2013-04-21, 19:16
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolsorz
Är det svårt att konvertera till Islam?

Har man några skyldigheter som Muslim? Typ, tillexempel att man måste göra nånting om någon annan säger åt en, vad vet jag.
Svårt skulle jag inte säga att det är, däremot så måste man vara ärlig och vara övertygad om att man vill vandra på Allahs (swt) väg.

Om du är muslim så kommer du att vilja göra det som är rätt inför Allah (swt), det är vad det innebär att vara muslim och ta ansvar för sin tro. Det kommer falla sig lika naturligt som allting annat som du väljer att ta ansvar för, barn, arbete eller vad det nu är. Man implementerar helt enkelt tron i sin vardag.
Citera
2013-04-21, 19:19
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Jag har läst koranen. Då är det okej för mig att bedöma Islam, right?
Har du läst tafsir också?
Citera
2013-04-21, 19:24
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Uppenbart sitter du här som svensk och tjafsar om ett 1400 år gammalt påhitt. Inget visar islamsk kärlek och godhet som på det mysiga sätt man hanterar apostater, eller kvinnor, eller homosexuella, eller otrogna...

Men vill du vara god och kärleksfull så är det väl helt ok. Du behöver dock ingen bok för det. Det år alldeles utmärkt iaf.

Islam är inte enbart en tro, utan handlar om hur den troende lever sitt liv här och nu. Lagar och regler ingår också. Precis som vi i Sverige har en lag som fäller och dömer brottslingar, men knappast någon som skulle förakta eller förkasta Sverige för det inte sant?

Jag tror många skulle behöva lite riktlinjer i samhället med tanke på hur mycket elände som där sker. Så är inte säker på att alla klarar det så galant från eget huvud.
Citera
2013-04-21, 19:30
Medlem
flygande mattans avatar
salxar

Citat:
Solen åker ner i en pöl med vatten. Låter som något som verkligen är sant.
Du hade skrivit ett längre inlägg men väljer att endast besvara detta, där du uppenbarligen fått din 'förklaring' från en tvivelaktig hemsida.

Om du läser detta i Koranen så ser du att det är en person (inte Allah swt, inte profeten Muhammad fvmh eller någon annan profet fvmd) som säger att så sker. Utan personen i fråga talar om att han uppfattar det så.

Om man vill förstå vad man diskuterar så är det viktigt att vara ärlig och kritisk till de sidor man lättvindigt plockar 'information' ifrån. Annars biter man sig själv bara i svansen - och hur smart framstår man då att vara?
Senast redigerad av flygande mattan 2013-04-21 kl. 19:41.
Citera
2013-04-21, 19:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Om du är muslim så kommer du att vilja göra det som är rätt inför Allah (swt),

Och vad är det? Det verkar finnas en hel hel oenighet om detaljerna.

Citat:
det är vad det innebär att vara muslim och ta ansvar för sin tro.

Är omfokusering och rökridå-skapande i en debatt en del av det du kallar "ta ansvar för sin tro"?
Citera
2013-04-21, 19:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Islam är inte enbart en tro, utan handlar om hur den troende lever sitt liv här och nu. Lagar och regler ingår också. Precis som vi i Sverige har en lag som fäller och dömer brottslingar, men knappast någon som skulle förakta eller förkasta Sverige för det inte sant?

Självklart inte, eftersom du presenterar en falsk analogi (ett argumentations-fel).

Citat:
Jag tror många skulle behöva lite riktlinjer i samhället med tanke på hur mycket elände som där sker.

Denna "gud eller kaos" floskel förutsättar att alla är lika existentiellt inkompetente som en del muslimer, som inte kan fungera socialt utan skydaddy's fascist-regler.

Citat:
Så är inte säker på att alla klarar det så galant från eget huvud.

Dessa få procent får gärna ha en snuttefilt om det ger dom trygghet. Det är ett grundprincip i demokratin.
Citera
2013-04-21, 20:07
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad är det? Det verkar finnas en hel hel oenighet om detaljerna.

Är omfokusering och rökridå-skapande i en debatt en del av det du kallar "ta ansvar för sin tro"?
Vad det innebär är den enskild* muslimens ansvar att ta reda på.

Har jag varit otydlig så går det bra att fråga annars.
Citera
2013-04-21, 20:11
Medlem
smidigasts avatar
Citat:

Jag tror många skulle behöva lite riktlinjer i samhället med tanke på hur mycket elände som där sker. Så är inte säker på att alla klarar det så galant från eget huvud.

Men vi har ju då det lilla problemet att världen utanför islam har utvecklats medan islam stått still. Utöver det så har vi en massa olika islam att välja mellan och alla anser de uppfattat budskapet riktigt.

Det behövs verkligen ingen religion för att finna fungerande riktlinjer i ett samhälle. Jag tycker nog att vi på det stora hela lyckas rätt bra här i Sverige tex. Att religioner med så mycket elände i bagaget skulle kunna vara en garant för stabilitet och framgång är inte troligt. Jag ser det som extra besvärligt för islam som så många följare anser kommer med den slutliga sanningen vilket uppenbart hämmat utvecklingen.
Citera
2013-04-21, 20:15
Medlem
flygande mattans avatar
Bogomil

Citat:
Självklart inte, eftersom du presenterar en falsk analogi (ett argumentations-fel).
Vad i består argumentationsfelet?

Citat:
Denna "gud eller kaos" floskel förutsättar att alla är lika existentiellt inkompetente som en del muslimer, som inte kan fungera socialt utan skydaddy's fascist-regler.
Jag skrev riktlinjer, läs gärna om och läs rätt.

Citat:
Dessa få procent får gärna ha en snuttefilt om det ger dom trygghet. Det är ett grundprincip i demokratin.
Vad som ger människor trygghet är ju väldigt individuellt.

Jag ser väl kanske inte lika välvilligt som du gör på den svenska demokratin idag när det finns så många människor som har det mycket svårt, där det exempelvis finns barn som inte ens har eget hem att bo i för det råder bostadsbrist. Då behövs annat som ger trygghet i tillvaron så att det går att kämpa vidare för att överleva vardagen. Sen att du ser ner på andras tro och hånfullt kallar det för snuttefilt, visar väl snarare att du inte är direkt en vänlig person.
Citera
2013-04-21, 20:21
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Bogomil

Vad i består argumentationsfelet?

Jag skrev riktlinjer, läs gärna om och läs rätt.

Vad som ger människor trygghet är ju väldigt individuellt.

Jag ser väl kanske inte lika välvilligt som du gör på den svenska demokratin idag när det finns så många människor som har det mycket svårt, där det exempelvis finns barn som inte ens har eget hem att bo i för det råder bostadsbrist. Då behövs annat som ger trygghet i tillvaron så att det går att kämpa vidare för att överleva vardagen. Sen att du ser ner på andras tro och hånfullt kallar det för snuttefilt, visar väl snarare att du inte är direkt en vänlig person.

På vilket sätt skulle tex islam ordna fler bostäder och i så fall varför sker det inte idag? Kan bön ersätta ett tryggt och säkert boende?
Citera
2013-04-21, 20:24
Medlem
flygande mattans avatar
smidigast

Citat:
Men vi har ju då det lilla problemet att världen utanför islam har utvecklats medan islam stått still. Utöver det så har vi en massa olika islam att välja mellan och alla anser de uppfattat budskapet riktigt.
Islam består egentligen av några enkla principer hur man ska praktisera sin religion, hur man ska behandla andra och att visa respekt och tolerans. Det behöver inte utvecklas, utan det är 'det utvecklade samhället' som går i sank när såna basala värderingar måste uppdateras. Behöver jag säga 'sköt dig själv och skit i andra'? En utveckling som skett i samhället och förändrat samhället negativt.

Citat:
Det behövs verkligen ingen religion för att finna fungerande riktlinjer i ett samhälle. Jag tycker nog att vi på det stora hela lyckas rätt bra här i Sverige tex. Att religioner med så mycket elände i bagaget skulle kunna vara en garant för stabilitet och framgång är inte troligt. Jag ser det som extra besvärligt för islam som så många följare anser kommer med den slutliga sanningen vilket uppenbart hämmat utvecklingen.
Javisst, men mycket av det du idag ser som en självklarhet har ändå en stor del av sitt ursprung i den kristna etiken och som påverkat den.
Islam är inte skilt från individen och läggs åt sidan, utan det är en naturlig del av en person. Precis som jag mamma så är jag också svensk och muslim. Det blir inte någon motsättning utan innebär ett personligt val hur jag vill leva mitt liv, precis som den vill göra som är pappa, tysk och ateist/idrottare osv. Så att det skulle hämma utvecklingen är rent nonsens enligt min uppfattning.
Citera
2013-04-21, 20:30
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
På vilket sätt skulle tex islam ordna fler bostäder och i så fall varför sker det inte idag? Kan bön ersätta ett tryggt och säkert boende?
Det är klart att Islam, som är en religion, inte bygger bostäder.

Framställan gällde 'religion som snuttefilt', och jag tog upp att trygghet - vad trygghet är, är individuellt. En personlig tro brukar vara en bra grund att stå på när man i livet möts av olika svårigheter, det är min uppfattning och upplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in