2012-11-25, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronbe
Hej,
Jag har tinnitus och är ljudkänslig.
I mitt högra öra är det värst. När jag hör ett ljud kanske runt 60db och högre så känner jag hur något liksom drar ihop sig inne i det högra örat när ljudet är klart. T.ex om jag knäpper med fingret alldeles vid örat så händer det. Som jag gissar är det den lilla stapediusmuskeln som går in och vill skydda örat redan vid dessa beskedliga ljud. Är det någon annan som känner igen sig i detta?
En annan sak är att när jag "hummar" för mig själv så blir det en form av resonans eller vad jag ska kalla det i mitt vänstra öra, men i höger öra är det helt tyst oftast.

Någon som har/har haft samma problem?
Jobbig är det hur som helst.

Jag har samma besvär som du dock i vänstra örat i högra örat hör jag pytte litet svagt ljud det är värst i vänstra. och knäpper jag med fingrarna eller blunder jag hårt så känns det som att något slag utav vätska som inte finns åker upp och ner
Citera
2012-11-26, 03:47
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronbe
Hej,
Jag har tinnitus och är ljudkänslig.
I mitt högra öra är det värst. När jag hör ett ljud kanske runt 60db och högre så känner jag hur något liksom drar ihop sig inne i det högra örat när ljudet är klart. T.ex om jag knäpper med fingret alldeles vid örat så händer det. Som jag gissar är det den lilla stapediusmuskeln som går in och vill skydda örat redan vid dessa beskedliga ljud. Är det någon annan som känner igen sig i detta?
En annan sak är att när jag "hummar" för mig själv så blir det en form av resonans eller vad jag ska kalla det i mitt vänstra öra, men i höger öra är det helt tyst oftast.

Någon som har/har haft samma problem?
Jobbig är det hur som helst.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tuba_aperta kanske.
Citera
2012-11-29, 16:28
Medlem
Hej!

Jag har ett "pip" som endast hörs då det är helt tyst dvs varje gång jag ska lägga mig att vila eller sova och det hörs rätt tydligt då, det är oerhört störande och jag blir uppstressad så man inte kan somna.
Jag har hållt på med saker som låter mycket men haft hörselskydd dessa gånger men haft mycket hörlurar i öronen under långa perioder så jag vet inte om det skulle kunna vara det.

Det konstiga är att jag inte upptäckte detta förrens ca 1-2mån efteråt och detta var under en oerhört stressad tid i mitt liv som inte gått över än (haft pipet i ca 1 månad nu).
Ibland tycker jag att det är knappt hörbart och blir överlycklig att det håller på att gå bort men så kommer det tillbaka.

Nån som vet om det kan gå bort & vad det antagligen beror på?
Finns det folk som har haft lätt tinnitus 1månad + och blivit av med det?

Tacksam för svar.
Citera
2012-11-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tellus9
Hej!

Jag har ett "pip" som endast hörs då det är helt tyst dvs varje gång jag ska lägga mig att vila eller sova och det hörs rätt tydligt då, det är oerhört störande och jag blir uppstressad så man inte kan somna.
Jag har hållt på med saker som låter mycket men haft hörselskydd dessa gånger men haft mycket hörlurar i öronen under långa perioder så jag vet inte om det skulle kunna vara det.

Det konstiga är att jag inte upptäckte detta förrens ca 1-2mån efteråt och detta var under en oerhört stressad tid i mitt liv som inte gått över än (haft pipet i ca 1 månad nu).
Ibland tycker jag att det är knappt hörbart och blir överlycklig att det håller på att gå bort men så kommer det tillbaka.

Nån som vet om det kan gå bort & vad det antagligen beror på?
Finns det folk som har haft lätt tinnitus 1månad + och blivit av med det?

Tacksam för svar.

Har själv haft tinnitus i 9 år.

Början är rent jävlig, man söker dygnet runt efter ett svar som säger "såhär botar du tinnitus" men sökandet är bortkastad tid.

nej, det finns ingen bot, dock kan du prova magnesium piller som finns att köpa receptfritt på apoteket, har provat och fick en liten förbättring som varade så länge jag tog pillerna.

Det tar sin lilla tid att vänja sig vid det.
Gå inte och hetsa upp dig ifall det inte försvinner, man hittar sitt eget sätt att vänja sig vid det.
Mitt tips till dig är att bara inse att det antagligen aldrig kommer försvinna, men du kommer vänja dig till den grad att du kommer glömma det. ju mer du utsätter dig för tysta miljöer, ju snabbare kommer du vänja dig, precis som en tickande klocka.

I början kommer du koncentrera dig på ljudet, lyssna ifall det fortfarande är där, sluta lyssna efter ljudet.
koncentrera dig istället på tystnaden och glöm ljudet i förgrunden.

Nu sover jag med öronproppar och TT:n har inte stört mig på många år, även om den är där i bakgrunden.
Citera
2012-11-29, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merfy
Har själv haft tinnitus i 9 år.

Början är rent jävlig, man söker dygnet runt efter ett svar som säger "såhär botar du tinnitus" men sökandet är bortkastad tid.

nej, det finns ingen bot, dock kan du prova magnesium piller som finns att köpa receptfritt på apoteket, har provat och fick en liten förbättring som varade så länge jag tog pillerna.

Det tar sin lilla tid att vänja sig vid det.
Gå inte och hetsa upp dig ifall det inte försvinner, man hittar sitt eget sätt att vänja sig vid det.
Mitt tips till dig är att bara inse att det antagligen aldrig kommer försvinna, men du kommer vänja dig till den grad att du kommer glömma det. ju mer du utsätter dig för tysta miljöer, ju snabbare kommer du vänja dig, precis som en tickande klocka.

I början kommer du koncentrera dig på ljudet, lyssna ifall det fortfarande är där, sluta lyssna efter ljudet.
koncentrera dig istället på tystnaden och glöm ljudet i förgrunden.

Nu sover jag med öronproppar och TT:n har inte stört mig på många år, även om den är där i bakgrunden.

Tack för svaret Merfy.

Ok, men finns det en chans att det försvinner även om dom är små?
Hört talas om att man inget vet säkert förrens man haft det i ca 6 mån.
Ska tillägga att det av nån anledning inte hörs då jag rör på mig lätt även om det är knäpptyst & det hör som starkast när jag suttit still ett tag & som värst när jag ligger ner. Det är rätt lågt ljud alltså.
Citera
2012-12-03, 11:46
Medlem
Greenscouts avatar
Hej!

För två dagar sedan, efter ett släktkalas, när jag skulle gå och sova så hörde jag ett svagt pipande ljud i högerörat. Det har varit där sedan dess och hörs i stort sett bara när det är helt tyst och gör det svårt att somna. Tycker det verkar konstigt då jag inte utsätter mig själv för några höga ljud? Inga konserter, krogbesök osv.

Är detta kronisk tinnitus, eller finns det någon chans att den kanske försvinner?
Citera
2012-12-04, 17:42
Medlem
Spadess avatar
Bara jag som upplever att kroppens egna glädjeämnenminskar oljudet? Efter man har tränat eller att man mår.allmänt bra så känna det som att det minskar avsevärt. Vid bakis eller AT är det ju bra mycket värre.
Citera
2012-12-05, 11:16
Medlem
Ni som har måttlig till svår tinnitus och viss ljudkänslighet orsakad av buller, vad har ni för erfarenhet av att gå på krog/nattklubb? Törs man göra det utan att förvärra tinnitus?
Jag skulle naturligtvis använda hörselskydd, men är osäker ändå om det räcker. Bellmans formgjutna dämpar 25db och det kanske är för lite om man är känslig. På dansgolvet kan det ju bli sjukt höga ljudnivåer och sen är man på lyset också. Skulle vara trist att ta bort detta nöje ur livet.
Citera
2012-12-05, 17:26
Medlem
Strumpebandssnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenscout
Hej!

För två dagar sedan, efter ett släktkalas, när jag skulle gå och sova så hörde jag ett svagt pipande ljud i högerörat. Det har varit där sedan dess och hörs i stort sett bara när det är helt tyst och gör det svårt att somna. Tycker det verkar konstigt då jag inte utsätter mig själv för några höga ljud? Inga konserter, krogbesök osv.

Är detta kronisk tinnitus, eller finns det någon chans att den kanske försvinner?

Det är väldigt stor chans att ljudet försvinner. Jag tycker inte du ska oroa dig, samtidigt är det ju lustigt att du får en tinnitusreaktion efter ett släktkalas. Var det väldigt höga ljudnivåer? Kom ihåg att om du får en kort tinnitusepisod är det kroppens sätt att berätta att den är känslig och att du måste skydda dig vid liknande episoder i framtiden. Trist att ha öronproppar, ja, men ännu mer trist att dunka in ett framtida ljud av oviss karaktär resten av livet.

Ibland kan det vara svårt att avgöra vad man har utsatt sig för och hur känslig man är, men i och med att du säger att du fick det efter ett släktkalas och inte utsätter dig för höga ljud annars skulle jag tippa på att du har en hög medfödd känslighet. Har du en historia av öronproblem i din barndom (många öroninflammationer) m.m. är risken stor att du får tinnitus. Tyvärr är riskfaktorerna för att få tinnitus dåligt utredda, precis som det mesta annat som har med syndromet att göra. Man kan vara väldigt känslig utan att vara ett öronbarn, och omvänt. Glasöron kontra stenöron.

Sen är begreppet "kronisk" tinnitus väldigt intressant ur min synvinkel. Den generella läkarbedömningen är att tinnitus som inte försvunnit efter sex månader är kroniskt. Det är dock i stor mån en godtycklig siffra - även om man kanske hade en logisk tanke med läketiden för nervskada. Tinnitus kan försvinna långt senare, under korta episoder, längre episoder, lika godtyckligt.

Rent allmänt kan man ändå säga att om man har haft tinnitus i sex månader minskar chansen till att bli fri från det radikalt, även om chansen fortfarande finns kvar. Finns även ett visst konsensus att om det är kvar efter två år, så minskar chansen ytterligare väldigt mycket. Chansen att bli fri från det försvinner dock aldrig, då det finns en mindre mängd anekdotiska bevis om folk som blivit fria efter 20 år. Så man får aldrig ge upp hoppet, hehe!

Glöm inte: Tinnitus är ett symtom, inte en sjukdom.

Men vi litar på att du blir fri från ljudet inom den närmsta månaden. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Ronbe
Ni som har måttlig till svår tinnitus och viss ljudkänslighet orsakad av buller, vad har ni för erfarenhet av att gå på krog/nattklubb? Törs man göra det utan att förvärra tinnitus?
Jag skulle naturligtvis använda hörselskydd, men är osäker ändå om det räcker. Bellmans formgjutna dämpar 25db och det kanske är för lite om man är känslig. På dansgolvet kan det ju bli sjukt höga ljudnivåer och sen är man på lyset också. Skulle vara trist att ta bort detta nöje ur livet.

För mig personligen avstår jag helt från sådana aktiviteter, då jag inte tycker det är värt risken. Sen hänger det definitivt ihop med att jag aldrig varit särskilt underhållen av sådana aktivititer tidigare, och att en av de få gånger i mitt liv (3 gånger) jag varit på en klubb orsakade eländet. Så jag har ett litet personligt vendetta mot klubbar

Sen är det svårt att säga på förhand också eftersom klubbar inte granskas lika noga av socialstyrelsen som t.ex. konserter. Klubbar kan säkert åstadkomma ljudvolymer på 110-120 decibel (om du står nära högtalare) vilket resulterar i en ljudnivå på 85-95db för dig med dina formgjutna. 85 db borde inte vara några som helst problem, men 95db under en kväll kan definitivt resultera i problem. Jag är inte här för att avskräcka på något sätt, utan bara informera och ge dig möjligheten att fundera en gång till. Frågar du en läkare kommer han säga att det inte är några problem överhuvudtaget. Finns dock folk på forum som hävdar det motsatta, så du får bedöma själv. Den stora massan kan antagligen gå på klubb med så kraftiga skydd utan att utsätta sig för risk.

Jag tror nog inte det ska vara någon fara, men jag själv hade inte gjort det. Finns ju väldigt många som går på klubb med taskiga gula proppar med tinnitus utan att få vidare problem. Det är ju som sagt en individuell fråga. Jag hade dock inte gjort det. Många hade nog. Beror väl på hur mycket man lider av ljuden med, om de eventuellt skulle bli värre.

Hursomhelst, lycka till med ditt val!

MvH

Strumpebandssnoken
Senast redigerad av Strumpebandssnoken 2012-12-05 kl. 18:24.
Citera
2012-12-06, 09:48
Medlem
Widilinskis avatar
Tjena,

Var på spelning igår och hamnade längst fram vid högtalarn (tyvärr) lite lätt alkoholpåverkad och dum som jag var utan öronproppar.. Brukar i princip alltid ha öronproppar på spelningar men igår hade jag glömt dom..
Tänkte inte så mycket på det då man stod där men har sedan igårkväll efter spelningen haft ett högt ringande i öronen. Brukar ha samma när man kommer hem på krogen men det brukar ha försvunnit under natten när man sovit men när jag vaknade nu på morgonen och skulle till jobbet så var det kvar och är fortfarande kvar nu 10 timmar senare. Saknar redan tystnaden som jag egentligen inte gillat alls

Om jag liksom håller för öronen så hör jag lite "knakande" i örongångarna? Vad beror det på? Har jag tinnitus nu eller ska jag vänta ett par dagar och se om det går över? Just nu så skulle jag inte ens önska min värsta fiende det här, känns som jag knappt hör vad folk säger ibland nu på jobbet..

Som tur är så har jag ett rätt tyst och lugnt kontorsjobb så ska försöka att ha det lugnt för öronen på alla sätt dom närmaste dagarna/veckorna.
Citera
2012-12-08, 19:30
Medlem
Finns det några här med riktigt jobbig tinnitus, typ stark tv-signal som överröstar allt? Min sambo har det så. Han har haft tinnitus i över tio år och gradvis blir den värre och värre. Dessutom är inte tonerna i öronen konstanta utan varierar sig och det försvårar arbetet att vänja sig vid det.

Har ni några tips? Tinnitusen kommer från en bullerskada. Just nu testar han återigen akupunktur och ska även få KBT. Han har annars brusapparater att ha i öronen (två olika som han haft rätt många år). Han har tetat laser, naturmedel mm. Jag misstänker att det inte finns så mycket men undrar ändå... Det är så hemskt att se honom lida.
Citera
2012-12-08, 22:16
Medlem
Strumpebandssnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cissinen
Finns det några här med riktigt jobbig tinnitus, typ stark tv-signal som överröstar allt? Min sambo har det så. Han har haft tinnitus i över tio år och gradvis blir den värre och värre. Dessutom är inte tonerna i öronen konstanta utan varierar sig och det försvårar arbetet att vänja sig vid det.

Har ni några tips? Tinnitusen kommer från en bullerskada. Just nu testar han återigen akupunktur och ska även få KBT. Han har annars brusapparater att ha i öronen (två olika som han haft rätt många år). Han har tetat laser, naturmedel mm. Jag misstänker att det inte finns så mycket men undrar ändå... Det är så hemskt att se honom lida.

Först och främst: Jag beklagar Cissinen. Oerhört tråkigt för din sambo som måste leva med ett ljud vars penetreringsförmåga är hög. Kan han maskera det med någonting överhuvudtaget, och i så fall, vet du vilka decibeltal som krävs för detta? Hör han ljuden när han duschar? Att ha fluktuerande tinnitus med höga ljudvolymer gör det som sagt väldigt svårt att habituera. De behandlingsmetoder som finns i Sverige är, precis som du säger, Akupunkter, KBT och TRT som jag antar att han har när du menar brusapparater. Sverige är ju ett väldigt evidensbaserat land och det är de behandlingar med högst evidens (främst KBT och TRT) som erbjuds. Mer experimentella behandlingar får du åka utomlands för, förutom då laserbehandlingar men dessa har jag inte mycket till övers för. Och så det där festliga tinnitusplåstret som man hade bakom örat där det skulle ta upp solljuset och bidra till läkningen... HEJA!

Vill man gå lite outside the box så kan man gå till en bettfysiolog. Även om man har tinnitus beroende på bullerskada så kan ett felaktigt bett bidra till ökad symtomproblematik. Ansträngd käk/nack-muskulatur kan i sig vara en enskild orsak till tinnitus, och jag tror personligen att det är viktigt att vara öppen för att tinnitusen kan bero på fler än en orsak. Få, om ens någon, läkare i Sverige idag är insatta i den multidisciplinära forskning kring tinnitus som finns världen över.

Övriga tips är väl dylika psykologiska behandlingsmetoder, förutom KBT. MBSR (mindfulness-based stress reduction) är definitivt värt att pröva, olika former av yoga, meditation och dylikt. Allt för att maximera potentialen för habituering.

I slutändan är det precis som du säger, det finns inte så mycket. Habituering före allt, och sen är det bara att hoppas på forskningen. Har du några frågor är det bara att fråga på. Hälsa din sambo, och lycka till med habitueringen.

P.S. Vill även säga att jag INTE har så pass stark tinnitus, men bidrar gärna med mina kunskaper ändå. Personliga erfarenheter kring den typen av tinnitus är jag dock inte lika bevandrad med, då jag själv, just nu, lyckligtvis, har en väldigt mild variant. D.S.

MvH

Strumpebandssnoken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in