2010-06-09, 21:47
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbinoRetic
Är ingen expert på fåglar. Men eftersom h*n verkar hata flygselen så får du nog helt enkelt tvinga på den och kanske belöna honom när den är på med extra godis och kel. Det fungerar på hundar så varför inte på en fågel?

Det låter vettigt det du säger.
Jag ska leka nån dag med honom med selen igen innan jag provar igen.
Sen får man väl ta striden med honom.
Citera
2010-06-11, 22:26
  #50
Medlem
Jag vet att många fågelägare är helt emot flygselen. Jag har nog smittats av den inställningen jag med, och skulle aldrig tvinga på en fågel något. Speciellt om din pippi hatar den så mycket. De kan inte vara så bekväma dessa...

Edit: googlade lite och hittade ett alternativ tills sele.Kanske det kan vara något för honom: I övrigt märker man att du vill göra det så bra för honom som möjligt. Kul för nymfen.

"Annars kan man införskaffa tex en hund/katt transportbur (mindre variant) och ha gojorna ut och ha i gräset medens du lallar runt. De kommer få sol, vind, intryck och kan tugga träs och blommor. Införskaffa då en bur med gallerbotten, så att gräset tittar fram mellan gallret när den står på marken."
__________________
Senast redigerad av Liljor 2010-06-11 kl. 22:46.
Citera
2010-06-11, 23:16
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Jag vet att många fågelägare är helt emot flygselen. Jag har nog smittats av den inställningen jag med, och skulle aldrig tvinga på en fågel något. Speciellt om din pippi hatar den så mycket. De kan inte vara så bekväma dessa...

Edit: googlade lite och hittade ett alternativ tills sele.Kanske det kan vara något för honom: I övrigt märker man att du vill göra det så bra för honom som möjligt. Kul för nymfen.

"Annars kan man införskaffa tex en hund/katt transportbur (mindre variant) och ha gojorna ut och ha i gräset medens du lallar runt. De kommer få sol, vind, intryck och kan tugga träs och blommor. Införskaffa då en bur med gallerbotten, så att gräset tittar fram mellan gallret när den står på marken."

Ja men jag tänker så här.

Kan man lära sig att få på selen någorlunda lätt och snabbt och att han lär sig tycka om (efter någon gång) att ha selen så kanske han uppskattar att få följa med lite varstans på axeln, eller sitta "fritt" på marken det måste ju vara bättre än att sitta i hundbur eller dyligt.

Jag känner att han skulle få så mycket mertid ute ur buren.
Jag känner han så pass bra nu så att jag märker att buren är ett fängelse för han.

När jag inte är där kallar han på mig hela tiden och så fort jag närmar mig så går han till luckan där jag brukar släppa ut han.

När han får komma ut tar han 4-5 varv runt huset, (underbart att ta en flygtur) innan han landar hos mig.
Han vill helt enkelt vara ute.

Men fåglar funkar kanske inte så att dom förstår sitt eget bästa, stå ut med selen och få va ute.

När jag dessutom läst på internet om nymfer som lärt sig uppskatta det och får va ute så vill jag ge det en chans.

Är jag fel på det.
Jag vill gärna ha tips och kanske berättelser från nån som har haft nymf i "koppel"
Citera
2010-06-18, 14:13
  #52
Medlem
Hej.
Vi har två stycken amazoner här hemma. Ingen av dom är särskilt förtjust i när vi ska ta på dem sina selen. Men när dom väl är på så tycker dom att det är hus skönt som helst. Händerna har fått ta en hel del stryk då dom bits så hårt att de känns som att fingrarna ska gå av Dom har lugnat sig lite nu den senaste tiden men dom 20 första gångerna va riktigt jobbiga. Alternativ som tex vingklippning tycker jag bara är hemskt. Att ta bort flygmöjligheten från en fågel är nog värre än att hugga av benen på en människa. En fågel som inte kan flyga är inte ens en fågel i mina ögon. Dom blir ofta deprimerade och kan plocka fjädrar och sluta äta mat(vet ej om det stämmer in på nymfar eller om man ens vingklipper såna små fåglar). Därför rekommenderar jag dig starkt att fortsätta att bråka med fågeln ett tag till. Dom vänjer sig till slut men dom är fruktansvärt envisa. Första gångerna du kommer trä på honom selet kommer han så klart att vara gör rädd och inte ha en aning om vad de är du sätter på honom. Men sen när dom vet att det inte är farligt så är dom mest irriterade på att du förstör deras fjäderdräkt. Troligtvis kommer han sitta och putsa sina fjädrar i några timmar efter att du tagit av den
Angående könet som du inte är säker på så finns två säkra sätt att ta reda på det. Det ena är att rycka ett par bröstfjädrar(måste ta färska så att de följer med nån bloddroppe på fjädern) och skicka in för dialys. Du hittar hemsidor på nätet. Men att rycka fjäder är enligt mig inte de säkraste och mest schyssta sättet.. Det andra sättet är det som vi valde. Finns ett företag i England som du kan beställa ett DNA kit ifrån. Du får med en liten spruta som du kan sticka fågeln lite i tån med. Sen skickar du tillbaka grejerna till England igen och får svar inom en vecka.. Kostade 300 kr ungefär.
Citera
2010-06-18, 14:33
  #53
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roll4life7
Hej.
Angående könet som du inte är säker på så finns två säkra sätt att ta reda på det. Det ena är att rycka ett par bröstfjädrar(måste ta färska så att de följer med nån bloddroppe på fjädern) och skicka in för dialys.
Analys heter det.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in