2010-11-11, 08:15
Avslutad
Vilket larv. Nu är boken inte en forskningsrapport; inom god journalistik räcker det naturligtvis att journalisterna och förläggaren har koll på källorna. Lind & Co: är inte ett förlag som hade gått och publicerat en bok som denna annars. De kommer inte från ingenstans och har sin heder att försvara. Visst är det viktigt med verifierbara källor och hänvisningar, men Dick gör ett misstag när han avkräver en journalistisk bok samma rigorösa ramverk som universitetsförlagd forskning.

Jag ser problem med boken främst för att författarna inte bestämt sig för vilken typ av bok de ska skriva, samt att granskningen de utlovat visar sig vara skvaller- även om det förelegat säkerhetsrisker, kriminalitet och vidrig människosyn så skubbar man över dessa för att kunna fortsätta rada upp kaffeflickor. Om detta nu beror på allt det där de hade velat publicera men inte kunnat- ja, då hade jag som förläggare övervägt att lägga publiceringen på is.
Citera
2010-11-11, 09:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Om jag uttrycker mig för tredje gången så har jag läst så pass mycket att jag kan värdera källorna
Som professorn i historia precis sa i kvällsöppet så är boken tyvärr inte trovärdig
Så länge boken inte innehåller källhänvisningar som går att kontrollera är det absolut inget att tro på
Och denna tråd är inte anpassad för den här sortens debatt utan en ren skvaller vrå
För att inte tala om författaren som skrivit bokens framträdande i kvällsöppet med stora gapskratt , vilket äckligt jävla as han är och han va minst sagt förvånad att man inte köpte hans lögner
Och detta köper ni

JagHarEnLiten Jisses en som studerat kungliga trådarna och bosatt sig i skvaller , försöker leka seriös , jag lämnade en drös med referenser som jag tagit mina inlägg ifrån , du har inte lämnat en enda.

Jag tyckte det såg ut som att du hade kopierat referenserna från Wikipedia. Det är så oerhört slött att det finns inga gränser.

Nej, jag försöker inte vara mer seriös än vad som krävs för stunden. Det blir roligare så. Jag tror inte att många tar uppgifterna i boken för bokstavligt, ungefär som man inte tar något skvaller om Knugen eller någon annan alltför bokstavlig. Vad som är intressant däremot, är att i stort har bokens innehåll bekräftats från flera olika håll.

Annars går MrsMagoo från klarhet till klarhet. Att om och om igen vräka ur sig invektiv bygger inte upp något förtroende hos läsaren. Att krydda det med tiotals referenser, och kräva att andra ska läsa dessa innan de uttalar sig, utan att själv bemöda sig med att kommentera en enda är inte bara oseriöst. Det dåligt och slött.

Men för att återigen komma tillbaka till Knugens räkmackeglidande in till amiralstiteln. För att inte sväva ut i generella diskussioner om särbehandling håller vi oss till just den. Som vi vet tillbringade Knugen några månader på Älvsnabben under en jorden runtresa under 66-67 tror jag det var. Under 1968 (rätta mig nu om jag har fel), tog han någon sorts examen. Jag har inte sett någon referens till ytterligare marina meriter innan han fick sin amiralstitel.

Tvärtom var han upptagen med att vara ute i skogen med armén, flyga lite, och lämna in tomma tentor i Uppsala och Stockholm, innan han 1973 blev kung.

Om MrsMagoo kan redogöra för den här titeln till att börja med, helst utan förolämpningar mot min person i den utsträckning det är möjligt, så att vi kan komma igång lite.
Citera
2010-11-11, 09:57
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Men för att återigen komma tillbaka till Knugens räkmackeglidande in till amiralstiteln. För att inte sväva ut i generella diskussioner om särbehandling håller vi oss till just den. Som vi vet tillbringade Knugen några månader på Älvsnabben under en jorden runtresa under 66-67 tror jag det var.

Varför behöver vi reta oss på kungens amiralstitel? Den är ju endast symbolisk.
Titeln innebär inte att kungen ska stå på en kommandobrygga och leda en marin armada i ett krig.
Citera
2010-11-11, 10:10
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Varför behöver vi reta oss på kungens amiralstitel? Den är ju endast symbolisk.
Titeln innebär inte att kungen ska stå på en kommandobrygga och leda en marin armada i ett krig.

Var inte så säker på det du! Mrs Magoo anser att han gjort sig förtjänt av titeln, men tyvärr hittar jag inga referenser. Jag väntar med spänning.
Citera
2010-11-11, 10:14
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Var inte så säker på det du! Mrs Magoo anser att han gjort sig förtjänt av titeln, men tyvärr hittar jag inga referenser. Jag väntar med spänning.
Du svarade inte på frågan. Visste du verkligen inte att kungens amiralstitel endast är symbolisk? Häpnadsväckande i så fall.
Citera
2010-11-11, 10:14
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Bra inget är bättre än man kan reda ut faktan dessa kommunister baserar sin sanslöst usla bok på

Jag citerar från boken, s. 160:

Citat:
I rask takt betade han av samtliga försvarsgrenar och skördade på rekordtid de gradbeteckningar som det tog hans kamrater åratal att uppnå. Men det var så det var bestämt. Där vanliga grabbar fick grundlig och långvarig utbildning i alla ämnen, räckte det med att Kronprinsen "orienterades" i dem. Den militära tjänstgöringen var en starkt nedbantad version av officersutbildningen och kronprinsen genomgick kurserna på omkring halva den tid det tog för hans kamrater.
Ett exempel på särbehandlingen är proven vid sjökrigsskolan. Carl Gustaf genomgick alla prov, både praktiska och teoretiska, men de rättades aldrig och frågeformulären brändes. Han slapp också det annars det obligatoriska samtalet mellan en värnplikt och en psykolog som alltid gjordes för att utröna den unge mannens personlighet och lämplighet. Det fanns liksom ingen anledning till det. Mannen skulle bli kung, oavsett lämplighet, särskilda egenskaper och familjeförhållande.

Det skrevs flera kritiska artiklar om kungens utbildning och att man stressade igenom hans utbildning. Författarna refererar framför allt från artiklar från tidningen Idun-Veckojournalen skrivna av Jackie Lindberg. Det skrevs bland annat en artikel med rubriken "Får kungen rätt utbildning?" där man tar upp det att kungen endast nosade på ämnena statskunskap, nationalekonomi och historia. Men eftersom han skulle bli kung hade han inga behov att ha några betyg och visa några resultat.

Jag har personligen inga större problem att det gjordes så här. Han fick en ordentlig militär utbildning på sin världsomsegling med Älvsnabben och blev sedan orienterad genom de andra inriktningarna. Det är väl rätt och han fick förmodligen en bredare militär utbildning än många andra i sin årskull. Sedan att han fick sina titlar väldigt lättvindigt är väl inga konstigheter. Han skulle ändå inte ha någon större nytta av sina kunskaper. Han skulle ändå bli kung, inte yrkesmilitär. De flesta i hans stab räknade förmodligen med att det inte skulle dröja innan han tar över och då skulle han inte ha tid till studier. Man gjorde det man kunde och det är klart förståeligt.
Citera
2010-11-11, 10:40
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan. Visste du verkligen inte att kungens amiralstitel endast är symbolisk? Häpnadsväckande i så fall.

Jo, det är klart att jag vet. Men MrsMagoo anser sig kunna överbevisa mig, men verkar ha svårt att komma till skott.
Citera
2010-11-11, 15:06
Medlem
Provokatörs avatar
Deanne har precis chattat på Nerikes Allehanda

Chatten stängd men sparad innaför spoilern del 1.

/Provokatör
Citera
2010-11-11, 15:07
Medlem
Provokatörs avatar
Del 2 och länk: http://na.se/chatt/1.1004731

/Provokatör

Citera
2010-11-11, 15:10
Medlem
Italienskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badabing10
Ja, nu vet ju inte jag vad du tycker är acceptabel engelska men jag har varit närvarande lite då och då rent privat när han pratat med icke-svenskar, och det är en katastrof.

Nåja, hans engelska är bra mycket bättre än många andra 64-åringars, han har en skön svensk accent.
http://www.youtube.com/watch?v=LUKg8tAyoYk&feature=related
Citera
2010-11-11, 16:26
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Jo, det är klart att jag vet. Men MrsMagoo anser sig kunna överbevisa mig, men verkar ha svårt att komma till skott.
Varför gnäller du då om kungens amiralstitel och om hur lätt han tillskansade sig denna?
Du anser inte att han har tillräckliga marina meriter. Varför måste kungen ha marina meriter för en rent symbolisk militär grad? (Kungen är också general i armén och i flygvapnet).

Sveriges konung har av tradition en hel rad uppdrag, titlar och utmärkelser. Stör det dig?
Citera
2010-11-11, 16:54
Medlem
Citat:
Sveriges konung har av tradition en hel rad uppdrag, titlar och utmärkelser. Stör det dig?
Vad har han för erfarenhet av att strida i fält typ Afghanistan?
Med sådana många befälstitlar måste han vara en riktig stridis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in