2013-03-14, 14:24
Medlem
eminebihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
http://wikiislam.net/wiki/Scientific_Errors_in_the_Qur%27an
http://www.answering-islam.org/Quran/Contra/

Solen åker ner i en pöl med vatten. Låter som något som verkligen är sant.

http://www.answering-islam.org/Quran/Contra/s001.html
Solomon pratade mer myror.

Sagor med andra ord. Harry Potter är i alla fall bra skriven.

Det är klart att både Koranen och Bibeln innehåller berättelser, olika berättelser om profeter, kungarna av Israel bl a Salomo som du hänvisa till i din länk. Du får koranen att låta som att den endast består av sagor.

"Solen åker ner i en pöl med vatten", tror du att Koranen bokstavligt menar att solen åker ner i en liten vattenpöl? Det är nog snarare en metafor, finns fullt av dem i alla dagens dikter/verser.
Citera
2013-03-14, 14:28
Medlem
rapefists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligtSuspekt
Nejdå det är inte svårt att konvertera, om jag kommer ihåg rätt ska du bara berätta trosbekännelsen inför några vittnen eller nåt liknande.
jaha, är du muslim?
Citera
2013-03-14, 14:30
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminebih
Det är klart att både Koranen och Bibeln innehåller berättelser, olika berättelser om profeter, kungarna av Israel bl a Salomo som du hänvisa till i din länk. Du får koranen att låta som att den endast består av sagor.

"Solen åker ner i en pöl med vatten", tror du att Koranen bokstavligt menar att solen åker ner i en liten vattenpöl? Det är nog snarare en metafor, finns fullt av dem i alla dagens dikter/verser.
Så alla felaktigheter är metaforer?

Alla de här?

Citat:
Reclining in the (Garden) on raised thrones, they will see there neither the sun's (excessive heat) nor (the moon's) excessive cold.
Månen skapar kyla?

Citat:
It is God who made for you the earth a fixed place and heaven for an edifice; And He shaped you, and shaped you well, and provided you with the good things. That then is God, your Lord, so blessed be God, the Lord of all Being.
Jorden står stilla?

Citat:
And He it is Who created the night and the day, and the sun and the moon. They float along in an orbit.
Solen snurrar runt jorden?

Citat:
The stars which rise and set
Self explanatory.

Citat:
It is not for the sun to overtake the moon, nor doth the night outstrip the day. They float in an orbit.
Jorden är ännu en gång universums centrum?

Och sen självklart har vi hela skiten med att månen klövs i två http://wikiislam.net/wiki/Moon_Split_Miracle
Citera
2013-03-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zajjah
får man röka hash? seriös fråga!

Alla dom jag har frågat har sagt att cannabis är förbjudet. MEN! jag har sökt och inte funnit något bevis för detta. Jag har spekulerat oerhört mycket kring detta.

Min nuvarnande hållning till frågan är att eftersom Gud har skapat blomman (cannabis) så är den inte förbjuden om inte han har sagt det, I koranen eller genom sitt sändebud (Mohammad saws). Och som sagt har jag sökt och inte funnit något utlåtande där Profeten nämner någon förbjuden blomma/växt. Och argumentet för förbudet mot rusdrycker och spel om pengar i Koranen är att det "slår missämja" mellan människor. Alltså att det skapar konflikter mellan människor, och det tycker jag verkligen inte stämmer in på marijuanah.

Hash däremot är en aning osäkrare då du inte vet vad som ligger i det (om du inte gör det själv dvs.) och dessutom så röks ju hash vanligast med cigaretter som absolut är haram/förbjudet.

Jag tror att bara Gud vet vad som är förbjudet för varje enskild människa. Eftersom vi har fötts med olika förutsättningar så kommer vi antagligen inte att dömas på samma grunder.
Senast redigerad av 133542 2013-03-14 kl. 16:34.
Citera
2013-03-14, 16:35
Medlem
Citat:

Ungefär som att den påstår att salt- och sötvatten inte kan blandas?
Citera
2013-03-14, 16:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det beror på tolknings-metodologi ... som kan leda muslimer till att krigas med varandra (förutom alla andra för den delen).

Det är bara att flytta målstolperna utan egentligen att säga något vettigt.
Citera
2013-03-14, 17:03
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Ungefär som att den påstår att salt- och sötvatten inte kan blandas?

Koranen påstår att det exiterar en barriär mellan salt och sött vatten. Ja.

[55:16] Vilket av er [allsmäktige] Herres verk vill ni båda då förneka
[55:17] [Han är] de två soluppgångarnas Herre och de två solnedgångarnas Herre.
[55:18] Vilket av er [allsmäktige] Herres verk vill ni båda då förneka
[55:19] Han låter de två stora vattenmassorna röra sig fritt och mötas;
[55:20] mellan dem [har Han likväl dragit] en skiljelinje som de inte kan överskrida.

Vilket är sant.

Little Muslim girls teach a big Atheist Richard
http://www.youtube.com/watch?v=JD_ln28-mYk
Citera
2013-03-14, 17:12
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

Jo, det blir ju ett väldigt effektivt budskap. Ungefär som: du får slå din fru om hon är olydig...men jag menade det bara metaforiskt. Vad är då inte metaforiskt i koranen?
Citera
2013-03-14, 17:13
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Vadå varför? Varför ens visa respekt mot någon överhuvudtaget. Det är väl klart som fan att alla religioner ska bedömas på ett respektfullt sätt! Om du nu inte gillar någon regel inom Islam, fine, uttryck det bara på ett moget och respektfullt sätt och inte som den tidigare tjommen som började jämföra det med hemorrojder, på så sätt slipper man bråk och det går att debattera på ett normalt sätt.

Till att börja med tycker jag att du måste lära dig att skilja på sak och person. Det är inte på något sätt självklart att religioner eller ideologier ska bedömas på ett respektfullt sätt. Att ge sig på och kritisera en idé eller en trosuppfattning är en helt annan sak än att ge sig på en person. Religionskritik är ett "brott" utan offer. Idéer ska kunna tåla att seriöst kritiseras och brutalt granskas.

En religion är inte i mina ögon ett dugg mer värd än tex en politisk ideologi. Tycker du annorlunda och i så fall varför?
Citera
2013-03-14, 17:25
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
En vers ur koranen som förklarar tillståndet av en förnekare och dennes hjärta.

‎"Har de [som nu förnekar sanningen] aldrig begett sig ut i världen, så att deras hjärtan fått lära sig att förstå och deras öron att höra? Det är inte deras ögon som är blinda, nej, det är hjärtana i deras bröst!" [Koranen, 22:46]

Som vanligt så slänger du in en tramsvers från koranen som inte betyder något i sammanhanget. Är du överhuvud kapabel att föra en seriös diskussion om din religion? Hittills har du verkligen visat dig helt oförmögen att göra så och du bara förlöjligar din religion. Det är ju bara snömos du häver ur dig.

Är det verkligen ingen normalt funtad muslim här på tråden som kan ta de här flashback-jihadisterna i örat? De gör sitt yttersta för att framställa er religion som en sekt för praktmuppar. Men ni kanske är nöjda med det så att ni sen kan säga att ateisterna är dumma mot er?
Citera
2013-03-14, 20:04
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Vi vet. Det är fel.
Citat:

Att salt- och sötvatten inte kan blandas för att ta ETT exempel.
Citat:
Vilka TVÅ soluppgångar? Vilka TVÅ solnedgångar?
Citat:
Jag såg bara solen gå ned en gång idag.
Citat:
Ja, de rör sig fritt och möts i ett kretslopp.
Citat:
[55:20] mellan dem [har Han likväl dragit] en skiljelinje som de inte kan överskrida.
He, he. Nej.

Citat:
Vilket är sant.
Nej. Det är falskt.
Citera
2013-03-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw

Vilket är sant.

Little Muslim girls teach a big Atheist Richard
http://www.youtube.com/watch?v=JD_ln28-mYk
Då tycker jag att du skall gå in i köket och blanda dessa och sedan komma tillbaka och berätta resultatet, Ni är så korkade att ni inte ens är villiga att göra ett experiment för att koranen säger så, ni bara tror att det är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in