Citat:
Ursprungligen postat av ziggys-band
Jag tittade på släktträdet som finns på kungahusets egna hemsida häromkvällen och slogs av hur fatalt kungen och drottningen misslyckats med att få passande partners till sina barn. Jämför man med tidigare generationer har de gift sig med kungligheter och högadel från Europa. Bernadottesläkten har varit väldigt mån se till att de ingifta har ökat den egna släktens anseende och prestige. De som inte gjort det har förlorat sin titel och övriga förmåner.
Kungen och hans systrar har väl lyckats sådär. Kungens barn har inte lyckats att höja släktens anseende och prestige genom sina partner. Ett par generationer till och så Bernadotte-släkten lika kunglig som vilken familj som helst.
I det här fallet tycker jag att kungen måste ta på sig ansvaret för att barnen "gift ner" sig. Han har misslyckats i detta.
Hans Majestät inledde väl trenden med att gifta sig med ofrälse, och av kärlek till på köpet. Även kungabarn i andra länder har börjat gifta sig med vanligt folk. Inget att klaga på, tycker jag, då alla i de europeiska kungahusen är kusiner och sysslingar med varandra behöver de ju nytt blod.