Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-23, 22:34
  #337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Islam är ingen religion i den bemärkelse, utan det är mer hur du ska leva ditt liv utan synd. Alltså rekommendationer hur du ska leva ditt liv. En av dessa är du ska leva omskuren, som en identitet att du är muslim. Men också att du ska förhindra att din penis blir attackerad och förstörd av sjukdomar. De anser huden runt penisen är ett paradis för bakterier. Därför bör den skinnet skäras bort och på det sättet förhindrar att sjukdomar frodas.

Jo, jag vet. Bara det att det kan bli aningen frustrerande.
Citera
2019-12-29, 02:29
  #338
Medlem
Att leva som konverterad sekulariserad muslim i Sverige skulle inte vara något annorlunda än hur du lever nu. Eller såklart, förutom det faktum att du inte kan äta fläskkött - men det dör man väl inte av.

Det är en del prat om sunni och shia men även inställningen till sharialagarna. Om man som ickemuslim i Sverige talar om sunni och shia och att inriktningen skulle spela en signifikant roll i det vardagliga livet så har man nog inte träffat en enda muslim. Vare sig man är sunni eller shia lever man som en normal person. Sharialagarna är för en svensk muslim för den delen helt irrelevanta och det är lönlöst att ens försöka förstå sig på dessa, för det gör inte ens de flesta svenskfödda muslimerna.

Många verkar tro att det syns på utsidan om man är muslim. Det gör det oftast inte. För att vara muslim är tron på att Gud är en mycket viktig. Sedan kommer tron på änglarna, böckerna (Toran, Bibeln, Koranen), tron på profeterna (bla. Ishak, Jesus, Mohammed), tron på den yttersta dagen och tron på ödet. Den sistnämnda debatterar många om, och det är klart att man kan ha olika livsåskådning i det avseendet.

Det viktigaste inom islam är tron. Andra artiklar såsom de fem pelarna kan man se som verktyg för att förstärka tron.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback