Citat:
Ursprungligen postat av eminebih
Allt och alla ska visas/bedömas med respekt. Jag sa aldrig att det är fel att kritisera religionen eller den heliga skriften utan att man ska göra det på ett moget sätt d.v.s inte skriva något i stil med "profeten Mohammed är en äcklig peddofil", "Islam är rena skiten" o.s.v. Du och vissa andra verkar verkligen inte kritisera den på ett moget sätt. När min religionslärare sade åt min klass att bedöma om Islam och Kristendomen på ett respektfullt sätt, skulle jag då svarat "Varför då, det är väl inget som är självklart att man måste göra, de religiösa ska väl kunna tåla att jag ska bedöma religionerna hur jag vill?"
Varför tror du att polisen aldrig får för sig att gripa en brottsling i kyrkan? Det finns ingen lag som säger att de inte får göra det.
Att du tycker att religion har samma värde som en politisk ideologi respekterar jag. Jag själv tycker endast att okunniga människor får för sig att säga sådana saker som endast vet en bråkdel om religion.
Människor ska bemötas med respekt det innebär inte att deras världsuppfattningar och tankar per automatik ska bemötas respektfullt.
Men problemet när det gäller Muhammed var ju att han var gift med en liten flicka och det finns väl skäl att misstänka att han också hade sex med henne. Andra muslimer har försökt ursäkta detta med att det var andra tider då och att det inte var fel att ha sex med småflickor. Idag kallar vi detta fenomen pedofili. Själv har jag svårt att förlika mig med att vuxna män förgriper sig på småflickor eller småpojkar. Du kanske tycker annorlunda. Var Muhammed felfri eller inte? Förespråkar du att vuxna män ska få gifta sig med småflickor?
Men varför ska din religion bedömas med respekt? Vad gör den så speciell så att den ska hanteras på ett sådant sätt.
Islam och kristendom liksom andra religioner kommer med fantastiska berättelser om en god och allsmäktig skapare som dessutom kontaktade en massa illitterata människor i forntiden för att sprida sitt unika budskap. Inget av detta ska kunna gå att styrka eftersom det är själva vitsen med religionen. Det krävs att du slutar tänka logiskt. Flera av de heliga böckerna innehåller dessutom en moral som anses vara ganska barbarisk och den pratar om att det är rätt att döda och som en ren slump så är mannen mer värd än kvinnan. Vad är det egentligen som du tycker ska respekteras i detta?
Har du problem med att muslimer använder din religion som ursäkt för att skada och döda? Kan du förstå att de hittar grunderna för sitt agerande i koranen? Är det problem att din gud skrivit en bok som går att tolka och vad är då egentligen det rätta budskapet?
Kan du ge ett exempel på hur du på ett respektfullt och moget sätt bedömer tex Ku Klux Klan, Talibanrörelsen, Pol Pots kommuniststyre eller nazismen. Finns det anledning att vara kritisk mot någon av dessa exempel tycker du?