2010-12-13, 17:24
  #5653
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J12
Ja, där står det ju klart och tydligt att det var på Luthagsesplanaden han bodde. Tack för mycket informativt svar! Är ändå nyfiken om någon vet mer exakt var på gatan, den är ju väldigt lång.. Skulle vara kul att veta vilket hus.

- Vad är detta "Prinshus" som någon nämnde skall ligga vid Bäfverns Gränd? Aldrig hört talas om.

Okej, det var ett tag sen jag var i Uppsala. Luthagsleden går genom esplanaden. Det är ett beige funkishus just vid korsningen vid Sibyllegatan. (Nu har jag i alla fall fått gatorna rätt.) Fast exakt våning och port vet jag inte.

Prinshuset ligger nere i centrum, och där bodde Oscar I's söner enligt WIkipedia.
Citera
2010-12-13, 18:02
  #5654
Medlem
Citat:
1968 började Kronprinsen ett ettårigt akademiskt utbildningsprogram med kurser i historia, sociologi, statskunskap, finansrätt och ekonomi vid Uppsala universitet. Han studerade också nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Vad har kungen för "akademisk" examina?
Citera
2010-12-13, 18:19
  #5655
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Vad har kungen för "akademisk" examina?

INGEN!
Citera
2010-12-13, 18:28
  #5656
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nu tror jag knappast att Knugen brydde sig så mycket om ifall akademiska institutioner låg i närheten av hans bostad. Intressantare var nog Rackarberget ett stenkast från hans bostad, med dess studentbostäder och god tillgång till studentskor.
Se där, knullkungen var redan i farten som student, eller ja, knullprinsen.
Citera
2010-12-14, 15:45
  #5657
Medlem
QueerSchilvias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Prinshuset ligger nere i centrum, och där bodde Oscar I's söner enligt WIkipedia.
Just pga detta så flyttade de den rivningshotade kåken (Prinshuset) 1 meter in på tomten när Bäverns gränd skulle breddas för busstrafik. Idag bor där några hyresgäster i det renoverade Prinshuset med Uppsalas häftigaste månadshyror.
Citera
2010-12-14, 16:14
  #5658
Medlem
1968 började Kronprinsen ett ettårigt akademiskt utbildningsprogram med kurser i historia, sociologi, statskunskap, finansrätt och ekonomi vid Uppsala universitet. Han studerade också nationalekonomi vid Stockholms universitet.

På den tiden läste man 20p per termin.
Ett normalt läsår motsvararade 2*20=40 poäng
och detta fördelas på sex (6) olika ämnen
vilket motsvarar 40/6= 6.7 poäng i varje ämne.

Enastående!!
Citera
2010-12-14, 16:30
  #5659
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
1968 började Kronprinsen ett ettårigt akademiskt utbildningsprogram med kurser i historia, sociologi, statskunskap, finansrätt och ekonomi vid Uppsala universitet. Han studerade också nationalekonomi vid Stockholms universitet.

På den tiden läste man 20p per termin.
Ett normalt läsår motsvararade 2*20=40 poäng
och detta fördelas på sex (6) olika ämnen
vilket motsvarar 40/6= 6.7 poäng i varje ämne.

Enastående!!

Jag läste också att många studenter inte ville gå samma kurser som han, därför att de var anpassade till honom. Bland annat för att stryka honom medhårs. Men även för att den intellektuella nivån var anpassad till honom, och kursen därmed gav mindre än vad de borde förvänta sig av en universitetskurs.

Nu är det hela löst på ett smidigare och hemligare sätt, där några studenter inte ska kunna skvallra om tronföljarens intellektuella tillkortakommanden. Antingen går Hakan på Diplomatskolan där studenterna får order att hålla käft, eller så köper man en examen från en professor som gärna säljer ut.
Citera
2010-12-14, 16:40
  #5660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
1968 började Kronprinsen ett ettårigt akademiskt utbildningsprogram med kurser i historia, sociologi, statskunskap, finansrätt och ekonomi vid Uppsala universitet. Han studerade också nationalekonomi vid Stockholms universitet.

På den tiden läste man 20p per termin.
Ett normalt läsår motsvararade 2*20=40 poäng
och detta fördelas på sex (6) olika ämnen
vilket motsvarar 40/6= 6.7 poäng i varje ämne.

Enastående!!
tror dessa uppgifter är saxade fr. lismaren Roger Lundgrens fanasibok om prinsessan Sibylla. tror faktiskt kungen läste ämnena som följer: ekonomisk historia, historia, nationalekonomi och sociologi.
Citera
2010-12-14, 16:54
  #5661
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag läste också att många studenter inte ville gå samma kurser som han, därför att de var anpassade till honom. Bland annat för att stryka honom medhårs. Men även för att den intellektuella nivån var anpassad till honom, och kursen därmed gav mindre än vad de borde förvänta sig av en universitetskurs.

Nu är det hela löst på ett smidigare och hemligare sätt, där några studenter inte ska kunna skvallra om tronföljarens intellektuella tillkortakommanden. Antingen går Hakan på Diplomatskolan där studenterna får order att hålla käft, eller så köper man en examen från en professor som gärna säljer ut.
Kungens dotter, Victoria, fick privatundervisning av Uppsala-professorn Peter Wallensteen. Bara hon och han i ett rum upp till åtta timmar om dagen. Ingen utomstående fanns som kunde bevittna hur Peter formligen bankade in kunskaperna i Victorias motsträviga hjärna. Alla "tentorna" gjorde hon muntligen (oralt) inför professorn.

På många sätt hade Victoria det alltså enklare än sin pappa, kungen.
Citera
2010-12-14, 17:04
  #5662
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Kungens dotter, Victoria, fick privatundervisning av Uppsala-professorn Peter Wallensteen. Bara hon och han i ett rum upp till åtta timmar om dagen. Ingen utomstående fanns som kunde bevittna hur Peter formligen bankade in kunskaperna i Victorias motsträviga hjärna. Alla "tentorna" gjorde hon muntligen (oralt) inför professorn.

På många sätt hade Victoria det alltså enklare än sin pappa, kungen.

Professorn bankade på Kronprinsessan!

Det var nog pappa Knugen som var väldigt omtänksam om sin dotter. Han ville inte utsätta henne för de hårda studier han själv fick genomgå.
Citera
2010-12-14, 17:53
  #5663
Medlem
Kungens huvudrörelser är identiskt med en höna/tupp.Huvudet lätt framskjutet och snabba huvudrörelser i kombination med en fast blick.
Har aldrig sett en människa så lik en höna/tupp förr.

Är det någon slags posttraumatisk stresssyndrom som ligger bakom?
Hela kungafamiljen förutom silvia har ju strutsliknande nackar men
det är bara konungen som har det här ryckiga höna/tupp stuket.
Märkligt ändå..
Citera
2010-12-14, 18:18
  #5664
Medlem
Juggen håller på att göra en betalsajt som ska läggas ut efter nyår. PÅ den kommer han att lägga upp bilder från knugens fester. Han säger att han har blivit hotad av torpeder och att han har blivit erbjuden pengar för att låta bli. Pengarna har han tackat nej till och istället valt att fortsätta med den planerade sajten.

Återstår att se vad som händer då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in