Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det här är ju en av de roligaste sakerna man kan diskutera...
Som jag ser det så blir frågan: "Varför finns det någonting snarare än ingenting?" fel (eller inte fel, bara ofullständig), eftersom dessa två uttryck alltid står i kontrast till varandra. Det kan inte finnas någonting, utan ingenting och på samma sätt kan det inte finnas ingenting utan någonting.
Enkelt förklarat så är den här texten ett bevis för det. Utan "ingenting", i detta fall tomrummet i och omkring de svarta linjer som i det här fallet är tecken alltså "någonting", så finns inte texten. Självklart så är det en massa datakod, men det fungerar likadant med text på ett papper. Om bakgrunden inte finns som motpol, så finns inte texten. Självklart kan man skriva med svart text på ett svart papper och vit text på ett vitt papper, men då syns det inte och någonting blir ingenting.
Troligen beror det i mitt fall på att jag ser orden och deras mening, men det är knappast unikt för mig.
Någonting = Något ting (någon sak), alltså något som går att definiera utifrån dess fysiska existens.
Ingenting = Inget ting (ingen sak), alltså något som inte går att definiera utifrån dess fysiska existens, utan definieras utifrån sin avsaknad av existens (eller egentligen inte avsaknad, snarare ogreppbarhet).
Det är alltså enligt mig skillnaden mellan av eller på, ett eller noll och så vidare...
Problemet är väl egentligen att logiskt tänkande på något sätt motsätter sig den typen av resonemang eftersom det blir svårt för våra hjärnor att ta in och hantera begreppet "ingenting", men det är ju inte omöjligt. Detta är främst ett problem i västvärlden där de flesta människor använder vänster hjärnhalva i en större utsträckning, eftersom "vänsterhjärnor" brukar ha större problem att definiera "ingenting" än vad det gör i de kulturer som har varit lite mer "högerhjärnor". Jag är själv en typisk "vänsterhjärna", så jag kan ju inte precis slå mig på bröstet och säga att jag vet att det är så, men det finns ganska mycket forskning som tyder på att så är fallet (Reffar får ni leta efter själva.).
(min fetstilsmarkering)
Detta är min rekonstruktion av ett gängse "skapelsemytkomplex" kring ingenting och någonting, ett skapelsemytkomplex som verkar finnas i bakgrunden vid diskussioner av frågan, i akademiska sammanhang eller annorstädes.
Frågan "varför finns det någonting istället för ingenting" verkar väcka en känsla av brist på symmetri, en brist på symmetri mellan motsatserna någonting och ingenting. Och ett svar som tillfredsställer längtan efter symmetri är helt enkelt att det finns någonting här därför att ingenting finns någon annanstans.
Vart finns då detta ingenting någonstans? Är det månne i någon väldigt avlägsen avkrok av universum (tänk "antimateria"). Nja, den myt som intresserar mig här placerar istället ingenting på en mycket närbelägnare plats, åtminstone kan det tyckas som en närbelägen plats för oss som lever i den "moderna" tidsåldern; ingenting ska nämligen placeras i bortre orienten (Indien och Kina). Tanken går väl som så, att den filosofiska jorden är rund (en symmetrisk och estetiskt tilltalande form) och har två poler: Öst (där buddhisterna håller i nollan (som uppfanns i Indien, för övrigt)) och Väst (där den judeokristna tron på en enda allsmäktig Gud håller i ettan). Så Östs filosofer upplever det (enligt denna myt/teori) som att ingenting finns, och ställer kanske frågan på andra hållet (?): Varför finns det ingenting istället för någonting?
Och eftersom det allmänna tänkandet bland folk i allmänhet är någon sorts återsken av "stora" filosofers idévärld, så följer tänkandet i dessa världsdelar bland folk i allmänhet samma mönster, och det skulle då bara vara i Väst som vi vanliga dödliga förundras över att någonting finns istället för ingenting.
På detta vis upprätthålls idévärldens två polers överbyggnad av en kulturgeografisk bas. Och en filosof som Heidegger, som gav sig i kast med frågan, fick gå tillbaks i tiden till "Västs ursprung," de gamla grekerna, för att försöka svara på frågan (Han var övertygad om att "Varat" har en historia, och att denna historia är ett rent västerländskt filosofiskt-världshistoriskt fenomen).
Med noll och ett som talbas kan man bilda alla tal på tallinjen. Jag har för mig att Spengler försökte sig på att hitta geografiska/tidsmässiga hemvister för fler siffror i talsystemet.
Makes det här sense? Det beror väl på om man tilltalas av den "högre logik" som används i resonemanget. Men faktum är att det är svårt att tänka totalt originellt i frågan, och helt frigöra sig från detta tankemönster.