smidigast
Citat:
Men vi har ju då det lilla problemet att världen utanför islam har utvecklats medan islam stått still. Utöver det så har vi en massa olika islam att välja mellan och alla anser de uppfattat budskapet riktigt.
Islam består egentligen av några enkla principer hur man ska praktisera sin religion, hur man ska behandla andra och att visa respekt och tolerans. Det behöver inte utvecklas, utan det är 'det utvecklade samhället' som går i sank när såna basala värderingar måste uppdateras. Behöver jag säga 'sköt dig själv och skit i andra'? En utveckling som skett i samhället och förändrat samhället negativt.
Citat:
Det behövs verkligen ingen religion för att finna fungerande riktlinjer i ett samhälle. Jag tycker nog att vi på det stora hela lyckas rätt bra här i Sverige tex. Att religioner med så mycket elände i bagaget skulle kunna vara en garant för stabilitet och framgång är inte troligt. Jag ser det som extra besvärligt för islam som så många följare anser kommer med den slutliga sanningen vilket uppenbart hämmat utvecklingen.
Javisst, men mycket av det du idag ser som en självklarhet har ändå en stor del av sitt ursprung i den kristna etiken och som påverkat den.
Islam är inte skilt från individen och läggs åt sidan, utan det är en naturlig del av en person. Precis som jag mamma så är jag också svensk och muslim. Det blir inte någon motsättning utan innebär ett personligt val hur jag vill leva mitt liv, precis som den vill göra som är pappa, tysk och ateist/idrottare osv. Så att det skulle hämma utvecklingen är rent nonsens enligt min uppfattning.