Nu har så många andra redan kommit med intelligenta svar och jag orkade faktiskt inte läsa igenom allt (det var lite tungrott

), men här kommer i alla fall mitt bidrag. Nu kanske jag bara upprepar det någon annan skrivit, men då får det väl vara hänt.
För det första så är det kanske svårt att veta vad ordet
ingenting egentligen står för. Det enda rimliga är nog att det representerar motsvarigheten till siffran 0 inom matematiken. Det är alltså
tillstånd 0. Det här
tillstånd 0 kan vi använda när vi räknar med
något. Det är alltså frånvaron av
något; detta
något är dock olika beroende på vad vi pratar om. Det kan exempelvis vara mat. Ifall det inte finns mat i frysen, så kan vi säga att det fanns
ingenting i frysen. Men när vi pratar om
ingenting, inte i förhållande till något specifikt, utan i förhållande till allt som är
känt, så blir det hela odefinierat.
Den bästa övergången här är nog att se
ingenting som det som är
okänt eftersom det är motsatsen till det som är
känt. Att vi kan räkna luft som
ingenting är ju just pga att det inte känns av våra sinnen. Det är alltså
okänt för våra sinnen. Vi kan dock känna det om vi anstränger oss, men det är så subtilt så vi ofta glömmer bort att det existerar. Så när vi använder ordet
ingenting i motsats till
allt som är, så talar vi alltså bara om det som är
okänt. Vi kan ju omöjligt känna till
allt som är, så när vi säger
ingenting så kan det mycket väl vara
något; bara att det är något vi för närvarande inte räknat in.
Så om vi tar oss an mysteriet med Big Bang och tolkar det som att
ingenting är detsamma som det som är
okänt, så blir det ju mycket mer fattbart. Innan Big Bang så fanns det
något som är
okänt. Detta okända kanske går att beskriva på något sätt för någon som har kunskapen, men frågan kommer alltid att ställas: vad fanns innan. Om vi tar oss till den absoluta början så kommer vi att finna det
ultimata okända. Det här tillståndet får man inte ställa några krav på; det finns inga begränsningar; allt är möjligt och otyglat. Det är en enda kreativ sörja med oändlig potential. Här existerar allt på samma gång. Det finns ingen början och inget slut. Det här är rent
kaos.
Därför skulle man kanske kunna säga att det
verkliga ingenting är
kaos och det som är
något är
ordning; det är när kaos antagit ett värde och blivit något. Men för att detta något ska ses som något, så måste ordningen kunna se sig själv. Ordningen är alltså medveten; det är en organism. Ordning är ett mönster som spontant uppstod ur kaos. Det är en struktur som växer som en fraktal ut i oändligheten. Men tid som vi upplever den finns inte, så fraktalen var nog alltid där. Allt har redan hänt. Hur den här processen av ordning sen organiserar sig är en annan historia, men det hela följer nog i grunden ganska enkla principer. Eftersom ordning inte kan skapas utan regler som beskriver vad ordningen ska gå ut på, så måste Ordning själv skapa dessa regler. Det görs genom artificiellt skapade dualiteter av olika slag. Dessa dualiteter får spelas ut mot varandra och interaktionen producerar svar som skapar mer ordning.
Om man vill prata i religiösa termer så är vår äldsta förfader Kaos. Kaos födde sen Ordning som är den första tänkande guden. Ordning är allsmäktig, men har ingen mening med sin existens. Därför begränsar sig Ordning med regler och börjar genomföra tester. När Ordning begränsar sig och följer en specifik väg, så kan man se det som en avknoppning. Det är ett barn av Ordning som fortfarande är en del av honom, men som har mindre makt, dock större syfte. Det här fortsätter, och vi hamnar tillslut i en väldigt statisk och av lagar kontrollerad värld, där gudens barn har väldigt lite makt, men känner starkt vad de behöver göra. De måste ta många svåra beslut för att uppnå målet, och i den processen så inhämtas ny kunskap. Det här är vi.
Om jag ska sammanfatta mina tankegångar så menar jag att
tillstånd 0 är lika med kaos. Det är det mest basala tillståndet.
Något är när
tillstånd 0 interagerar med
tillstånd 0. Och för att
någon ska inse att det är
något, så måste
något ha blivit
någon, dvs ett medvetande som kan känna sig självt. Allt det här gör också att vi kan säga att allt egentligen är
ingenting. Men när
ingenting ser
ingenting så ser den det som
någonting.
Hoppas att ni fick ut något begripligt av mina tankegångar. Min hjärna börjar i alla fall bli överhettad.