Citat:
Jag tolkar "avbild" som att hjärnan och medvetandet är ett mikrokosmos. Medvetandet/själen är kopplad till den stora universiella själen dvs ett universum/dimension av högre frekvenser.
Ursprungligen postat av yidaki
Många skapelseberättelser menar på att deras skapare ser likadan ut som någon/några levande varelse(r) i den värld vi lever i. Kristendomen säger att Människan skapades i Guds avbild.
Om jag får flumspåna lite skulle man kunna jämföra medvetandet med kvantfluktuationer.
Dvs "ingenting" där nästan all energi i universum kommer ifrån kontinuerligt. Obs att kvantfluktuationer inte är något new-age flum utan högst verkligt (för er som inte känner till fenomenet). I mina öron låter det ganska logiskt. Om det bevisligen finns ett energisystem som pumpar in energi (mellan kvarkarna) från ingenting eller från en annan dimension, så borde det också vara rimligt att anta att det kan kommunicera annan typ energi, som tex medvetet liv.
Citat:
Skön grej med interdimensionella tillverkningsföretag av universum
Om man skulle anta att detta vore sant, så skulle även våra sociala system kunna ha någon form av ekvivalens i den värld därifrån det extra-kausala och extra-universiella subjektet kommer. Och då blir frågan om Alltingets ontologi ganska spännande. Tänk om meningen med Allting/Någonting skapats av ett socialt system. Det skulle vara ungefär som hur ett aktiebolag anses vara en juridisk person, som har något av en egen vilja att agera med i världen. Ett aktiebolag, som skapats indirekt genom kapitalistiska processer, strävar efter monopol och konstant inklusion av nya produkter/råvaror. Om man genom att spåra råvaror kan skissa upp ett företags strävan, skulle man teoretiskt sett kunna göra detsamma för att ta reda på meningen med "varför någonting finns" överhuvudtaget.
Men det är förstås väldigt många antaganden i det resonemanget...
Men det är förstås väldigt många antaganden i det resonemanget...
Faktum är att det påminner lite om gnosismens teroi om demiugien.
Enligt Platon, nyplatonisterna och sedemera gnostisimen (och de flesta andra religioner och esoteriska läror) så finns det en högre värld. Platon kallade den idé/form-världen. Där är allt perfekt på alla sätt. Vi lever i en misslyckat försök till formvärlden. Människan är bara halvperfekt. Hälften människa hälften ängel.
Tex så existerar bara perfekta cirklar i tanken. Inte i naturen. Vi kan tänka en perfekt cirkel men inte rita en för hand.
Demiurgien är en "halvgud" som skapade universum. Men det blev inte perfekt. De menar att materia är en smutsig form av energi. Det stämmer lite med din Universum AB tanke.
Jag tror att demiurgien var den som störde Big Bangs första ögonblick så det skapades "slagg" dvs materia.
Om alla partiklar vid BB kom samtidigt skulle all energi i universum komma samtidigt. Dvs alla galaxer och allt annat skulle vara jämt utspritt och ligga på samma nivå helma tiden. Men det är det inte eftersom de växelverkade med varandra. Mao universum är en maskin. Vem som skapade demiurgien dvs den absoluta guden(eller orsaken) övergår vårt förstånd. Det behövs fler sinnen än fem för att ens komma i närheten
Citat:
Ska kolla nu. Verkar kul
edit:
hehe, och jag ser en intressant parallell till Isaac Asimovs "The Last Question":
http://www.multivax.com/last_question.html
...där frågan är "How can entropy be reversed?"
hehe, och jag ser en intressant parallell till Isaac Asimovs "The Last Question":
http://www.multivax.com/last_question.html
...där frågan är "How can entropy be reversed?"
Senast redigerad av 526 2010-06-01 kl. 00:27.
Senast redigerad av 526 2010-06-01 kl. 00:27.