2010-04-28, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Ve och fasa. Tänka sig honom bakom ratten i en T46!

Han har tydligen skänkt den till en båtklubb som håller ordning på den nu. Men han är i alla fall ordförande i klubben. Finns att beskåda på Gålöbasen utanför Hårsfjärden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/T46_%28b%C3%A5t%29

.
Citera
2010-04-28, 07:37
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Han har tydligen skänkt den till en båtklubb som håller ordning på den nu. Men han är i alla fall ordförande i klubben. Finns att beskåda på Gålöbasen utanför Hårsfjärden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/T46_%28b%C3%A5t%29

.
Puh.....Jag blev betydligt lugnare efter att läst detta.
Citera
2010-04-28, 12:46
Medlem
Italienskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Men för fan, köper DU Heineken för att de har en kung i Holland?
De har en DROTTNING! Beatrix.
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
När fick Holland kung? Har jag missat något?
Nej, du är den enda som har koll.

Ni får bänka er framför tv4 imorgon kl 20.05 då serien om "Familjen Bernadotte" drar igång.

Dokumentärfilmaren Gregor Nowinski, som gjort de uppmärksammade dokumentärerna om fam. Bonnier och Wallenberg har följt varje steg kungen tagit de sista två åren. Se & Lär. Istället för Se & Hör.

"För första gången någonsin har familjen Bernadotte låtit ett tv-team följa dem på nära håll under en längre tid. Varför har något liknande aldrig gjorts tidigare?
– Ingen aning. Det finns en oförmåga att handskas med kungafamiljen från pressens sida och journalistiken har präglats av antingen beundran eller skadeglädje. Det som egentligen är intressant, vilka de är, har lämnats åt sidan. Därför var min grundidé med dokumentären att följa kungafamiljen innanför slottets murar."

"Dokumentärserien är unik i sitt slag. Aldrig tidigare har kungligheterna bjudit så på sig själva - i långa, personliga intervjuer gjorda i privata slottsmiljöer. Serien är ett mäktigt och känsloladdat epos om en familj med ett väldigt speciellt öde."

TRAILER:
http://www.tv4play.se/aktualitet/ovrigt/?videoId=1.1602279

http://www.tv4.se/1.1614618/2010/04/27/gregor_nowinski_om_arbetet_med_familjen_bernadotte
http://www.tv4.se/1.1599495
Senast redigerad av Italienskan 2010-04-28 kl. 12:49.
Citera
2010-04-28, 12:50
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Publicitet och allmän vetskap. "Har ni hört om han som äger Van Goghen, han ska tydligen ha auktion med ett par andra tavlor i helgen."

Om du förstår min poäng.
Jo, men när utländska tidningar skriver om det svenska kungahuset nämner de inte samtidigt vad svenska företag har att sälja.
Citera
2010-04-28, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Jo, men när utländska tidningar skriver om det svenska kungahuset nämner de inte samtidigt vad svenska företag har att sälja.

Carl XVI Gustav och Volvo en omöjlig kombination då han bara rattar tyska lyxbilar.
Citera
2010-04-28, 14:25
Medlem
farbror Svens avatar
Om knugen av en händelse skulle ställa in sin resa till världsutställningen i Shanghai så är det väl bara för den svenska paviljongen att packa och dra. Vem är intresserard av svensk kultur och svenskt näringsliv utan Bernadotte?
Citera
2010-04-28, 14:26
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Carl XVI Gustav och Volvo en omöjlig kombination då han bara rattar tyska lyxbilar.

För att inte tala om Silvias rattar.
Citera
2010-04-28, 14:43
Medlem
Citat:
Hur dessa intäkter genereras i detalj skulle jag vilja veta.

Ett företag har (ganska godtyckligt) uppskattat kungahusets varumarknadsvärde till 5 miljarder kr. Jaha? Tillgångar (ett varumärke är en immateriell tillgång) och intäkter är helt skilda saker, fick jag lära mig i gymnasiets företagsekonomi.

Detaljer är jag inte tillräckligt påläst för att kunna redovisa, om ens siffror på detaljnivå finns vet jag inte. Men du får se det som såhär:

Om vi (svenska folket) investerar 100Mkr årligen (eller vad nu apanaget ligger på) så kommer denna investering rendera i en marknadsföring för Sverige. Denna marknadsföring kommer att gagna t.ex. export, import, turism, reseindustri osv osv. Här uppstår nu synnergieffekter eftersom undersökningar pekar på att värdet av de ökade inkomsterna för svenskt näringsliv och de svenska statsfinanserna är HÖGRE än det vi medborgare skjutit till i form av appanage.

Citat:
En tavla av van Gogh kan vara värd 250 miljoner kronor. Men på vilket sätt generar detta värde några intäkter för den som äger tavlan och beslutat sig för att aldrig sälja den? Det är samma sak med "varumärket" kungahuset.

Nej det är långt ifrån samma sak:

Om Zlatans agent "äger" varumärket Zlatan Ibrahimovic som är väldigt framgångsrik så kommer han att ge intäkter till agenten då han visar att denna agent har lyckats. Och därigenom kommer hans namn att verka positivt på agentens firma även om han inte säljer Zlatan. Jämförelsen blir något snedvriden eftersom Kungahuset har en aktiv marknadsföringsroll för landet sverige medan Zlatan inte har det för sin agent, men det är ungefär samma princip.
Citera
2010-04-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
För att inte tala om Silvias rattar.

Utgående modell eller renoveringsprojekt ...
Citera
2010-04-28, 14:53
Medlem
Citat:
Men det där är ju rena spekulationer. Vilka positiva synergieffekter tror du Sverige får som en modern stat som slopar kungahuset. Med tanke på hur lite kungahuset syns utomlands är det mycket tveksamt att det skulle ge miljarder. Jag undrar hur mycket mer Heineken DU dricker än Staropramen?

Spekulationer, jovisst, men det är åtminstone spekulationer av människor som är kunniga och pålästa inom detta området (om vi inte relaterar till att kreti o pleti spekulerar) och som därigenom har fog för sina uttalanden. På samma sätt som experter spekulerar i höjda räntor framöver med argument bakom dessa spekulationer, tror du dom kommer ha rätt eller fel?

Slopar vi kungahuset (underförstått övergår till republik som jag antar att du menar) så har jag ingen aning om huruvida synnergieffekterna som presidenthuset får för sverige kommer att överstiga eller understiga kungahusets. Det får vi lämna till någon mer påläst.

Jag dricker hellre staropramen, faktiskt så är det mitt favoritöl.
Citera
2010-04-28, 15:01
Medlem
Citat:
Det där är något du måste kvantifiera på något sätt. Jag förstår att det inte går att komma med exakta siffror, men något mer än de svepande argument du kör med har du väl.

Nej, det här är den argumentationsnivå som jag behärskar föra i ämnet, mer påläst är jag inte. Jag har mina tankegångar kring hur marknadsföring påverkar företag. Utifrån det jag läst om ämnet så är jag övertygad om att det stämmer att kungahuset ger större intäkter till sverige än vad de kostar oss. Orkar inte rabbla argument om varför jag har den övertygelsen nå mer för det har jag gjort 100 ggr nu känns det som

Kvantifiering, precisare argument osv. får jag lämna till någon som är mer kunnig och påläst i ämnet.
Citera
2010-04-28, 15:16
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Nej, det här är den argumentationsnivå som jag behärskar föra i ämnet, mer påläst är jag inte. Jag har mina tankegångar kring hur marknadsföring påverkar företag. Utifrån det jag läst om ämnet så är jag övertygad om att det stämmer att kungahuset ger större intäkter till sverige än vad de kostar oss. Orkar inte rabbla argument om varför jag har den övertygelsen nå mer för det har jag gjort 100 ggr nu känns det som

Kvantifiering, precisare argument osv. får jag lämna till någon som är mer kunnig och påläst i ämnet.
Antag att det är korrekt att ett kungahus drar in stora intäkter till landet. Borde då inte dessa intäkter bli många gånger större om kungahuset bestod av kompetenta och kunniga individer och inte ett gäng efterblivna byfånar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in