2010-06-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillinghast
Du har rätt i att det inte direkt kan jämföras med talet 0. Talet 0 används ju i vårt positionsbaserade talsystem och där har det ju en liten speciell betydelse. Men även där står det ju för en tom mängd för det antal av den storhet som positionen representerar. Siffran 0 i talet 101 står ju för 0x10; vi ser alltså inte till några små tior. Det borde vara samma sak som att vi inte ser till några hästar i hagen.

Men i mitt inlägg så talar jag ju om ingenting, tillstånd 0, det okända och kaos. Alla dessa är ju inte helt ekvivalenta, utan de har olika betydelse beroende på kontext. Men alla flyter in i varandra och här rör vi ju oss utanför vårt vanliga mänskliga kontext, så det är inte konstigt att saker inte alltid är direkt överförbara.

Jag tror huvudpoängen med det här med tillstånd 0 var den tomma mängden. Det är på något sätt den här tomma mängden som vi utgår från när vi ser på verkligheten. Det är 0 på värdeaxeln. Vi ser oss själva som något, så då måste ingenting - eller 0 på värdeaxeln - vara det där tomma som vi inte kan se. Vi tror att vakuum är den här nollan och sen när vi ser en elektron så ger vi den laddningen -1 på axeln över elektrisk laddning. Men borde det inte kunna vara elektronen som var noll på värdeaxeln och vakuum som var +1? Tillstånd 0 kan nog anta olika värden bara vi undersöker vad det är genom att relatera till det. Men det hela är beroende av vår utgångspunkt och de två tillstånden definierar varandra.

Men sen är det ju många som säger att vakuum inte alls är tomt, utan istället fullt med energi som inte används och där kaos verkar finnas. Vi har ju rumsdimensioner och deras blotta existens borde ju betyda att det finns något som skiljer två saker belägna på olika positioner från varandra. Detta är ju i allra högsta grad något. Det är ett fält som går att kvantifiera och som har energi.

Vi kan nog aldrig hitta tillstånd 0 eftersom det hela tiden ändras beroende på vår utgångspunkt. Absolut vila och tomhet finns inte. Dock så finns det saker som till synes inte kan interagera med varandra. Våra ögon kan inte interagera med vissa saker och därför är de i olika kontext ingenting för oss. Det finns nog vissa partiklar som inte kan interagera med vissa andra partiklar och i det fallet är de naturligtvis ingenting för varandra. En tredje part kan dock kanske se båda. Den ena partikeln finns alltså för den tredje parten, men inte för den andra partikeln. Fast det finns en väg genom hela härligheten om man bara följer en indirekt väg. Så allt är nog relaterat på ett eller annat sätt.

Det är just den här relativa, och med osäkerhet fyllda soppan, som är vår verklighet. Allt är proppfullt med saker, men vissa saker verkar till synes inte påverka varandra och därigenom uppkommer konceptet om ingenting. Men det är en illusion om man ser det ur ett objektivt perspektiv. Sann objektivitet är dock också en illusion, vilket gör att ingenting alltid kommer att finnas, hur mycket information vi än inhämtar.

Mu är kanske en bättre direkt representant för det hela. Det representerar tydligen något som är odefinierat och utan mening. Odefinierat, "utan mening", okänt och kaos är ju begrepp som har ett släktskap; de är alla saker vi inte kan eller vill greppa.
Menar du ett manskligt tillstand nar du sager tillstand 0, som ett meditativt tillstand? Eller ar det mer ett fysikaliskt tillstand, som att "nagot" inte existerar? Om det ar det senare kanns det mer som att man kan tala om Ingenting som icke-existensen av "nagot", som hur jag har icke-existensen av en fagel i min hand. For att, en tom mangd ar fortfarande en mangd. Icke-existensen av hogre mangder. 0 blir da franvaron av alla andra mangder an just den tomma mangden. Men Ingenting ska nog vara ingen mangd alls. Inget matt, ingenting som mats eller varderas.

Mu!
Citera
2010-06-20, 22:59
Medlem
Tillinghasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Menar du ett manskligt tillstand nar du sager tillstand 0, som ett meditativt tillstand? Eller ar det mer ett fysikaliskt tillstand, som att "nagot" inte existerar? Om det ar det senare kanns det mer som att man kan tala om Ingenting som icke-existensen av "nagot", som hur jag har icke-existensen av en fagel i min hand. For att, en tom mangd ar fortfarande en mangd. Icke-existensen av hogre mangder. 0 blir da franvaron av alla andra mangder an just den tomma mangden. Men Ingenting ska nog vara ingen mangd alls. Inget matt, ingenting som mats eller varderas.

Mu!

Jo, jag menar det som ett fysikaliskt tillstånd.

Jag menar även att tillstånd 0 är något vi aldrig kan hitta. Det är en felaktig tankekonstruktion från vår sida. Men vi utgår nog ifrån den bilden när vi tänker. Vi kvantifierar verkligheten och sätter värden på allt. Vi vet ju att vi existerar själva, så då har vi ju redan en referensram. Vi vet att vi befinner oss i en mängd därför att vi ser oss själva. Tar vi bort allt vi vet, så återstår den tomma mängden. Men då har vi bara tagit bort det vi vet, och vi har hela tiden utgått från oss själva. Allt vi inte vet om finns ju fortfarande kvar. Vi kan alltså aldrig ta bort allt, utan bara den delmängd som är vår kunskap om verkligheten.

Det jag menar är att om vi kan sträcka oss att tänka lite mer abstrakt, så kommer vi att finna att den tomma mängden är en felaktig tanke. Vi måste släppa allt och säga att ingenting är odefinierat och utan mening för oss. Det är något vi inte kan värdera. Vi kan aldrig veta vad det är så därför kan det betraktas som kaos. Jag tror att oavsett hur mycket information vi får tillgång till, så finns det okända där bakom ändå, så det ultimata ingenting är kaos.

Mjau... Jag menar Mu!
Citera
2010-06-20, 23:33
Medlem
snömannens avatar
Med inget kan man mena inget alls av någonting. Och här tänker man då inte endast på ingen materia, ingen energi o dyl Vi tänker också inga naturlagar - ingen logik - eller något annat. En fullständig frånvaro helt enkelt.

Totalt ingenting!

Inga märkliga kvantmekaniska principer som kan frambringa något ur tomma rymden.

Ingen kvantfysik. Ingen rymd. Inget alls.

Fråga ett: kunde det "varit" på detta sätt av ingenting alls?

Om ja på fråga ett: varför är det då inte på det sättet - utan istället så att det finns en väldig massa av olika "ting" och principer och så vidare?
Citera
2010-06-21, 01:55
Medlem
lighteneds avatar
Om man står i ett helt okänt rum helt utan ljus och ska mäta rummets area, hur går man tillväga utan ljuset? Tidsbegreppet och rumsbegreppet förändras drastiskt för att man inte kan se rummet i fysisk form. Man skulle troligtvis se rummet som betydligt större än vad det i själva verket är. Begreppet om ens plats i rummet (existensen) skulle vara helt annorlunda än om rummet vore upplyst. Man kan därmed konstatera att ljuset har en central del i själva existensen. Men varför finns det ljus? Varför finns det sinnen som kan uppfånga ljuset? Varför finns det som liv som får näring av ljuset? Vad är ljus?

För en troende är Gud ett svar, men det förklarar ändå inte vad ljus är och varför ljus är. "Var det ljus och det vart ljus." Enkelheten kanske är lösningen? "Jag är den jag är...",Gud förklarade sig själv med den enklaste av meningar. Kanske ligger man närmare sanningen än vad man tror? Kanske är sanningen så uppenbar att vi skulle skratta över vår egen dumhet om vi kom på det? Har inte människan en fruktansvärd förmåga att krångla till saker och göra saker krångligare än vad det i verkligheten är? Vi slår undan benen på oss själva i vårt sätt att leta efter sanningen. Jag tror det. Sanningen är betydligt närmare än vi tror, den är mitt framför oss. Vi kan se den just i detta nu, men vi kan inte förstå den och tolka den rätt.
Citera
2010-06-21, 21:19
Medlem
Jag tror att universum helt enkelt är den bästa möjliga verkligheten, det är därför den är som den är. Uppenbarligen är den bättre än ingenting.

Jag tror det för att det mesta verkar ganska bra, lite för bra för att vara en slump.
Citera
2010-06-22, 11:08
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Im.Bored
Ja, först fanns nog ingenting, sen blev det en störning, som en ekvation lika med 0, där alla siffror är universum

http://memegenerator.net/Philosiraptor/ImageMacro/1212527/Philosiraptor-why-is-there-something-rather-then-nothing.jpg

=)

Störning i ingenting?

Om det inte ens finns några potentialer till störning, hur i Herrens Namn skulle det då överhuvudtaget kunan uppstå störningar?
Citera
2010-06-22, 11:11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Därför att Ingenting kanske är mer osannolikt än Någonting?

Enligt vilka kalkyler?
Citera
2010-06-22, 11:16
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Vetenskapen säger att allt har av slump uppstått ur ingenting. Det innebär att universum(allt) har en orsak.

"Vetenskapen" försöker på alla sätt och vis undvika det enda logiska; allas vår gemensamma Intelligenta Skapare!

Snacka om att "vetenskapen" är flummig...å ena sidan vill man se orsakssamband bakom allting, men när det kommer till det mest fantastiska och komplexa; universum, ja då finns plötsligt ingen orsak, ingen intelligens, bara ett framslumpat ingenting....

Snacka om SJUKT VRICKAT!!!
Citera
2010-06-22, 11:27
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def84
För att "ingenting" ska finnas, måste även motsatsen "någonting" finnas... eller?

Om man ska hårddra det, så är den här temporära materiella världen icke-existensens värld (illusion), medan den eviga andliga världen är den verkliga existensens värld, eftersom allting där är evigt oföränderligt, ett evigt nu, har en evig påtaglig existens!
Citera
2010-06-22, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja ordet är fritt.

Ingenting är instabilt. Det måste finnas någonting.
Citera
2010-06-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
"Vetenskapen" försöker på alla sätt och vis undvika det enda logiska; allas vår gemensamma Intelligenta Skapare!

Hittar man något som antyder om en intelligent skapare undersöker man det, och hittills har allt visat sig ha bättre förklaringsmodeller.

Om vi nöjde oss med "intelligent skapare" som svar på hur världen fungerar skulle vi bo i lerhyddor och göra upp eld genom att vänta på att blixten slår ner.
Citera
2010-06-22, 21:17
Medlem
Itzcuintles avatar
Jag förstår inte frågan då ingenting samexisterar med någonting som tillsammans bildar allting. Båda delarna är lika viktiga för helheten även om ingenting betyder ingenting för dig personligen så är det en stor del av allting. Vi människor är tex en kombination av så lätta atomer med så flyktiga bindningar att man till volymen räknat kan påstå att vi består av en betydligt större del ingenting än nånting.

Så i mitt fall och ditt fall här i vår relativt luftigt sammmansatta existens existerar ingenting hellre än nånting!

Det enda ställe jag kan komma på där nånting existerar hellre än ingenting rent fysiskt är i svarta hål. Men det känns som en helt annan tråd i ett helt annat ämne med mycket mer facktermer.
Plus att jag faktiskt inte har någon empirisk erfarenhet av svarta hål så där skulle jag enbart kunna svara hypotetiskt till skillnad från detta jordnära och uttömmande svar som jag gett dig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in