Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Läs också den utmärkta artikeln (äntligen lite granskande journalistik i detta sammanhang) om hur kungen ser till att samhällets olika makthavare går hans ärenden:
http://www.fokus.se/2010/04/natverkskungen/
(Tack 2006 som postade den första gången.)
Javisst är det en utomordentligt bra analys av resterna av monarkistiskt statskick och översikt över den makt-prat-pakt som hovet i dag är totalt beroende av för sin existens! Det är sant att bland de ärkekonservativa skogsägarna norrut (norr om Örebro) har man starka band till monarkin, men många bland de trogna påhejarna är idag mer än missnöjda(underdrift) med kronprinsessans val av den blivande prinsen DW
Det citat som nämns ur statsminister Fredrik R.s bok:
»I detta Sverige, där så mycket har utformats eller styrts av en och samma politiska maktsfär, har vi ett stort behov av en institution vars oberoende från partipolitisk hänsyn aldrig kan ifrågasättas./…/ Här framträder monarkin genast som en institution vilken inte har intagits eller kan ägas av socialdemokratin. Det gör den skrämmande nog närmast unik som företeelse i Sverige«...
säger ju egentligen ALLT om varför delar av den svenska makteliten ansett det viktigt att bevara/stötta den sk monarkin! Hovet av idag sitter ju totalt löst författningsmässigt och är helt i händerna på politiker/höga statliga tjänstemän-näringsliv-mediemogulers "goda vilja"...
Jag är tämligen övertygad om att hovet inom 10-15 år kommer att vara helt befriat från de ytterst fåtaliga statschefsunktionerna som dröjt sig kvar, bla just därför att socialdemokraternas totala makt och påverkan under senare årtiondena(om inte annat så efter Sveriges Eu-inträde på nittiotalet och globaliseringen av näringslivet) har börjat urvattnas mer och mer och inte längre ses som ngt större "hot" egentligen!