Citat:
Ursprungligen postat av Greenscout
Hej!
För två dagar sedan, efter ett släktkalas, när jag skulle gå och sova så hörde jag ett svagt pipande ljud i högerörat. Det har varit där sedan dess och hörs i stort sett bara när det är helt tyst och gör det svårt att somna. Tycker det verkar konstigt då jag inte utsätter mig själv för några höga ljud? Inga konserter, krogbesök osv.
Är detta kronisk tinnitus, eller finns det någon chans att den kanske försvinner?
Det är väldigt stor chans att ljudet försvinner. Jag tycker inte du ska oroa dig, samtidigt är det ju lustigt att du får en tinnitusreaktion efter ett släktkalas. Var det väldigt höga ljudnivåer? Kom ihåg att om du får en kort tinnitusepisod är det kroppens sätt att berätta att den är känslig och att du måste skydda dig vid liknande episoder i framtiden. Trist att ha öronproppar, ja, men ännu mer trist att dunka in ett framtida ljud av oviss karaktär resten av livet.
Ibland kan det vara svårt att avgöra vad man har utsatt sig för och hur känslig man är, men i och med att du säger att du fick det efter ett släktkalas och inte utsätter dig för höga ljud annars skulle jag tippa på att du har en hög medfödd känslighet. Har du en historia av öronproblem i din barndom (många öroninflammationer) m.m. är risken stor att du får tinnitus. Tyvärr är riskfaktorerna för att få tinnitus dåligt utredda, precis som det mesta annat som har med syndromet att göra. Man kan vara väldigt känslig utan att vara ett öronbarn, och omvänt. Glasöron kontra stenöron.
Sen är begreppet "kronisk" tinnitus väldigt intressant ur min synvinkel. Den generella läkarbedömningen är att tinnitus som inte försvunnit efter sex månader är kroniskt. Det är dock i stor mån en godtycklig siffra - även om man kanske hade en logisk tanke med läketiden för nervskada. Tinnitus kan försvinna långt senare, under korta episoder, längre episoder, lika godtyckligt.
Rent allmänt kan man ändå säga att om man har haft tinnitus i sex månader minskar chansen till att bli fri från det radikalt, även om chansen fortfarande finns kvar. Finns även ett visst konsensus att om det är kvar efter två år, så minskar chansen ytterligare väldigt mycket. Chansen att bli fri från det försvinner dock aldrig, då det finns en mindre mängd anekdotiska bevis om folk som blivit fria efter 20 år. Så man får aldrig ge upp hoppet, hehe!
Glöm inte: Tinnitus är ett symtom, inte en sjukdom.
Men vi litar på att du blir fri från ljudet inom den närmsta månaden. Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av Ronbe
Ni som har måttlig till svår tinnitus och viss ljudkänslighet orsakad av buller, vad har ni för erfarenhet av att gå på krog/nattklubb? Törs man göra det utan att förvärra tinnitus?
Jag skulle naturligtvis använda hörselskydd, men är osäker ändå om det räcker. Bellmans formgjutna dämpar 25db och det kanske är för lite om man är känslig. På dansgolvet kan det ju bli sjukt höga ljudnivåer och sen är man på lyset också. Skulle vara trist att ta bort detta nöje ur livet.
För mig personligen avstår jag helt från sådana aktiviteter, då jag inte tycker det är värt risken. Sen hänger det definitivt ihop med att jag aldrig varit särskilt underhållen av sådana aktivititer tidigare, och att en av de få gånger i mitt liv (3 gånger) jag varit på en klubb orsakade eländet. Så jag har ett litet personligt vendetta mot klubbar
Sen är det svårt att säga på förhand också eftersom klubbar inte granskas lika noga av socialstyrelsen som t.ex. konserter. Klubbar kan säkert åstadkomma ljudvolymer på 110-120 decibel (om du står nära högtalare) vilket resulterar i en ljudnivå på 85-95db för dig med dina formgjutna. 85 db borde inte vara några som helst problem, men 95db under en kväll kan definitivt resultera i problem. Jag är inte här för att avskräcka på något sätt, utan bara informera och ge dig möjligheten att fundera en gång till. Frågar du en läkare kommer han säga att det inte är några problem överhuvudtaget. Finns dock folk på forum som hävdar det motsatta, så du får bedöma själv. Den stora massan kan antagligen gå på klubb med så kraftiga skydd utan att utsätta sig för risk.
Jag tror nog inte det ska vara någon fara, men jag själv hade inte gjort det. Finns ju väldigt många som går på klubb med taskiga gula proppar med tinnitus utan att få vidare problem. Det är ju som sagt en individuell fråga. Jag hade dock inte gjort det. Många hade nog. Beror väl på hur mycket man lider av ljuden med, om de eventuellt skulle bli värre.
Hursomhelst, lycka till med ditt val!
MvH
Strumpebandssnoken