Nollåttan 2010-11-10 Har du ingen känsla för kungens personliga integritet?
Deanne Rauscher verkligen det är därför vi har sållat mängder av material av hänsyn till hans integritet
Frågvis 2010-11-10 Jag applåderar dig Deanne och medförfattarna till boken om monarken (som trodde sig kunna bete sig hur som helst utan replisalier). Hur ser du på det faktum att du fått kicken från SR pga din inblandning i boken?
Deanne Rauscher Det är min kollega Tove Meyer som har blivit avstängd från sina uppgifter. Men hennes ärende är inte avgjort ännu.
Frågvis 2010-11-10 Var du Deanne under arbetets gång någonsin orolig eller rädd för att du själv eller dina medförfattare till boken skulle kunna komma att "straffas" av de människor som håller monarken om ryggen?
Deanne Rauscher Absolut var vi oroliga för det och vi har också blivit "varnade". Det har dock inte fått oss att sluta söka sanningen.
Stellamaris 2010-11-11 Hej! Min fråga är:Varför kan inte våran kung få leva som han vill utan att några "blodtörstiga" parasiter ska tjäna en massa pengar på hans privata leverne?,för det är väl bara därför man skriver en sådan bok, för att tjäna pengar.
Deanne Rauscher Du talar om vår statschef. Vi har inte varit innanför dörrarna på Drottningholms slott. Det är han själv som exponerat sitt privatliv. För övrigt är jag en seriöst arbetande journalist som arbetar för att försörja mig. Vilket jag antar är OK.
Daniel 2010-11-11 Läste just att Kungen inte är välkommen till Tyskland längre efter uppgifterna att han har koppling till maffiapampar samt att säpo agerat som stasi mot visa tjejer runt kungen. Vad tänker du som författare till boken när du hör en sådan sak?
Deanne Rauscher Har inte hört att han inte är välkommen till Tyskland. Att Säpo har agerat för att sopa igen spår efter kungen och hans vänners eskapader är information vi fått från flera håll
Sven Sjönvall 2010-11-11 Varför skriver man om kungens privatliv? Vad annat än pengar handlar det om? Jag fylls av avsmak över denna typ av journalestik. Det finns ett gammalt ordspråk som passar in här "Att sälja taskan till räven. Du skriver inte om din grannes eventuella eskapader för då faller det under förtalsbalken. Men kungen och drottningen är fredlösa
Deanne Rauscher Kungen har det högsta ämbetet i Sverige, avlönad av skattebetalarna. Det är han själv som exponerat sitt liv.
Patriot 2010-11-11 Finns det inga gränser i dagens samhälle? Vad Kungen gjorde i sina ungdomsår är väl inget allmänintresse?? Snaskigt sätt att tjäna pengar!!
Deanne Rauscher Det här handlar inte om några enstaka ungdomsår. Det vi beskriver är ett mönster som pågått i decennier. Vi valde att beskriva en period av dessa decennier för att kunna göra det riktigt grundligt.
Leif Dahlberg 2010-11-11 Vad är Du/Ni egentligen ute efter - att tjäna pengar eller få bort monarkin? Har Du/NI funderat över vad som skulle kunna hända om kungen besvarade bokens innehåll?
Deanne Rauscher Vi och många med oss ser fram mot att kungen kommenterar bokens innehåll. Han har ju delvis gjort det genom att säga att det var något som hände långt tillbaka i tiden. Vi tar inte ställning för eller mot monarkin. Vi beskriver ett stycke nutidshistoria
Espignole. 2010-11-11 Kan inte finna att ett enda påstående i boken är styrkt. Är det inte en primär uppgift för en journalist/författare att öppet redovisa sina källor? I annat fall förefaller syftet endast vara att skapa ett enda stort misstänkliggörande mot berörd person.
Deanne Rauscher Kungen har ju redan medgett att det som står i boken är sant men att det ligger långt tillbaka i tiden. Vi som alla andra har full rätt att skydda våra källor. Så säger lagen.
Magne 2010-11-11 jag läste att du skriver en bok om Silvia. Hur långt har du kommit?
Deanne Rauscher Det stämmer inte riktigt. Jag har sagt i ett privat sammanhang att jag tyckte det skulle vara intressant att skriva en sådan bok. Silvia - drottning till varje pris. Men...det är inte aktuellt för närvarande.
Magne 2010-11-11 Känns det inte konstigt att skriva biografier om nu levande människor, utan att överhuvudtaget ha pratat med dem?
Deanne Rauscher Nej...inte det minsta. Historikerna kommer att tacka oss i framtiden. Vi har talat med många nu levande vittnene som har har berättat om vad de varit med om och upplevt med vår monark. Betydligt intressantare än om boken skrivs om hundra år då alla är döda och man bara har arkiven att gå till.
Sven 2010-11-11 På vilka sätt har ni kontrollerat era källors uppgifter? Det är ju trots allt viktigt - en bok lever ju kvar på ett annat sätt än en artikel i Expressen.
Deanne Rauscher Orsaken till att vi begränsade tidsramen var just att vi ville göra en mycket grundlig kontroll av våra källor och deras berättelser.
Stellamaris 2010-11-11 Jag förstår att du är journalist och att du jobbar och tjänar pengar på detta men finns det inga gränser på vad ni kan skriva?
Deanne Rauscher Jo och det har vi respekterat genom att sålla materialet. Vi har utelämnat det som inte är försvarbart att publicera.
Stefan 2010-11-11 Har du något mer bokprojekt på gång?
Deanne Rauscher Ja det har jag...faktiskt en ny biografi sen har jag idéer om andra historier.
Stefan 2010-11-11 Hur mycket tjänar du på jobbet med kungaboken? Delar ni tre författare lika på intäkterna?
Deanne Rauscher Ingen aning!
Frågvis 2010-11-11 Hur ser du på det faktum att många i Sverige hellre håller för ögon och öron när känsliga uppgifter om statschefen kommer upp till ytan? Vad är dem oroliga för? Vad har dem att vinna på att tysta ned allt?
Deanne Rauscher Sverige är ett litet land med en enda maktsfär. Alla känner alla och är beroende av att hålla sig väl med etablissemanget.
Stellamaris 2010-11-11 Nu har jag bara läst om innehållet boken i "Kvällstidningarna" men jag tycker att det verkar ganska harmlöst liv han levt/ lever. Finns det ingen mer spännande person som ni kan skriva en bok om,kanske CarlJan? :-)
Deanne Rauscher Ska du bli min källa då

Stellamaris 2010-11-11 Skriver du bara Biografier eller skriver du annat, som romaner eller dylikt
Deanne Rauscher Jag har bara skrivit en bok tidigare, makten männen och mörkläggningen - boken om bordellhärvan 1976. Jag är i första hand intresserad av grävande journalistik och fram till nu har det kommit i bokform.
Jag har inte läst boken, men står det att kungen varit otrogen. pc 2010-11-11 Jag har inte läst boken, men står det att kungen varit otrogen. pc
Deanne Rauscher Ja
Simon 2010-11-11 På vilket sätt var det nödvändigt att skriva den här boken?
Deanne Rauscher För att ställa frågor om t.ex vår statschefs roll och funktion.
Stellamaris 2010-11-11 Nej det tror jag inte; har inte så mycket att komma med, var bara lite ironi så här på torsdagen :-) Lycka till med kommande projekt.
Deanne Rauscher Jag fattar det!
Svea 2010-11-11 Nu när Du valt att frossa i andras privata liv så kan du väl fortsätta med att granska andra makthavare som vi skattebetalare avlönar. Landshövdingar, ambassadörer, generaldirektörer, chefer för statliga verk. Tror Du de är oantastliga i sitt leverne??? Det Du/Ni gjort mot vårt kungahus är väldigt smaklöst och elakt.
Deanne Rauscher Skjut inte budbäraren! Det är inte vi som gjort fel...Vi beskriver bara en del av statschefens liv som han själv valt att exponera. Det är inget elakt i det.
Riktig Kung 2010-11-11 Reaktionerna som man här här på chatten och ute i landet är att man tycker att det är omoraliskt att skriva snaskigheter om kungahuset. Tror du att inställningen kommer att förändras över tiden?
Deanne Rauscher Tror att folk siktar fel...omoraliskt att skriva.? Om det vi beskriver uppfattas som omoraliskt är ju det en helt annan diskussion. Men vi har verkligen undvikit att moralisera.
Frågvis 2010-11-11 Kan du bjuda på något personligt favoritcitat ur boken?
Deanne Rauscher Ledsen har inte boken med mig men det finns många oförglömliga scener som vi beskriver
Simon 2010-11-11 Vad vill ni att boken ska få för följder?
Deanne Rauscher Det tycker jag svenska folket får ta ställning till.
Riktig Kung 2010-11-11 Varför tror du att många tycker att det OK för Josefsson att använda sig av anonyma källor när han gör sina reportage meden många anklagar dig för att mer eller mindre ljuga eftersom dina källor är anonyma?
Deanne Rauscher Ja den frågan har vi också ställt oss. Antagligen för att vi har skakat om det allra heligaste vi har i sverige
Linde 2010-11-11 Bra av er att skriva denna bok och få fram vad eliten håller på med.. fler sådana böcker tack. kommer det fler?
Deanne Rauscher Lovar att det kommer.
Shen 2010-11-11 Kommer ni att meddelande era källor så vi kan se om allt är sant eller om det är en bokvariant på Se och Hör? Utan källor är det ju faktiskt en ganska stor liknelse.
Deanne Rauscher Våra anonyma källor omfattas av källskydd som är lagstadgat. Det finns många öppna källor i boken.