måste lära dig att skilja på sak och person. Det är inte på något sätt självklart att religioner eller ideologier ska bedömas på ett respektfullt sätt. Att ge sig på och kritisera en idé eller en trosuppfattning är en helt annan sak än att ge sig på en person. Religionskritik är ett "brott" utan offer. Idéer ska kunna tåla att seriöst kritiseras och brutalt granskas.

En religion är inte i mina ögon ett dugg mer värd än tex en politisk ideologi. Tycker du annorlunda och i så fall varför?

Allt och alla ska visas/bedömas med respekt. Jag sa aldrig att det är fel att kritisera religionen eller den heliga skriften utan att man ska göra det på ett moget sätt d.v.s inte skriva något i stil med "profeten Mohammed är en äcklig peddofil", "Islam är rena skiten" o.s.v. Du och vissa andra verkar verkligen inte kritisera den på ett moget sätt. När min religionslärare sade åt min klass att bedöma om Islam och Kristendomen på ett respektfullt sätt, skulle jag då svarat "Varför då, det är väl inget som är självklart att man måste göra, de religiösa ska väl kunna tåla att jag ska bedöma religionerna hur jag vill?"
Varför tror du att polisen aldrig får för sig att gripa en brottsling i kyrkan? Det finns ingen lag som säger att de inte får göra det.

Att du tycker att religion har samma värde som en politisk ideologi respekterar jag. Jag själv tycker endast att okunniga människor får för sig att säga sådana saker som endast vet en bråkdel om religion.
Citera
2013-03-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larzz-Gul
Hade en kompis som konverterade.
Han var inte riktigt rätt i huvudet heller...

varför var han inte rätt i huvudet då?
Citera
2013-03-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Koranen påstår att det exiterar en barriär mellan salt och sött vatten. Ja.

Vilket är fel, det finns absolut ingen barriär mellan salt och sötvatten. Det är ett löjligt och idiotiskt påstående. Redan på förskolan får man lära sig vattnets kretslopp, för människor som sakar grundskoleutbildning kommer här en förenklad förklaring.

Avdunstning från hav, där blir saltvatten till sötvatten--- Sötvattnet faller i form av regn på land---regnet transporteras via sjösystem och floder tillbaks till havet, där sötvattnet åter igen blir till saltvatten.

Och så har det rullat på i hundratals miljoner år, allt sötvatten har en gång varit saltvatten och vise versa. Om det inte hade varit möjligt för sötvatten att ombildas till saltvatten så skulle vi inte ha något saltvatten kvar på planeten. Efter som sötvatten bildas av saltvatten, hade det då varit en irreversibel process, så hade som sagt var ALLA våra hav varit fulla med sötvatten idag.

Detta är som sagt ett nästintill övertydligt exempel på hur religion kan förstöra det logiska tänkandet.
Senast redigerad av Handfast 2013-03-14 kl. 22:17.
Citera
2013-03-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Att salt- och sötvatten inte kan blandas för att ta ETT exempel.

.

Egentligen borde man inte låta ännu en tråd fyllas med en massa vatten-gnabb! Men det är ett så pass superidiotiskt påstående så man kan inte låta bli att svara.
Citera
2013-03-14, 22:22
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminebih
Min vän, det finns ingen regel i koranen som säger direkt att du inte får röka cannabis, "Du skall ej röka cannabis i någon form" står det absolut inte.

Däremot är allt som är skadligt för kroppen en synd och dit hör ju självklart cannabis(beroende på hur pass skadligt folk anser att det är). Tekniskt sätt är cigaretter och vattenpipsrökning också en synd inom Islam men uppmärksammas oerhört lite så folk får för sig att göra det ändå.
Vart kan man läsa det?
Citera
2013-03-14, 22:55
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Allt och alla ska visas/bedömas med respekt. Jag sa aldrig att det är fel att kritisera religionen eller den heliga skriften utan att man ska göra det på ett moget sätt d.v.s inte skriva något i stil med "profeten Mohammed är en äcklig peddofil", "Islam är rena skiten" o.s.v. Du och vissa andra verkar verkligen inte kritisera den på ett moget sätt. När min religionslärare sade åt min klass att bedöma om Islam och Kristendomen på ett respektfullt sätt, skulle jag då svarat "Varför då, det är väl inget som är självklart att man måste göra, de religiösa ska väl kunna tåla att jag ska bedöma religionerna hur jag vill?"
Varför tror du att polisen aldrig får för sig att gripa en brottsling i kyrkan? Det finns ingen lag som säger att de inte får göra det.

Att du tycker att religion har samma värde som en politisk ideologi respekterar jag. Jag själv tycker endast att okunniga människor får för sig att säga sådana saker som endast vet en bråkdel om religion.

Människor ska bemötas med respekt det innebär inte att deras världsuppfattningar och tankar per automatik ska bemötas respektfullt.

Men problemet när det gäller Muhammed var ju att han var gift med en liten flicka och det finns väl skäl att misstänka att han också hade sex med henne. Andra muslimer har försökt ursäkta detta med att det var andra tider då och att det inte var fel att ha sex med småflickor. Idag kallar vi detta fenomen pedofili. Själv har jag svårt att förlika mig med att vuxna män förgriper sig på småflickor eller småpojkar. Du kanske tycker annorlunda. Var Muhammed felfri eller inte? Förespråkar du att vuxna män ska få gifta sig med småflickor?

Men varför ska din religion bedömas med respekt? Vad gör den så speciell så att den ska hanteras på ett sådant sätt.

Islam och kristendom liksom andra religioner kommer med fantastiska berättelser om en god och allsmäktig skapare som dessutom kontaktade en massa illitterata människor i forntiden för att sprida sitt unika budskap. Inget av detta ska kunna gå att styrka eftersom det är själva vitsen med religionen. Det krävs att du slutar tänka logiskt. Flera av de heliga böckerna innehåller dessutom en moral som anses vara ganska barbarisk och den pratar om att det är rätt att döda och som en ren slump så är mannen mer värd än kvinnan. Vad är det egentligen som du tycker ska respekteras i detta?

Har du problem med att muslimer använder din religion som ursäkt för att skada och döda? Kan du förstå att de hittar grunderna för sitt agerande i koranen? Är det problem att din gud skrivit en bok som går att tolka och vad är då egentligen det rätta budskapet?

Kan du ge ett exempel på hur du på ett respektfullt och moget sätt bedömer tex Ku Klux Klan, Talibanrörelsen, Pol Pots kommuniststyre eller nazismen. Finns det anledning att vara kritisk mot någon av dessa exempel tycker du?
Citera
2013-03-14, 22:59
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Egentligen borde man inte låta ännu en tråd fyllas med en massa vatten-gnabb! Men det är ett så pass superidiotiskt påstående så man kan inte låta bli att svara.

Sant. Men det är svårt. Det är ju som du själv säger ett "nästintill övertydligt exempel på hur religion kan förstöra det logiska tänkandet".

Det finns många andra stycken i Koranen som med religiös övertygelse, god vilja samt kännedom om modern vetenskap kan tolkas som kunskap om ex atomer, big bang etc. Låt gå för det - rationella personer ser igenom detta. Låt de religiösa tolka bäst de vill. Att de kommer undan med det underlättas av att de vetenskapliga områden som berörs är komplexa.

Så inte vattenfrågan, i jämförelse. Vattnets kretslopp är ett relativt enkelt och observerbart faktum. Ja, vem som helst kan blanda söt- och saltvatten i sitt hem, eller hälla ett glas vatten i havet och se vad som händer - ändå måste det förnekas för att det står i Koranen att söt- och saltvatten inte blandas.

Deprimerande.
Citera
2013-03-14, 23:13
Medlem
eminebihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Människor ska bemötas med respekt det innebär inte att deras världsuppfattningar och tankar per automatik ska bemötas respektfullt.

Men problemet när det gäller Muhammed var ju att han var gift med en liten flicka och det finns väl skäl att misstänka att han också hade sex med henne. Andra muslimer har försökt ursäkta detta med att det var andra tider då och att det inte var fel att ha sex med småflickor. Idag kallar vi detta fenomen pedofili. Själv har jag svårt att förlika mig med att vuxna män förgriper sig på småflickor eller småpojkar. Du kanske tycker annorlunda. Var Muhammed felfri eller inte? Förespråkar du att vuxna män ska få gifta sig med småflickor?

Men varför ska din religion bedömas med respekt? Vad gör den så speciell så att den ska hanteras på ett sådant sätt.

Islam och kristendom liksom andra religioner kommer med fantastiska berättelser om en god och allsmäktig skapare som dessutom kontaktade en massa illitterata människor i forntiden för att sprida sitt unika budskap. Inget av detta ska kunna gå att styrka eftersom det är själva vitsen med religionen. Det krävs att du slutar tänka logiskt. Flera av de heliga böckerna innehåller dessutom en moral som anses vara ganska barbarisk och den pratar om att det är rätt att döda och som en ren slump så är mannen mer värd än kvinnan. Vad är det egentligen som du tycker ska respekteras i detta?

Har du problem med att muslimer använder din religion som ursäkt för att skada och döda? Kan du förstå att de hittar grunderna för sitt agerande i koranen? Är det problem att din gud skrivit en bok som går att tolka och vad är då egentligen det rätta budskapet?

Kan du ge ett exempel på hur du på ett respektfullt och moget sätt bedömer tex Ku Klux Klan, Talibanrörelsen, Pol Pots kommuniststyre eller nazismen. Finns det anledning att vara kritisk mot någon av dessa exempel tycker du?

Okej nu kanske jag överdrev när jag sade "allt och alla", det är klart jag inte respekterar KKK eller Pol Pot det minsta. Men hade man haft det som debbatämne på ex. SVT så skulle man nog fortfarande behöva debattera på ett moget sätt. Men du kan inte börja jämföra deras ideologier med religion då ideologierna har skapats av människans sätt att tänka, religion och främst Islam är inte alls skapat på samma vis som en ideologi. Tror du de som använder religionen som ursäkt för att skada och döda gör rätt eller, det är där feltolkningar träder fram. Har inte läst hela koranen men om det visar sig att det med att mannen är mer värd än kvinnan så stödjer jag inte det. Du får sluta blanda ihop Mellanösterns livstil och styrningssätt med religionen. Som sagt, det är inte Islam det är fel på utan muslimerna.
Citera
2013-03-14, 23:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Okej nu kanske jag överdrev när jag sade "allt och alla", det är klart jag inte respekterar KKK eller Pol Pot det minsta. Men hade man haft det som debbatämne på ex. SVT så skulle man nog fortfarande behöva debattera på ett moget sätt. Men du kan inte börja jämföra deras ideologier med religion då ideologierna har skapats av människans sätt att tänka, religion och främst Islam är inte alls skapat på samma vis som en ideologi. Tror du de som använder religionen som ursäkt för att skada och döda gör rätt eller, det är där feltolkningar träder fram. Har inte läst hela koranen men om det visar sig att det med att mannen är mer värd än kvinnan så stödjer jag inte det. Du får sluta blanda ihop Mellanösterns livstil och styrningssätt med religionen. Som sagt, det är inte Islam det är fel på utan muslimerna.

Så ideologier har skapats av människans sätt att tänka, men inte religionerna? Hur menar du?
Citera
2013-03-15, 00:00
Medlem
smidigasts avatar
Citat:

Problemet är att du inte har något stöd för att din religion är något annat än en ideologi skapad av människan. Bara för att man lägger in avsnitt med övernaturliga inslag gör dem inte med sanna. Bevisbördan ligger fortfarande på dem som påstår att det finns en sanning i religionen och inte på dem som ställer sig frågande till den.

Ett annat problem med religionen är att det finns inte ett rent budskap utan det är hela tiden föremål för tolkningar. Du kan inte avgöra vad som egentligen är kultur och vad som är religion, och hur många inriktningar har egentligen islam? Islam har sitt ursprung i mellanösterns 600-talskultur så det finns väl kopplingar som är svåra att bortse från.

Det finns skrivningar i koranen som vissa troende tolkar som klartecken att skada och döda. Varför finns de där tror du? Varför skriver gud en bok som kan missförstås och är det egentligen ett missförstånd? Varför uppmanar en god och kärleksfull gud sina följare att döda de som inte är troende? Varför delar en "helig bok" in människor i värdiga och ovärdiga? Jag får iaf många funderingar kring detta.

Vad tycker du egentligen om Muhammeds äktenskap och troliga sexuella relation med en liten flicka? För muslimer så är han väl förebilden? Jag har inga problem att döma ut pedofiler i dagens samhälle och då har jag inte heller några problem att göra det med historiska personer. Framförallt inte om de upphöjs till föredömen. Jag tror att majoriteten av dagens muslimer tycker illa om pedofili men de får ett problem när de samtidigt hyllar Muhammed.

Det glädjer mig att du inte stödjer att män är mer värda än kvinnor men jag måste nog varna dig för att du kommer hitta tecken på att koranen säger något annat. Vad tycker du om att kvinnorna inte får be tillsammans med männen i moskén?
Citera
2013-03-15, 00:34
Medlem
eminebihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så ideologier har skapats av människans sätt att tänka, men inte religionerna? Hur menar du?

Precis så, till skillnad från Bibeln som skrevs av lärjungarna har inte Koranen skrivits av människor, åtminstone tror man inte det då det nämligen inte har bevisats att något mänskligt har skrivit den utan istället så tror man att Gud har författat den. Man menar att araberna omöjligt skulle ha kunnat skriva ett sådant omfattande och lysande stycke litteratur på arabiska utan att en gudom vars kunskap, stil, vokabulär, grammatik, och uttryckssätt var så kraftfullt att det påverkade hela den arabiska halvön m.m istället ska ha skrivit den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in