2010-06-04, 05:06
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinne
Det fanns två annonser på blocket angående bortflugna nymfar. Den ena älskade tydligen ljusgrönt och saknade en framtå.

Jag mailade båda angående denhär tråden, och den ena killen, Thomas, ville väldigt gärna prata med dej för att kolla om det kan vara hans fågel. Ring honom så är du snäll, jag PM:ar dig hans nummer!

Han som har den annonsen bor i södermanland.
Jag bor i skåne.

Räkna ut sannolikheten att det är rätt fågel så har du att göra en stund.

Och du kan ju ringa honom o säga att det är fel fågel.
Jag spiller inte tid på det.
Men har du tipsat om denna tråden så lär han ju läsa detta själv.
Citera
2010-06-04, 18:52
  #38
Medlem
el presas avatar
Den på blocket ser ju ut att ha mycket klarare färger än TS.
Citera
2010-06-04, 21:39
  #39
Medlem
Corinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fossilrony
Han som har den annonsen bor i södermanland.
Jag bor i skåne.

Räkna ut sannolikheten att det är rätt fågel så har du att göra en stund.

Det kunde ju inte jag veta.
Citera
2010-06-06, 20:43
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinne
Det kunde ju inte jag veta.

Det är sant.

Men om du nu var intresserad av att para ihop fågeln med sin rätta ägare kunde du ju frågat vilken ände av sverige jag bor i.
Citera
2010-06-08, 01:37
  #41
Medlem
Nej vad söt den är. Mitt tips är att googla fram ett papegojforum, där kan du få mycket hjälp. Har själv fåglar, dock inte Nymfparakiter.
Citera
2010-06-08, 01:43
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Har jag svårt att tro.

Nu vet jag inte ifall ägare till större gojor gör detta, men "vi" undulatägare, vissa av oss, gör lekträd. Man tar några rejäla grenar som stam, och några mindre grenare och sätter ihop dem till en lekställning. Några leksaker där, och din fågerl kommer nog att sitta och leka där en del. Under kan man ha tidningspapper, så att bajset hamnar där. På så vis koncentrerar man bajset och där den vistas till några få platser. Om man pratar om undulater, så gillar de att sitta högst upp på gardinstång, om din Nymf också gör så, lägg något under och skydda golvet. Bara att byta ut det några ggr i veckan. =lättare städning. Några tips bara.
Citera
2010-06-08, 10:11
  #43
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Nu vet jag inte ifall ägare till större gojor gör detta, men "vi" undulatägare, vissa av oss, gör lekträd. Man tar några rejäla grenar som stam, och några mindre grenare och sätter ihop dem till en lekställning. Några leksaker där, och din fågerl kommer nog att sitta och leka där en del. Under kan man ha tidningspapper, så att bajset hamnar där. På så vis koncentrerar man bajset och där den vistas till några få platser. Om man pratar om undulater, så gillar de att sitta högst upp på gardinstång, om din Nymf också gör så, lägg något under och skydda golvet. Bara att byta ut det några ggr i veckan. =lättare städning. Några tips bara.

Vilken bra idé! Tror nog att TS nappar på den. Tjatig som jag är så är jag väldigt glad att den här fågeln haft TUR att just TS hittade den! Det finns alldeles för många djurägare som tröttnar och bara överger sina djur.
Ska också ha det här tipset i minnet och vidarebefordra när jag hör frågor.
Mvh
Citera
2010-06-08, 10:56
  #44
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Nu vet jag inte ifall ägare till större gojor gör detta, men "vi" undulatägare, vissa av oss, gör lekträd. Man tar några rejäla grenar som stam, och några mindre grenare och sätter ihop dem till en lekställning. Några leksaker där, och din fågerl kommer nog att sitta och leka där en del. Under kan man ha tidningspapper, så att bajset hamnar där. På så vis koncentrerar man bajset och där den vistas till några få platser. Om man pratar om undulater, så gillar de att sitta högst upp på gardinstång, om din Nymf också gör så, lägg något under och skydda golvet. Bara att byta ut det några ggr i veckan. =lättare städning. Några tips bara.
Bra idè, men rumsren blir dom ju inte för det.
Citera
2010-06-08, 21:04
  #45
Medlem
Jag är på jakt efter en större voljär (ville göra ett litet rum vi har till en stor br men fick inte min fru med mig på iden) eventuellt tillverka en själv. I den ska jag ha klätterträd.
Men det kvittar nog hur stor bur jag skaffar, han vill nog bara sitta hos mig och bli kliad i nacken.

Igår trodde jag att jag skulle bli ovän med honom för lång tid.
Jag har haft en flygsele i 1.5 vecka och låtit honom leka med den o vänja sig vid den.
Jag provade att få den på honom men han blev superarg.
Jag fick ta av den för jag var rädd att skada honom.
Jag vet inte om jag vågar prova igen eller hur det ska gå till för att det ska funka.

Ser framför mig att om han accepterade det så skulle han få många fler timmar ute o nära mig.

Hur som helst så var han bara kinkig resten av kvällen, idag är han minst lika kelen och kallar på mig så fort jag går ifrån honom.

Underbara djur fåglar.
__________________
Senast redigerad av fossilrony 2010-06-08 kl. 21:06.
Citera
2010-06-08, 21:40
  #46
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fossilrony
Jag är på jakt efter en större voljär (ville göra ett litet rum vi har till en stor br men fick inte min fru med mig på iden) eventuellt tillverka en själv. I den ska jag ha klätterträd.
Men det kvittar nog hur stor bur jag skaffar, han vill nog bara sitta hos mig och bli kliad i nacken.Igår trodde jag att jag skulle bli ovän med honom för lång tid.
Jag har haft en flygsele i 1.5 vecka och låtit honom leka med den o vänja sig vid den.
Jag provade att få den på honom men han blev superarg.
Jag fick ta av den för jag var rädd att skada honom.
Jag vet inte om jag vågar prova igen eller hur det ska gå till för att det ska funka.

Ser framför mig att om han accepterade det så skulle han få många fler timmar ute o nära mig.

Hur som helst så var han bara kinkig resten av kvällen, idag är han minst lika kelen och kallar på mig så fort jag går ifrån honom.

Underbara djur fåglar.

(min markering)
Det säger sej ju själv att du måste ha en riktigt stor bur! Du måste ju också ha plats i den.
För övrigt har jag en känsla av att han håller på att blir grymt bortskämd. Bra jobbat på kort tid.
Mvh
Citera
2010-06-09, 04:56
  #47
Medlem
Har ni nåt bra tips hur man går tillväga med flygselen.
Eller det är bara att tvinga den på honom o låta honom vänja sig vid den.
Citera
2010-06-09, 12:27
  #48
Medlem
AlbinoRetics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fossilrony
Har ni nåt bra tips hur man går tillväga med flygselen.
Eller det är bara att tvinga den på honom o låta honom vänja sig vid den.

Är ingen expert på fåglar. Men eftersom h*n verkar hata flygselen så får du nog helt enkelt tvinga på den och kanske belöna honom när den är på med extra godis och kel. Det fungerar på hundar så varför inte på en fågel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in