Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Jag vet att många fågelägare är helt emot flygselen. Jag har nog smittats av den inställningen jag med, och skulle aldrig tvinga på en fågel något. Speciellt om din pippi hatar den så mycket. De kan inte vara så bekväma dessa...
Edit: googlade lite och hittade ett alternativ tills sele.Kanske det kan vara något för honom:

I övrigt märker man att du vill göra det så bra för honom som möjligt. Kul för nymfen.
"Annars kan man införskaffa tex en hund/katt transportbur (mindre variant) och ha gojorna ut och ha i gräset medens du lallar runt. De kommer få sol, vind, intryck och kan tugga träs och blommor. Införskaffa då en bur med gallerbotten, så att gräset tittar fram mellan gallret när den står på marken."
Ja men jag tänker så här.
Kan man lära sig att få på selen någorlunda lätt och snabbt och att han lär sig tycka om (efter någon gång) att ha selen så kanske han uppskattar att få följa med lite varstans på axeln, eller sitta "fritt" på marken det måste ju vara bättre än att sitta i hundbur eller dyligt.
Jag känner att han skulle få så mycket mertid ute ur buren.
Jag känner han så pass bra nu så att jag märker att buren är ett fängelse för han.
När jag inte är där kallar han på mig hela tiden och så fort jag närmar mig så går han till luckan där jag brukar släppa ut han.
När han får komma ut tar han 4-5 varv runt huset, (underbart att ta en flygtur) innan han landar hos mig.
Han vill helt enkelt vara ute.
Men fåglar funkar kanske inte så att dom förstår sitt eget bästa, stå ut med selen och få va ute.
När jag dessutom läst på internet om nymfer som lärt sig uppskatta det och får va ute så vill jag ge det en chans.
Är jag fel på det.
Jag vill gärna ha tips och kanske berättelser från nån som har haft nymf i "koppel"