Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-25, 06:17
  #1837
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seften-svenne
Har tänkt köpa en Abu Revo MGX Haspelrulle. Är det någon här som använder den rullen? Är den värd priset?

Sen tänkte jag höra om någon har förslag på vad för slags lina man ska använda? Fiskar mycket i sjöar med Regnbåge/Öring/Röding. Men även ute med båt och trollar Gädda mm. Om man kanske ska köra på 2 olika linor. En tunnare på spolen för Regnbåge/Öring/Röding fisket? Ute efter lina som ger extra kast längd.
Vet inget om rullen men den är dyr. Jag tycker haspelrullar för 500 - 1000 är helt ok.

Bästa linan jag stött på är Berkley whiplash. Tunn, slitstark, dragstark. Använder 0.06 och 0.08, och jag menar att en sån lina uppfyller alla krav för både kast och trolling. Lär dig palomarknuten om du inte redan kan.
Citera
2016-06-25, 20:45
  #1838
Medlem
anarchykids avatar
Vilket spö bör jag ha?

Tjena.

Jag och polaren ska ut och fiska nästa vecka, vi tänkte paddla iväg till något lugnt ställe, han tänkte meta och jag tänkte kasta lite. Har ett helt nytt spö som ligger i förpackning som har varit orört i säkert 3-5 år.

Spöt heter: Sølvkroken Spinit VX4000 (om jag förstått det rätt, står på norska)

Men jag kan inte så väldans mycket om fiske egentligen, vet inte riktigt om jag ska köra på detta eller farsans tråkiga med knapp och grejer, står på förpackningen att den klarar bete på 16-40g.

Det vi tänkt fiska är väl aborre och gädda men vi tar det vi får, har ett par jiggar, skeddrag samt en wobbler jag tänkte köra med, skulle det funka okej med detta spö tror ni?

Hittar ingen info om det :/
Citera
2016-06-25, 21:12
  #1839
Medlem
ekerilars avatar
Är du säker på att det inte är rullen som heter så? Jag utgår från det i mitt svar i a f.

Om du inte har fiskat på 3-5 år och det kommer att dröja ytterligare 3-5 år innan du ska ut igen har du en rulle som är helt enligt dina behov och kommer att ge dig mycket glädje.

Jag har för mig att den funkar rätt bra, men att komponenterna slits fort och att den är billig. Perfekt för den som fiskar några dar med tre års mellanrum med andra ord.
Citera
2016-06-25, 22:28
  #1840
Medlem
Ratis avatar
Du bör kolla hur linan är om du nu haft spöet i flera år. Nylonlinor torkar ut med tiden och blir sköra. Mitt tips är att gå till en butik som säljer fiskegrejer och låta dom byta ut linan. Det brukar gå på max 100 kronor och det är en bra investering.
Och ska du fiska där det finns gädda så måste du montera på en ståltafs. Även det kan nog butiken hjälpa dig med. Annars riskerar du att förlora några drag då gäddan biter av en vanlig lina.
__________________
Senast redigerad av Rati 2016-06-25 kl. 22:30.
Citera
2016-06-26, 13:33
  #1841
Medlem
anarchykids avatar
Okej tack för svaren, får kolla var närmsta fiskebutik ligger bara haha
Citera
2016-06-27, 13:41
  #1842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarchykid
Tjena.

Jag och polaren ska ut och fiska nästa vecka, vi tänkte paddla iväg till något lugnt ställe, han tänkte meta och jag tänkte kasta lite. Har ett helt nytt spö som ligger i förpackning som har varit orört i säkert 3-5 år.

Spöt heter: Sølvkroken Spinit VX4000 (om jag förstått det rätt, står på norska)

Men jag kan inte så väldans mycket om fiske egentligen, vet inte riktigt om jag ska köra på detta eller farsans tråkiga med knapp och grejer, står på förpackningen att den klarar bete på 16-40g.

Det vi tänkt fiska är väl aborre och gädda men vi tar det vi får, har ett par jiggar, skeddrag samt en wobbler jag tänkte köra med, skulle det funka okej med detta spö tror ni?

Hittar ingen info om det :/
Låter som en bra utrustning för en nybörjare.
Men blir du fiskebiten så lär du snart vilja byta upp dig.
www.fiskesnack.com får du svar på de flesta frågor om fiske.
Citera
2016-06-27, 15:29
  #1843
Medlem
SportquattroS1s avatar
(FB) Köptråd ang spön rullar drag linor mm
Citera
2016-06-27, 23:06
  #1844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seften-svenne
Har tänkt köpa en Abu Revo MGX Haspelrulle. Är det någon här som använder den rullen? Är den värd priset?

Sen tänkte jag höra om någon har förslag på vad för slags lina man ska använda? Fiskar mycket i sjöar med Regnbåge/Öring/Röding. Men även ute med båt och trollar Gädda mm. Om man kanske ska köra på 2 olika linor. En tunnare på spolen för Regnbåge/Öring/Röding fisket? Ute efter lina som ger extra kast längd.
Nej, den var för dyr.
Kolla Shimano Exage eller Penn Sargus.
Citera
2016-06-29, 17:05
  #1845
Medlem
anarchykids avatar
http://www.el-ge.se/rapala-jointed-shad-rap-7cm

Vad tycker folket här om detta drag?
Citera
2016-07-08, 16:35
  #1846
Medlem
abu garcia är gryma prylar
Citera
2016-07-15, 00:14
  #1847
Medlem
-poke-s avatar
Jag har på något sätt hamnat i Norge och ska nu fiska makrill från land med kastspö. Kan någon visa bild på vad för drag jag kan tänkas behöva? Jag har ingen aning och google är inte mycket till hjälp
Citera
2016-07-20, 12:38
  #1848
Medlem
Är ute efter ett 7" 5-25g
Nån som vet om Abu blizzard 7f är något att ha ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback