2013-04-21, 20:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad är det? Det verkar finnas en hel hel oenighet om detaljerna.

Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Vad det innebär är den enskild* muslimens ansvar att ta reda på.

Vilket är ett icke-svar, eftersom islam inte heller på denna punkten är överens med sig själv. En del muslimer förespråkar blind auktoritets-tro, andra försökar få islam till at vara 'individualistisk'.

Citat:
Har jag varit otydlig så går det bra att fråga annars.

Du vet ju inte ens vad ett rationellt argument är; hur skulle du kunne ge funktionella svar på frågor?
Citera
2013-04-21, 20:50
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Islam består egentligen av några enkla principer hur man ska praktisera sin religion, hur man ska behandla andra och att visa respekt och tolerans. Det behöver inte utvecklas, utan det är 'det utvecklade samhället' som går i sank när såna basala värderingar måste uppdateras. Behöver jag säga 'sköt dig själv och skit i andra'? En utveckling som skett i samhället och förändrat samhället negativt.

När de enkla principerna används för att skada och särbehandla andra så har de ingen plats i ett samhälle jag vill leva i. Jag tycker nog att vi i dagens Sverige kan sägas ha betydligt bättre och mer humana basala värderingar än vad som någonsin kan tolkas ur koranens texter.

Citat:
Javisst, men mycket av det du idag ser som en självklarhet har ändå en stor del av sitt ursprung i den kristna etiken och som påverkat den.
Islam är inte skilt från individen och läggs åt sidan, utan det är en naturlig del av en person. Precis som jag mamma så är jag också svensk och muslim. Det blir inte någon motsättning utan innebär ett personligt val hur jag vill leva mitt liv, precis som den vill göra som är pappa, tysk och ateist/idrottare osv. Så att det skulle hämma utvecklingen är rent nonsens enligt min uppfattning.
Visst finns det koppling till vårt kristna arv, men det samhälle som vi till sist lyckades skapa har tagit ett rejält kliv bort från kristendomen. Kristendomens företrädare har knappast stått och applåderat utvecklingen direkt.

Men vill du leva ett liv med en gudstro så är det inga problem. Men den dag du vill påverka din omgivning att anpassa sig efter dina religiösa ramar så blir det problem. Lagstiftning måste vara skilt från olika religioner. En personlig religion har jag inget emot.

Citat:
Det är klart att Islam, som är en religion, inte bygger bostäder.

Framställan gällde 'religion som snuttefilt', och jag tog upp att trygghet - vad trygghet är, är individuellt. En personlig tro brukar vara en bra grund att stå på när man i livet möts av olika svårigheter, det är min uppfattning och upplevelse.
Då var det kanske en ganska dålig jämförelse att koppla det till brister i bostadsbyggande... Knappast något som du då kan kritisera demokratin för.
Citera
2013-04-21, 20:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad i består argumentationsfelet?

I den falska analogi du skapade i och med den tydliga jämförelse mellan mytologisk etik och demokratins rätts-system.

Citat:
Vad som ger människor trygghet är ju väldigt individuellt.

Visst, och det repspekterar den sekulära, konstitutionella demokrati ... som i sina principer tar hänsyn till individen. Motsatt teokratin som är fascistisk.

Citat:
Jag ser väl kanske inte lika välvilligt som du gör på den svenska demokratin idag när det finns så många människor som har det mycket svårt, där det exempelvis finns barn som inte ens har eget hem att bo i för det råder bostadsbrist.

Det förstår jag, i en religions-politisk teokrati-agenda gällar det att misskreditera demokratin med kryphåls-sökande.

Citat:
Då behövs annat som ger trygghet i tillvaron så att det går att kämpa vidare för att överleva vardagen. Sen att du ser ner på andras tro och hånfullt kallar det för snuttefilt, visar väl snarare att du inte är direkt en vänlig person.

Jag är hånfull, när såna som du försökar smyga snuttefiltismen in som ett allmänt behov.
Citera
2013-04-21, 20:59
Medlem
flygande mattans avatar
Bogomil

Citat:
Vilket är ett icke-svar, eftersom islam inte heller på denna punkten är överens med sig själv. En del muslimer förespråkar blind auktoritets-tro, andra försökar få islam till at vara 'individualistisk'.
Det är din uppfattning. För mig är det otvivelaktigt att Islam baseras på dess källor.

Men låt dem få förespråka vad de vill. Vi har yttrande och åsiktsfrihet, jag förstår inte vad problemet är?

Citat:
Du vet ju inte ens vad ett rationellt argument är; hur skulle du kunne ge funktionella svar på frågor?
Men varför försöker du då diskutera med mig och det är så du uppfattar det? Är du rationell då menar du?
Citera
2013-04-21, 21:05
Medlem
flygande mattans avatar
smidigast

Citat:
När de enkla principerna används för att skada och särbehandla andra så har de ingen plats i ett samhälle jag vill leva i. Jag tycker nog att vi i dagens Sverige kan sägas ha betydligt bättre och mer humana basala värderingar än vad som någonsin kan tolkas ur koranens texter.
Kan du ge något exempel på vad du tänker på så det blir mer formbart?

Så du tycker det jag tog upp är dåliga värderingar?

Citat:
Visst finns det koppling till vårt kristna arv, men det samhälle som vi till sist lyckades skapa har tagit ett rejält kliv bort från kristendomen. Kristendomens företrädare har knappast stått och applåderat utvecklingen direkt.
Det är ju för att samhället inte längre är så tolerant kanske mot religiositet och därför tagit avstånd från det, därav har vi ett samhälle idag som förvisso säger sig vara för religionsfrihet, men som helst ser avsaknaden av det som det ultimata. Nej jag tror säkert inte det applåderats, utan de har ju blivit till att underkasta sig sekulära samhället.

Citat:
Men vill du leva ett liv med en gudstro så är det inga problem. Men den dag du vill påverka din omgivning att anpassa sig efter dina religiösa ramar så blir det problem. Lagstiftning måste vara skilt från olika religioner. En personlig religion har jag inget emot.
En fin och rimlig tanke som jag respekterar.

Citat:
Då var det kanske en ganska dålig jämförelse att koppla det till brister i bostadsbyggande... Knappast något som du då kan kritisera demokratin för.
Javisst, ibland kan jag göra dåliga jämförelser jag är långt från perfekt.
Citera
2013-04-21, 21:21
Medlem
flygande mattans avatar
Bogomil

Citat:
I den falska analogi du skapade i och med den tydliga jämförelse mellan mytologisk etik och demokratins rätts-system.
För mig är det inte svårt att jämföra eftersom vi inte talar om svart och vitt här.

Citat:
Visst, och det repspekterar den sekulära, konstitutionella demokrati ... som i sina principer tar hänsyn till individen. Motsatt teokratin som är fascistisk.

Det gör även religionen, även ansvar och rättigheter och skyldigheter är viktiga principer i religionen.

Citat:
Det förstår jag, i en religions-politisk teokrati-agenda gällar det att misskreditera demokratin med kryphåls-sökande.
Inte alls utan det handlar om att våga se sanningen i vitögat och inte segla runt på rosa små moln.

Citat:
Jag är hånfull, när såna som du försökar smyga snuttefiltismen in som ett allmänt behov.
Du har ett behov att vara hånfull menar du? För jag har inte sagt att jag tror alla har ett behov att tro, däremot så tror jag på den medfödda medvetenheten. Men den väcks däremot inte till liv hos alla.
Citera
2013-04-21, 21:23
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Har du läst tafsir också?

En hel del, japp. Och vet du? Det hemska är att de säger samma hemska saker jag fick ut av koranen. Det är ok att slå sin fru om hon inte lyssnar (inte ens efter att man sexvägrat! gasp! jodå, sexvägran brukar ju funka bra mot kvinnor), osv.

Välkommen tillbaks, förresten.
Citera
2013-04-21, 21:28
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Kan du ge något exempel på vad du tänker på så det blir mer formbart?

Så du tycker det jag tog upp är dåliga värderingar?
Jag tänker naturligtvis på grunderna för ett demokratiskt, jämlikt och öppet samhälle. Dessa står ju i direkt konflikt med din religion och du inte anammar sekulära tankar.

[quote=flygande mattan]Det är ju för att samhället inte längre är så tolerant kanske mot religiositet och därför tagit avstånd från det, därav har vi ett samhälle idag som förvisso säger sig vara för religionsfrihet, men som helst ser avsaknaden av det som det ultimata. Nej jag tror säkert inte det applåderats, utan de har ju blivit till att underkasta sig sekulära samhället.

En fin och rimlig tanke som jag respekterar. Det finns ju en bra förklaring till att dagens samhälle inte lutar sig mot religionen. Det är ju att religionen initialt och under långt tid motsatte sig denna utveckling. Dagens kristendom i Sverige är ganska harmlös mestadels. Vi har annars samma mörka religiösa historia som många andra. Mängder av övergrepp som begåtts i guds namn vilket många reagerat mot. Hade religionen varit en positiv kraft för människor hade den fortfarande haft sin makt kvar.

Religionsfrihet gäller också frihet från religion.

Citat:
Javisst, ibland kan jag göra dåliga jämförelser jag är långt från perfekt.
Det är väl få som kan säga att de är perfekta och det är väl det som förenar oss alla. Lösningen är dock inte att försöka leva kvar i forntidens moralsystem för att hitta rätt i dagens värld.
Citera
2013-04-21, 21:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är din uppfattning. För mig är det otvivelaktigt att Islam baseras på dess källor.

Inte alls. Islam baseras mycket tydligt på TOLKNING av sina källor.

Citat:
Men låt dem få förespråka vad de vill. Vi har yttrande och åsiktsfrihet, jag förstår inte vad problemet är?

Att auktoritets-inslaget i islam gör denna till en ideologi, som ju inte precis är känd för sitt försvar av yttrandefrihet. (Om muslimer med stark yttrandefrihets-support skulle manifestera sig på forumet, skulle jag välkomna och respektera dessa).

Citat:
Men varför försöker du då diskutera med mig och det är så du uppfattar det? Är du rationell då menar du?

Jag anser mig vara det och vanligen är det så jag upplevas. Men det förutsättar att du förstår rationalismen såpass mycket, att du kan relatera sakligt till den i min position som representant för den. Ni pådyvlande teister brukar ha strawman-uppfattninger om vad rationalismen egentligen är (du kan ju vara ett undantag).
Citera
2013-04-21, 21:41
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
En hel del, japp. Och vet du? Det hemska är att de säger samma hemska saker jag fick ut av koranen. Det är ok att slå sin fru om hon inte lyssnar (inte ens efter att man sexvägrat! gasp! jodå, sexvägran brukar ju funka bra mot kvinnor), osv.

Välkommen tillbaks, förresten.
Jag har inte läst någon sådan tafsir, men man måste också skilja på tafsir och tafsir förstås.

Tack, men jag lär komma och gå, men gulligt att välkomna mig hur som haver.
Citera
2013-04-21, 21:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
För mig är det inte svårt att jämföra eftersom vi inte talar om svart och vitt här.

Falska analogier är fortfarande falska analogier oavsett om dom är svart/vita eller inte.

Citat:
Det gör även religionen, även ansvar och rättigheter och skyldigheter är viktiga principer i religionen.

Det är fortfarande en falsk analogi. VET du öht vad en falsk analogi är och vilken betydelse sånt har i debatt-sammanhang?

Citat:
Inte alls utan det handlar om att våga se sanningen i vitögat och inte segla runt på rosa små moln.

Vilken 'sanning'?

Citat:
Du har ett behov att vara hånfull menar du?

Nej, det "menar jag" inte.

Citat:
För jag har inte sagt att jag tror alla har ett behov att tro, däremot så tror jag på den medfödda medvetenheten. Men den väcks däremot inte till liv hos alla.

Men den "medfödde medvetenheten" (jag förmodar du refererar till någon sorts teologisk 'sinne') är något alla har; kanske även i en specifik form?
Citera
2013-04-21, 21:52
Medlem
flygande mattans avatar
smidigast

Citat:
Jag tänker naturligtvis på grunderna för ett demokratiskt, jämlikt och öppet samhälle. Dessa står ju i direkt konflikt med din religion och du inte anammar sekulära tankar.
Alltså jag kan inte hålla med riktigt här. Det islamiska samhället skiljer så mycket, men fokuserar mer på rättigheter, skyldigheter, ansvar och hänsynstagande. Det svenska samhället är fokuserat på individen medan det islamiska är fokuserat på helheten.

Vet du, den svenska jämställdheten som numera verkar gå ut på att man inte får kvinna längre utan måste vara en hen står mig upp i halsen. Det som jämställdhet borde handla om har helt kommit på irrvägar.

Citat:
Det finns ju en bra förklaring till att dagens samhälle inte lutar sig mot religionen. Det är ju att religionen initialt och under långt tid motsatte sig denna utveckling. Dagens kristendom i Sverige är ganska harmlös mestadels. Vi har annars samma mörka religiösa historia som många andra. Mängder av övergrepp som begåtts i guds namn vilket många reagerat mot. Hade religionen varit en positiv kraft för människor hade den fortfarande haft sin makt kvar.
Ja det är delvis en argumentation som jag kan köpa.

Citat:
Det är väl få som kan säga att de är perfekta och det är väl det som förenar oss alla. Lösningen är dock inte att försöka leva kvar i forntidens moralsystem för att hitta rätt i dagens värld.
För en del det en lösning. Jag tänker på de människor som levt på exempelvis fel sida om lagen och som funnit ett bättre och rättare sätt att leva på genom religionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in