2011-12-25, 14:54
  #7957
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Enjoy
Han kommer väl att vända blad igen, den f*n.
Citera
2011-12-25, 14:58
  #7958
Medlem
Grandiosos avatar
Om en nybliven pensionär och en dödsdömd monarki

I mitten på 90-talet låg svenska folkets förtroende för kungahuset på cirka 45 procent för att
dala till cirka 30 procent i början på det nya seklet.
Efter det beryktade Brunei-fiaskot 2004 noterade han bara elva procent.
Det tog sig lite efter Tsunami-talet 2005, men sjönk stadigt till samma låga nivå igen.
Victorias bröllop i somras blev en tillfällig uppgång till 21 procent, men så kom boken i höstas
om kaffeflickorna i kungagänget och han rasade ner till all-time-low på åtta procent.

Monarkins skimmer flagnar uppenbart och hela den där blodsmystiken känns fullständigt passé.
Med Victoria på tronen lär monarkin hanka sig fram ett tag till, men på sikt är den dödsdömd.

http://www.ostran.se/opinion/kronans_vaerde_sjunker
Citera
2011-12-25, 16:08
  #7959
Medlem
Kungens jultal 2011

http://www.kungahuset.se/kungafamiljen/aktuellahandelser/aretsaktuellahandelser/kungensjultal2011.5.70e7de59130bc8da54e800014912.h tml
http://www.kungahuset.se/kungafamiljen/hmkonungcarlxvigustaf/tal/hmkaretstal/hmkonungensjultal2011.5.70e7de59130bc8da54e8000148 50.html
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14127761.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14127889.ab
http://www.expressen.se/nyheter/1.2661555/kungen-sverige-har-forandrats-mycket-under-de-senaste-200-aren
http://www.expressen.se/nyheter/1.2661547/har-ar-kungens-jultal-las-hela-ord-for-ord
Citera
2011-12-25, 19:07
  #7960
Bannlyst
Det här textavsnittet ur Konungens jultal 2011 är redan legendariskt:

Ett tema i jultalet var andra länders syn på Sverige.
-Våra resor i utlandet bidrar till att Sverige uppmärksammas i andra länder. De statsbesök som drottningen och jag årligen genomför är en viktig bekräftelse på de goda relationerna mellan vårt land och andra nationer, sade kungen som nämnde Botswana och Polen och även tog upp ett besök hos den svenska styrkan i Afghanistan.

Kungen konstaterade att Nobelprisen får stort genomslag internationellt och är "ett positivt bidrag till Sverigebilden".
-Sverige är en liten nation. För att bygga ett hållbart samhälle är det viktigt med samarbete över gränserna. Det är då vi når de stora målen.
Kungen hann också med att uppmärksamma barns och unga rättigheter. Han uttalade också en vilja att hålla de kungliga slotten öppna "så att alla har en möjlighet att ta del av vår gemensamma historia".

Läs mer och lyssna på Konungens jultal här: http://svt.se/2.22620/1.2659614/kungens_jultal_halsade_till_ensamma
Citera
2011-12-25, 19:20
  #7961
Medlem
Att inte kungen skickades ut i världen att göra reklam för SAAB är en gåta. Våra kungavänner här på FB brukar ju framhålla kungens betydelse för svensk industri. (Det är ingen hemlighet att kungen privat kör BMW).
Citera
2011-12-25, 20:04
  #7962
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Karln är närmare sjuttio år gammal och har fortfarande inte lärt sig läsa ett enkelt tal. Tur att jultalet inte bidrar till sverigebilden utomlands i alla fall.

Noterade ni förresten näsduken som åkte upp och ner i kostymen? Inte ens det kunde de klara av. Stackars Knugen! Det var nog jobbigt för honom.
Citera
2011-12-25, 21:24
  #7963
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Vad var det för sorts eue de cologne Knugen hade framför sig under jultalet?
Citera
2011-12-26, 00:33
  #7964
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det här textavsnittet ur Konungens jultal 2011 är redan legendariskt:

Ett tema i jultalet var andra länders syn på Sverige.
-Våra resor i utlandet bidrar till att Sverige uppmärksammas i andra länder. De statsbesök som drottningen och jag årligen genomför är en viktig bekräftelse på de goda relationerna mellan vårt land och andra nationer, sade kungen som nämnde Botswana och Polen och även tog upp ett besök hos den svenska styrkan i Afghanistan.

Kungen konstaterade att Nobelprisen får stort genomslag internationellt och är "ett positivt bidrag till Sverigebilden".
-Sverige är en liten nation. För att bygga ett hållbart samhälle är det viktigt med samarbete över gränserna. Det är då vi når de stora målen.
Kungen hann också med att uppmärksamma barns och unga rättigheter. Han uttalade också en vilja att hålla de kungliga slotten öppna "så att alla har en möjlighet att ta del av vår gemensamma historia".

Läs mer och lyssna på Konungens jultal här: http://svt.se/2.22620/1.2659614/kungens_jultal_halsade_till_ensamma

Vari ligger det legendariska? Rekordlång förberedelse- och inspelningstid? Och ändå blir det lite fel vid innantilläsandet. År det så svårt att säga vad man själv har gjort???
Kungen säger att han hälsat på (morsat) inte hälsat på (besökt), ca 3.50 in i julhälsningen:
"Under året har jag också hälsat på vår svenska ISAF-styrka i Afghanistan."
Citera
2011-12-26, 02:35
  #7965
Medlem
Grandiosos avatar
Härifrån spårades alltså den förmodade fejkbilden upp:

http://www.youtube.com/watch?v=1gDpqrgUFSU
Citera
2011-12-26, 03:10
  #7966
Medlem
farbror Svens avatar
Här är en mening ur kungens jultal som tyvärr föll bort:

"I år beslöt de folkvalda i Sveriges riksdag att hovets ekonomi ska redovisas på ett bättre sätt, vilket jag till fullo tänker göra".
Citera
2011-12-26, 03:58
  #7967
Medlem
Grandiosos avatar
Nya republikanska medlemmar efter kungens jultal

"Hela talet verkade utgå från att kungen känner ett närmast panikartat behov av att motivera
sin egen och sitt kungahus existensberättigande."


http://peterlandersson.blogspot.com/2011/12/nya-republikanska-medlemmar-efter.html
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2011-12-26 kl. 04:01.
Citera
2011-12-26, 04:03
  #7968
Medlem
citizeninsanes avatar
Jultal? Det lät mer som om slynans rådgivare försökte sig på damage control.

"Kontakt med andra länder är bra, jag har till och med knullat svarta kvinnor, flera gånger. Och Silvia är ju också utlänning, vi har knullat tre gånger och hånglat två gånger."

Tur att omvärlden inte förstår knullkungen. De hade skrattat hela vägen till toaletten för att kaskadkräkas. Märklig kombination.
__________________
Senast redigerad av citizeninsane 2011-12-26 kl. 04:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in