2010-05-20, 22:37
Medlem
Igår hörde jag ett konstigt skrikande på en äng bredvid tomten.
Det var en kråka som jagade en nymfparakit.
Nymfen landade på en ställning på tomten. Jag tänkte att den lär ju inte klara sig på egen hand.
Jag gick fram till den och den satt kvar till jag var2 cm från den sen lyfte den iväg ett par meter.
Tredje försöket så kunde jag ta den i handen.
Jag tog en råttbur o satte den i medan jag gick till grannen o fick en stor fågelbur som dom hade haft nymf i men nu stod oanvänd.
Rengöra sakerna, sticka till affären o köpa parakitfoder, stackarn måste ju va hungrig.
Satte även upp en lapp i lokala affären i hopp om att hitta ägaren.

Nu till mina frågor till er bättre vetande.

Ska/bör jag även ringa polisen. vists vill jag att fågeln ska komma till sin rätta ägare men jag är allt lite sugen på att behålla den om det inte blir nåt napp på lappen i affären.

Den har ingen riktig tofs den ser mera snaggad ut, alltså som om den är rak klippt en bit ovanför huvudet.
Kan tofsen vara sån eller finns det dom som snaggar sina nymfer
Växer tofsen ut igen

Kan den vara så på ungfåglar. Jag TROR att den inte är så gammal och det baserar jag på att jag tycker den verkar vara relativt liten.
Eller dom kan bara vara mindre helt enkelt.
Kan ju knappast fråga han hur gammal han är
Citera
2010-05-20, 22:47
Medlem
Zanizailas avatar
Ringa polisen kan vara en bra idé, ja. Jag anmälde min kakadua när han flög bort, och jag är nog inte den enda som gjort det.

Tofsen växer tillbaka, utan tvekan. Fåglar ruggar en till två gånger per år - fast just kakaduor (nymfen är en kakadua) sägs tappa fjädrar året om.

Storleken är irrelevant i att säga hur gammal en fågel är. Redan när min ena gultofskakadua var fyra månader var han nästan lika stor som nu - han växte kanske någon centimeter eller två efter det (han är 44 cm), och de här fåglarna blir inte vuxna förrän de är runt åtta år.
Min Meyers papegoja var bara tio veckor när jag hämtade henne, hon var just flygfärdig, kanske nitton centimeter lång och har bara vuxit en eller två centimeter sedan dess - de blir könsmogna vid runt två års ålder.

Medan många däggdjur föds som miniatyrer av föräldrarna och sedan växer på storleken men inte förändras så mycket i övrigt (tänk marsvin), så växer fåglar upp till nästan full storlek innan ens alla fjädrar kommit ut, då de fortfarande är små kycklingar i sinnet och har lång väg kvar till vuxenlivet.

Anyway. Min poäng är att åldern kan du inte veta.
Citera
2010-05-20, 22:53
Medlem
ok.
Intressant info.
Har du någon gång hört talas om att man friserar tofsen, för det måste va det dom har gjort.
Citera
2010-05-21, 13:03
Medlem
Zanizailas avatar
Nej, det förstår jag inte varför man skulle ha gjort. Det kan vara någon vildfågel som varit taskig, eller så har fågeln gjort det själv. En av mina gultofsar har mixtrat med sin tofs ibland (bitit av någon fjäder eller två).
Citera
2010-05-21, 18:25
Medlem
Jag har oxå hittat en sån tyvärr va den så stressad att den dog 1 timme efter de hittade vi ägaren =/
Citera
2010-05-21, 19:09
Medlem
Den har inte gjort det själv.
det är en för jämn o rak "frisyr" för det.
Men denna är inte stressad iallafall.
Världens gosigaste o tamaste pippi
Citera
2010-05-21, 19:19
Medlem
Är den gul och kan vissla som om det går förbi en snygg tjej (bästa beskrivningen) så är den säkert min, vår flög bort i höstas. (Schh, han har överlevt vintern, och han har inte blivit uppäten!)
Fråga honom om han heter Gullefjun :P
Citera
2010-05-21, 22:00
Medlem
han sa att han inte hette gullefjun
Citera
2010-05-22, 08:43
Medlem
Zanizailas avatar
När min gultofs klippte av sin tofs så var det helt rakt. Så det är fortfarande inte omöjligt att den gjort det själv.
Citera
2010-05-22, 10:02
Medlem
men jag tycker att det är lite kort för att han skulle fixa detta själv.
men i o försig så har du nog mer erfarenhet än mig vad gäller detta.
jag ska ladda upp en bild på han när jag kommer hem sent ikväll.
så får ni även bekräfta eller dementera vad jag tror, att det är en hane
Citera
2010-05-22, 23:20
Medlem
Så, nu kommer det 2 länkar på bilder på den lille sötnosen.

http://img4.imageshack.us/img4/7650/dsc0001vs.jpg

http://img4.imageshack.us/img4/7650/dsc0001vs.jpg

Det som gör mig lite osäker på om det är en hane är att det gula inte är särskilt mycket o inte speciellt skarpt och att kindfläckarna inte är speciellt skarpt orangea
Citera
2010-05-22, 23:23
Medlem
Hoppsan
båda länkarna blev samma.
Här kommer den andra:

http://img46.imageshack.us/img46/4178/dsc0008mq.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera