2010-09-29, 00:55
Medlem
Ja, varför? Förutsatt att vi inte väljer att anta ett pragmatiskt förhållningssätt så anser inte jag det vara nödvändigt att det finns någon typ av existens.
Citera
2010-09-29, 01:36
Medlem
Hade jag vetat svaret hade jag varit redo att dö, eftersom att jag misstänker att jag inte kommer få reda på det som död, och vill inte sluta existera utan svaret på frågan jag försökt svara på hela livet.
Citera
2010-09-29, 09:23
Bannlyst
"Varför finns det någonting snarare än ingenting"

Om du t.ex. inte klipper din gräsmatta, då kommer du ha en massa gräs PÅ GRUND AV att du inte gjort något. Tänk om världen funkar på samma sätt, att allt som finns existerar för att ingen förhindrade det från att existera.
Citera
2010-09-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
"Varför finns det någonting snarare än ingenting"

Om du t.ex. inte klipper din gräsmatta, då kommer du ha en massa gräs PÅ GRUND AV att du inte gjort något. Tänk om världen funkar på samma sätt, att allt som finns existerar för att ingen förhindrade det från att existera.
Fast det är ju knappast så att gräset du klipper slutar existera.
Citera
2010-09-29, 12:51
Medlem
Sanningen är ju att allt du upplever är en illusion.
Egentligen existerar allting och ingenting på samma gång, fast i olika verkligheter.
Citera
2010-09-29, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Sanningen är ju att allt du upplever är en illusion.
Egentligen existerar allting och ingenting på samma gång, fast i olika verkligheter.
Fast illusionen existerar ju fortfarande, eller? Det behöver ju inte nödvändigtvis röra sig om materiell existens.
Citera
2010-09-29, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Fast det är ju knappast så att gräset du klipper slutar existera.

Det omvandlas. Men det stärker bara argumentet. Eftersom ingenting kan försvinna måste allt ha funnits alltid.
Citera
2010-09-29, 23:06
Medlem
blobben!!!s avatar
Saker existerar för att utan existens skapas ett tomrum som måste fyllas, utan något att fylla ett tomrum så blir tomrummet ingenting. Det vill säga ett perfekt vakuum.

Du kan ju försöka fixa fram ett ingenting om du kan, för ingen människa har hittills lyckats.

För att besvara TS fråga: Ja, jag är övertygad om att allt har en orsak och att konserveringslagarna om att energi inte är förstörbar är den närmsta teorin till sanningen vi kommer.
Jag tror inte på att en organisk(?) varelse har skapat allt (Jorden) och gjort oss människor som en avbildning till sig själv och centrum för hela världen.
Citera
2010-09-30, 00:42
Medlem
Citat:
Det omvandlas. Men det stärker bara argumentet. Eftersom ingenting kan försvinna måste allt ha funnits alltid.
Citat:
Hur stärker gräsets omvandling din tes att "allt som finns existerar för att ingen förhindrade det från att existera"?
Citera
2010-09-30, 00:59
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Saker existerar för att utan existens skapas ett tomrum som måste fyllas, utan något att fylla ett tomrum så blir tomrummet ingenting. Det vill säga ett perfekt vakuum.

Du kan ju försöka fixa fram ett ingenting om du kan, för ingen människa har hittills lyckats.

För att besvara TS fråga: Ja, jag är övertygad om att allt har en orsak och att konserveringslagarna om att energi inte är förstörbar är den närmsta teorin till sanningen vi kommer.
Jag tror inte på att en organisk(?) varelse har skapat allt (Jorden) och gjort oss människor som en avbildning till sig själv och centrum för hela världen.
Det är medvetandet som är avbilden. Inte kroppen. Just for the record
Citera
2010-09-30, 01:05
Medlem
Citat:
Intressant sett att se det. Normalt sett brukar man ju ifrågasätta hur existensen har skapats, men du menar att varat är det ursprungliga tillståndet och att man istället skapar frånvaron av existens? Du tror alltså att allt alltid har funnits och att allt alltid kommer att finnas, om än i olika former än det gör idag?

Citat:
Eller så finns det i oändlig utsträckning, ingenting saknar representation i rummet och kan därför givetvis inte påvisas fysiskt.
Citera
2010-09-30, 07:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Hur stärker gräsets omvandling din tes att "allt som finns existerar för att ingen förhindrade det från att existera"?

För om vi inte kan få saker att försvinna så borde rimligtvis inget annat kunna göra så, alltså måste allt alltid ha existerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in