2010-05-02, 22:01
  #1957
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Såg reprisen idag.
Intressant! Han verkar ha haft en speciell uppväxt utan någon riktig pappa gestalt ,samt fick inte syssla med farliga saker som typ köra rallybilar.
Han verkar stå väldigt nära sin yngsta syster Christina.

För att inte tala om att kom från den skyddande miljön på Haga Slott, till den hårda verkligheten i fprm av en internatskola.
Citera
2010-05-02, 22:04
  #1958
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Kungen har säkerligen (99%) ett sista ord när det gäller utnämningen av landshövingposten i Uppsala t.ex. Det har jag skrivit om tidigare. Kungen har gjort sig till något överhuvud för Svenska kyrkan och finns i domkyrkan vid större ceremonier. Han försöker väl göra en St Erik (med hopp om att inte dela samma slut, kan tänkas). När han då är i Uppsala är det viktigt att det t.ex. inte sitter en sur Birger Schlaug uppe på slottet när han vill dit för att gå på muggen och ta ett bloss. En kungavän där uppe som Anders Björck fixar också lite extraknäck för ungarna.

Det här är bra att det skrivs om. Här står Hovet mycket långt från det ceremoniella och icke-politiska. Ett ganska otäckt icke-demokratiskt både medel och motiv.
Citera
2010-05-02, 22:52
  #1959
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det här är bra att det skrivs om. Här står Hovet mycket långt från det ceremoniella och icke-politiska. Ett ganska otäckt icke-demokratiskt både medel och motiv.
Läs också den utmärkta artikeln (äntligen lite granskande journalistik i detta sammanhang) om hur kungen ser till att samhällets olika makthavare går hans ärenden:

http://www.fokus.se/2010/04/natverkskungen/

(Tack 2006 som postade den första gången.)
Citera
2010-05-03, 12:46
  #1960
Medlem
”Monarkins makt”
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/cecilia-ase-monarkins-makt-1.1004958
Citera
2010-05-03, 13:58
  #1961
Medlem
fredrikdenstores avatar
Har det här varit en "vanlig dödlig" som gjort detta så hade han/hon åkt dit för ocker, men den här fan får hålla på på det här sättet. Fy f..!
http://www.aftonbladet.se/brollopet/article7061052.ab
Citera
2010-05-03, 18:57
  #1962
Medlem
enannanamandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Läs också den utmärkta artikeln (äntligen lite granskande journalistik i detta sammanhang) om hur kungen ser till att samhällets olika makthavare går hans ärenden:

http://www.fokus.se/2010/04/natverkskungen/

(Tack 2006 som postade den första gången.)

Javisst är det en utomordentligt bra analys av resterna av monarkistiskt statskick och översikt över den makt-prat-pakt som hovet i dag är totalt beroende av för sin existens! Det är sant att bland de ärkekonservativa skogsägarna norrut (norr om Örebro) har man starka band till monarkin, men många bland de trogna påhejarna är idag mer än missnöjda(underdrift) med kronprinsessans val av den blivande prinsen DW
Det citat som nämns ur statsminister Fredrik R.s bok:

»I detta Sverige, där så mycket har utformats eller styrts av en och samma politiska maktsfär, har vi ett stort behov av en institution vars oberoende från partipolitisk hänsyn aldrig kan ifrågasättas./…/ Här framträder monarkin genast som en institution vilken inte har intagits eller kan ägas av socialdemokratin. Det gör den skrämmande nog närmast unik som företeelse i Sverige«...

säger ju egentligen ALLT om varför delar av den svenska makteliten ansett det viktigt att bevara/stötta den sk monarkin! Hovet av idag sitter ju totalt löst författningsmässigt och är helt i händerna på politiker/höga statliga tjänstemän-näringsliv-mediemogulers "goda vilja"...

Jag är tämligen övertygad om att hovet inom 10-15 år kommer att vara helt befriat från de ytterst fåtaliga statschefsunktionerna som dröjt sig kvar, bla just därför att socialdemokraternas totala makt och påverkan under senare årtiondena(om inte annat så efter Sveriges Eu-inträde på nittiotalet och globaliseringen av näringslivet) har börjat urvattnas mer och mer och inte längre ses som ngt större "hot" egentligen!
Citera
2010-05-04, 17:36
  #1963
Medlem
farbror Svens avatar
Märkligt att Svenska institutet som återkommande tar reda på Sverige-bilden utomlands inte har ett ord om guldkalven-Carl Gustaf, varumärket... De talar om varumärket Sverige...

http://www.si.se/upload/Sverige%20i%20världen/rapporter/Sverigebildsrapporten%202010.pdf
Citera
2010-05-04, 17:53
  #1964
Bannlyst
Men i Sverige så är de så imponerade av kungen att de tappar hjärnan totalt.

http://jonkoping.lny.se/blommor-till-kungen-gav-astmaanfall-43252/

Citat:
Blommor till kungen gav astmaanfall

På länssjukhuset Ryhov i Jönköping är blommor vanligtvis bannlysta. Men när kungen kom på besök i förra veckan för att dela ut en utmärkelse till barn- och ungdomsmedicinska kliniken beslöt sjukhuset att göra ett avsteg från de egna reglerna. Entrén pyntades med liljor som blev [stående i flera dagar. Åtminstone en patient drabbades av ett kraftigt astmaanfall, rapporterar nättidningen Jnytt.se.
-Det är klart att vi inte ska ge patienterna allergiska problem, vi har en strikt policy som säger att vi inte ska ha blommor i sjukhuset. Vi gjorde ett undantag när kungen kom för att det skulle vara fint, säger den vårdadministrativa chefen Margaretha Strömberg till Jnytt.
Citera
2010-05-04, 20:02
  #1965
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Märkligt att Svenska institutet som återkommande tar reda på Sverige-bilden utomlands inte har ett ord om guldkalven-Carl Gustaf, varumärket... De talar om varumärket Sverige...

http://www.si.se/upload/Sverige%20i%20världen/rapporter/Sverigebildsrapporten%202010.pdf
Hehe... Jag observerade också det. Samma sak gäller http://www.visitsweden.com/sweden/ -- den officiella sajten för utländsk turism till Sverige. På ett enda litet undanskymt ställe (i en faktaruta om landet Sverige) nämns ordet "monarchy". Annars är hela sajten kemiskt fri från referenser till "guldkalven" Carl Gustaf, kungahuset etc.

Så nu är väl rojalisternas och monarkisternas fantasier om kungahusets oändliga PR-värde för Sverige punkterat.
Citera
2010-05-04, 20:28
  #1966
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Men i Sverige så är de så imponerade av kungen att de tappar hjärnan totalt.

http://jonkoping.lny.se/blommor-till-kungen-gav-astmaanfall-43252/

Det är ju bedrövligt. Tror de att folk blir mindre astmatiska för att Knugen kommer på besök. Eller tror de att astmatikerna är tacksamma för att anfallet är för Knugens skull. Någon kunde ha dött!
Citera
2010-05-04, 23:17
  #1967
Medlem
Astenikers avatar
2010 utropade kungen inledningsvis som ett märkesår för ätten Bernadotte (200 år i Sverige, två bröllop).

Nu blev allt en trasa i stället, och Aftonbladet talar om "kungens skräckår":

http://www.aftonbladet.se/brollopet/article7052551.ab
Citera
2010-05-05, 00:28
  #1968
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
2010 utropade kungen inledningsvis som ett märkesår för ätten Bernadotte (200 år i Sverige, två bröllop).

Nu blev allt en trasa i stället, och Aftonbladet talar om "kungens skräckår":

http://www.aftonbladet.se/brollopet/article7052551.ab

Ja, blir det inte ett annus horribilis för knugen? Och vi har ju inte ens kommit halvvägs på detta år 2010. Många kungliga fadäser står antagligen och väntar. Kommer t.ex. CP att kunna gå utan att snubbla, fumla runt och klumpa sig på syrrans bröllop? Kommer Silvia att ta sig en tupplur på bästa sändningstid igen? Kommer Lilians definitiva sorti ske vid helt fel tidpunkt? Vad blir brudgummen Daniels första groda? Den massmediala uppmärksamheten som skulle bli ett PR-jippo riskerar att visa en naken majestät.

http://en.wikipedia.org/wiki/Annus_horribilis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in