Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Hur dessa intäkter genereras i detalj skulle jag vilja veta.
Ett företag har (ganska godtyckligt) uppskattat kungahusets varumarknadsvärde till 5 miljarder kr. Jaha? Tillgångar (ett varumärke är en immateriell tillgång) och intäkter är helt skilda saker, fick jag lära mig i gymnasiets företagsekonomi.
Detaljer är jag inte tillräckligt påläst för att kunna redovisa, om ens siffror på detaljnivå finns vet jag inte. Men du får se det som såhär:
Om vi (svenska folket) investerar 100Mkr årligen (eller vad nu apanaget ligger på) så kommer denna investering rendera i en marknadsföring för Sverige. Denna marknadsföring kommer att gagna t.ex. export, import, turism, reseindustri osv osv. Här uppstår nu synnergieffekter eftersom undersökningar pekar på att värdet av de ökade inkomsterna för svenskt näringsliv och de svenska statsfinanserna är HÖGRE än det vi medborgare skjutit till i form av appanage.
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
En tavla av van Gogh kan vara värd 250 miljoner kronor. Men på vilket sätt generar detta värde några intäkter för den som äger tavlan och beslutat sig för att aldrig sälja den? Det är samma sak med "varumärket" kungahuset.
Nej det är långt ifrån samma sak:
Om Zlatans agent "äger" varumärket Zlatan Ibrahimovic som är väldigt framgångsrik så kommer han att ge intäkter till agenten då han visar att denna agent har lyckats. Och därigenom kommer hans namn att verka positivt på agentens firma även om han inte säljer Zlatan. Jämförelsen blir något snedvriden eftersom Kungahuset har en aktiv marknadsföringsroll för landet sverige medan Zlatan inte har det för sin agent, men det är ungefär samma princip.