Om en nybliven pensionär och en dödsdömd monarki
I mitten på 90-talet låg svenska folkets förtroende för kungahuset på cirka 45 procent för att
dala till cirka 30 procent i början på det nya seklet.
Efter det beryktade Brunei-fiaskot 2004 noterade han bara elva procent.
Det tog sig lite efter Tsunami-talet 2005, men sjönk stadigt till samma låga nivå igen.
Victorias bröllop i somras blev en tillfällig uppgång till 21 procent, men så kom boken i höstas
om kaffeflickorna i kungagänget och han rasade ner till all-time-low på åtta procent.
Monarkins skimmer flagnar uppenbart och hela den där blodsmystiken känns fullständigt passé.
Med Victoria på tronen lär monarkin hanka sig fram ett tag till, men på sikt är den dödsdömd.
http://www.ostran.se/opinion/kronans_vaerde_sjunker