Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-06, 22:55
  #1957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Tja!

Tänkte kolla om någon har bra koll på det här med haspel/lågprofil/multirulle.
Har för närvarande ett Svartzonker 8,6" tvådelat gäddspö med kastvikt 40-140g och har precis inköpt en haspel Shimana Nexave (4000) för att den förra Shimanon (Sahara) gav jag mig på att plocka isär på egen hand, vilket inte var särskilt smart. Men men, åter till saken, upplevde både innan och efter att jag får riktiga problem i handleden efter att ha fiskat ett par timmar, blir så pass vek och svag och får ont att jag tillslut inte klarar av att göra mothugg. Misstänkte först att det var p.ga att jag var ovan med att stå och dänga så pass mycket, men har fiskat som fan under sommaren/hösten här och det blir inte bättre så jag tolkar det som att det är en orsak som beror på dels spöt, rullen och de relativt tunga dragen. Kastar sällan med något som väger över 140 g, men tänkte kolla på hur mycket bättre det blir utav att skaffa sig en annan rulle än haspel till detta?

Funkar det lika bra med en lågprofilare som en multirulle? Värt att tillägga är att jag nog aldrig i mitt liv använt sådana så det blir ju att lära om så att säga, men det kan det ju vara värt i längden då det är gäddfiske framförallt jag fokuserar på.
Det blir ju givetvis att skaffa sig ett till spö med lite mindre kastvikt på och kanske köra haspel på den istället, men det blir nog inte förrän till våren isåfall.

Tips, förslag och allmänna tankar mottages tacksamt!

Jag fiskar bara ultralätt med haspel, när jag fiskar efter specimentfiskar är det mulitirullar som gäller, lågprofil eller vanlig har ingen betydelse, jag fiskar ju mest med 18-20 centimeters hemgjorda wobblers på 30-60 gram och 10-11 fot spön. Du ska inte ta i för mycket, det är inte långa kast som fångar fisken, det är MÅNGA kast, och de behöver inte vara mer än 30 meter.
De flesta tror att man måste ta i som en spjutkastare och hamna 100 meter bort, helt bortkastat om man fiskar både från båt och land. Jag har fått gäddor på 13 kilo och gösar på 10 kilo alldeles bredvid båten, de dras till att det blir lite oväsen i vattnet. Öring är lite mer skygga, men dessa fiskar man ju sällan i större sjöar, och oftast från land, och med veka grejer.
Huggperioderna i den sjö man fiskar i är också viktig att hålla reda på, det är ingen idè att nöta på med kast när gäddan eller gösen står vid botten och tjurar, väder och vindrikting spelar också in.
För bok över fångsten, datum, tid på dygnet, sol/mulet/regn, vindriktning och sek/meter, vågor, djupet fisken gick på, o.s.v., GPS och Djuplod är bra att ha när man fiskar från båt, och en bra karta att pricka i var fisken stod.
Citera
2017-11-07, 08:31
  #1958
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
Öring är lite mer skygga, men dessa fiskar man ju sällan i större sjöar, och oftast från land, och med veka grejer.

Fast njae, i Stockholms Skärgård är det svårt att hitta de där perfekta ställena om du inte har båt tillgänglig.
Citera
2018-04-07, 20:18
  #1959
Medlem
BroderOmegas avatar
God afton!

Jag söker ett haspelspö + rulle, som ska användas till insjöfiske samt fjällfiske. Det ska alltså fungera hyfsat till aborre, gäddor samt röding osv. Vidare vill jag att det ska vara lätt att bära med sig på fjällvandringar. Har därför snöat in mig på fyrdelade spön.

Självklart inser jag att det blir en kompromiss här, men jag kan inte motivera inköp av två spön med tanke på hur lite jag fiskar.

Dessa har jag tittat på hittills:
https://www.dogger.se/sg-roadrunner-xlnt2-357
https://www.willyssportfiske.se/p/sp...0-25-gram.html

SG roadrunner med 10-40g tänker jag kanske är bäst för mina ändamål? Är detta ett bra spö?

Vad gäller rulle har jag absolut noll koll. Har inte mycket kvar i budgeten om jag går på SGn, så jag funderar på något i stil med https://www.willyssportfiske.se/p/sp...nal-52-fd.html som jag kan köra sönder inför nästa säsong.

Alla synpunkter och tips mottages tacksamt! Är total novis i denna fiskedjungel

Edit: Budgeten ligger på max 1500kr.
__________________
Senast redigerad av BroderOmega 2018-04-07 kl. 20:31.
Citera
2018-04-08, 08:20
  #1960
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderOmega
God afton!

Jag söker ett haspelspö + rulle, som ska användas till insjöfiske samt fjällfiske. ..
Jag skulle välja tvådelat; varje skarv är något som kan lossna/kärva fast.

För fjällfiske är 10-40 gram för tungt vapen. 749:- för ett färdigt set 5-20 gram med ok lina: www.dogger.se/rea/black-max-combo-6 och självklart kan du även fiska gädda med denna utrustning.

Om du får pengar över, köp håv, många drag, små beteslås etc.

Lär dig palomarknuten, som är lämplig för flätlina.
__________________
Senast redigerad av Starobrno 2018-04-08 kl. 08:24.
Citera
2018-06-02, 17:45
  #1961
Medlem
talad13s avatar
Hejsan jag har nyss fått ett starkt intresse för fiske. Men jag har bara använt mig utav ett strunt spö från Ullared som jag lyckades ta sönder.

Så jag tänkte rådfråga vad ni tycker är ett bra spö för en nybörjare och vad branchfolket tycker om mina förslag.

Alternativ 1. Ett dyrare alternativ än den andra och faktiskt för dyrt för mig just nu men jag tänker om ni tycker att rätt material avgör MYCKET så är det lika bra att köpa den här direkt.

Alternativ 2. Ett mycket billigare alternativ men det kommer från Biltema.

Är det en märkbar skillnad mellan dessa och isåfall hur stor är den för en nybörjare som mig. Vad finns det för begränsningar på ett billigare spö?

Och en snabbfråga, varför ser havsspön annorlunda ut?

Skrivet på telefonen så det blev lite otydligt
Citera
2018-06-03, 10:31
  #1962
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hejsan jag har nyss fått ett starkt intresse för fiske. Men jag har bara använt mig utav ett strunt spö från Ullared som jag lyckades ta sönder.

Så jag tänkte rådfråga vad ni tycker är ett bra spö för en nybörjare och vad branchfolket tycker om mina förslag.

Alternativ 1. Ett dyrare alternativ än den andra och faktiskt för dyrt för mig just nu men jag tänker om ni tycker att rätt material avgör MYCKET så är det lika bra att köpa den här direkt.

Alternativ 2. Ett mycket billigare alternativ men det kommer från Biltema.

Är det en märkbar skillnad mellan dessa och isåfall hur stor är den för en nybörjare som mig. Vad finns det för begränsningar på ett billigare spö?

Och en snabbfråga, varför ser havsspön annorlunda ut?

Skrivet på telefonen så det blev lite otydligt
Jag hade köpt alternativ ett bättre lägga pengarna på bättre kvalitet direkt.
Citera
2018-06-03, 23:00
  #1963
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hejsan jag har nyss fått ett starkt intresse för fiske. Men jag har bara använt mig utav ett strunt spö från Ullared som jag lyckades ta sönder.

Så jag tänkte rådfråga vad ni tycker är ett bra spö för en nybörjare och vad branchfolket tycker om mina förslag.

Alternativ 1. Ett dyrare alternativ än den andra och faktiskt för dyrt för mig just nu men jag tänker om ni tycker att rätt material avgör MYCKET så är det lika bra att köpa den här direkt.

Alternativ 2. Ett mycket billigare alternativ men det kommer från Biltema.

Är det en märkbar skillnad mellan dessa och isåfall hur stor är den för en nybörjare som mig. Vad finns det för begränsningar på ett billigare spö?

Och en snabbfråga, varför ser havsspön annorlunda ut?

Skrivet på telefonen så det blev lite otydligt

Vad ska du fiska för något? Det övre har en rekommenderad kastvikt på 10-20g och det nedre 5-25g. Ska du endast fiska med spinnare och sånt så funkar dom nog bra men för lite större gäddor skulle jag rekommendera en högre kastvikt. Här är ett typiskt drag som är poppis just nu mot Gädda: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...big-mcmio.html och det där väger 85g. Jag plockade faktiskt upp en 4-kilos idag med det där draget fast i färgen "Pike". Jag skulle nog satsa på ett spö med lite högre kastvikt iallafall. Mitt havsöringspö är 7-28g och det är tunnt, men sanslöst skönt iof.
Citera
2018-06-04, 08:10
  #1964
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
.. Här är ett typiskt drag som är poppis just nu mot Gädda: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...big-mcmio.html ...
Tung pjäs. Hur många gäddhugg håller jiggsvansen för? Har själv någon fet lång jigg som blivit kortare med tiden
Citera
2018-06-04, 08:12
  #1965
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Tung pjäs. Hur många gäddhugg håller jiggsvansen för? Har själv någon fet lång jigg som blivit kortare med tiden

Den får man byta relativt ofta tyvärr. Har alltid med mig en eller 2 extra svansar när jag är ute.

edit: Tycker dock den är lite väl tung för ändamålet. Speciellt då det är en slowsinker så jag får sätta på en 8grams bly i beteslåset för att den ska sjunka snabbare (gäddan hugger när den sjunker så kör med vevstopp). Spöt jag använder för gädda är egentligen inte gjort för mer än 50g så jag får liksom lobba iväg det där monstret.
__________________
Senast redigerad av Salorm 2018-06-04 kl. 08:18.
Citera
2018-06-24, 15:41
  #1966
Medlem
Vilket vertikal set ska jag köpa

Hej

Jag ska köpa min första vertikal rulle(multi rulle) och ett spö så jag undrar vilket set jag ska köpa. Jag ska fiska vanliga fiska vanliga fiskar som aborre, gädda osv. Helst vänster vev
Citera
2018-06-24, 21:35
  #1967
Medlem
Luxuss avatar
Jag har en revo mgx som jag är mycket nöjd med. Den har god utväxling vilket e bra vid vertikal
Citera
2018-06-27, 19:36
  #1968
Medlem
Hej!

Hittills har jag fiskat med ett haspelsset ifrån XXL för 400kr, där ingick det en Shimano XFX 210CM (10-30g), Shimano hyperloop 4000FB och nylonlina men tänkte nu uppgradera till ett mer rejält gäddspö. Det jag tänkte var att köpa ett bra spö för 600kr som klarar av att kasta lite tyngre beten och föra över rullen (Hyperloop 4000) till nya spöt och dessutom byta till Fireline ultra 8 flätlina.

De två spön jag tittat på som verkar bra är Daiwa Sweepfire Haspel 8' 40-100g för 395+frakt och Savage Gear MPP Predator Spin 8' <90g för 599kr fri frakt.

Har ni några tips på andra bra spön eller känner ni till dessa spön så är ni mer än välkomna att upplysa en nybörjare!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback