Citat:
Ursprungligen postat av Mehr
Då du uppenbarligen tillhör en viss specifik gren av Islam så är det rätt så självklart att du propagerar för din version
Var utröner du att jag överhuvudtaget "propagerar" eller ens tillhör något specifikt samfund? Av anledningen att jag mer påläst än dig och kan därmed konstatera utifrån en
objektiv synvinkel att fallet är såsom jag beskriver. Att du sedan i brist på bättre argument väljer att se det som jag "propagerar" för en viss sida är bara löjeväckande.
Citat:
men bevis och argumentation skiljer sig inte för en sekund ifrån andra muslimska grupper med deras egna "tolkningar".
De skiljer sig markant från de grupperna som fortfarande anses tillhöra Islam men har avvikit från de klassiska tolkningarna. Det är först när vissa kriterier infaller som ett samfund med avvikande uppfattning ej anses vara muslimer längre.
Citat:
Nu har jag inte utgett mig för att vara en Islamolog eller inneha någon professorsposition inom den akademiska arabvärlden men likväl kan jag sätta mig ner och läsa alla parters sidor och bilda en egen uppfattning. Jag har inte någonstans spridit mina egna åsikter i något sammanhang
Det är exakt det du gör när du påstår saker tagna ur luften eller ur shiitisk propaganda, eftersom du påstår saker som att det är en "gren" av Islam etc. Shiismen startade som en politisk gren men har i dagsläget blivit till en helt egen religion med egna ritualer.
Citat:
Jag har uppmanat trådskaparen att själv söka kunskap bland de olika samfund och bilda en egen uppfattning. Du däremot är pinsamt partisk när du inte ens kan förstå dig på begreppet objektiv. Det är ingen som tar dig på allvar ändå så överskatta inte ditt värde....
Detta kommer från en person som uppenbarligen besitter noll kunskap i ämnet som han gärna dividerar om. Trådskaparen ville söka kunskap om Islam, detta är grundläggande kunskaper om tidig islamisk historia, dock så existerar shiismen idag främst som en egen religion i sig.
Citat:
Ja, Shi'iterna lär nog uppenbarligen inte hålla med dig och de lärda bland dem lär uppenbarligen inte hålla med de inom ditt samfund som du uppfattar som "lärda".
Att de ej håller med själva är inte relevant för muslimerna, på samma sätt såsom en kristen eller buddist ej håller med. För övrigt anser många shiiter att sunni muslimer är icketroende.