smidigast
Citat:
När de enkla principerna används för att skada och särbehandla andra så har de ingen plats i ett samhälle jag vill leva i. Jag tycker nog att vi i dagens Sverige kan sägas ha betydligt bättre och mer humana basala värderingar än vad som någonsin kan tolkas ur koranens texter.
Kan du ge något exempel på vad du tänker på så det blir mer formbart?
Så du tycker det jag tog upp är dåliga värderingar?
Citat:
Visst finns det koppling till vårt kristna arv, men det samhälle som vi till sist lyckades skapa har tagit ett rejält kliv bort från kristendomen. Kristendomens företrädare har knappast stått och applåderat utvecklingen direkt.
Det är ju för att samhället inte längre är så tolerant kanske mot religiositet och därför tagit avstånd från det, därav har vi ett samhälle idag som förvisso säger sig vara för religionsfrihet, men som helst ser avsaknaden av det som det ultimata. Nej jag tror säkert inte det applåderats, utan de har ju blivit till att underkasta sig sekulära samhället.
Citat:
Men vill du leva ett liv med en gudstro så är det inga problem. Men den dag du vill påverka din omgivning att anpassa sig efter dina religiösa ramar så blir det problem. Lagstiftning måste vara skilt från olika religioner. En personlig religion har jag inget emot.
En fin och rimlig tanke som jag respekterar.
Citat:
Då var det kanske en ganska dålig jämförelse att koppla det till brister i bostadsbyggande... Knappast något som du då kan kritisera demokratin för.
Javisst, ibland kan jag göra dåliga jämförelser jag är långt från perfekt.