2008-05-17, 23:02
Medlem
West-ens avatar
För mig är det ett svagt suspipande som går hand i hand med det vita ögonbruset på natten när man vill ha lugn och ro.
Låter lite som du skulle ta bruset från myrornas krig och höja pitchen lite, minska bredden på frekvensomfånget, spela upp under vatten och sänka ljudet tills de knappt hörs på dagen.
Det har dock börjat tona bort på senaste (inte det visuella men ljudet), så jag är mer än nöjd för det!
Citera
2008-05-17, 23:05
Medlem
Sparv.jävelns avatar
Kan inte beskriva ljudet riktigt. Det är ett lustigt bakgrundsljud som är en blandning av pip och brus. Väldigt svårt att beskriva
Citera
2008-05-17, 23:08
Medlem
Gateways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KraftSheriffen
Läste någonstans att vissa kan ha så högt ljud i örat att det hörs utåt, kan det stämma?
Citera
2008-05-18, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Se då till att skydda öronen ordentligt, alltid! har det gått så långt att det börjar susa lite så är det redan en stor skada skedd och det krävs inte mycket för att du ska få ett ordentligt pip i öronen. lite brusande ljud när man ska sova vänjer man sig med, men ett starkt monotont pipande kommer ge dig alla möjliga problem för resten av livet, och då vill du hellre vara den där fånen som går omkring med fula öronproppar i tid och otid...

Absolut, helt riktigt. Är skadan skedd så finns inget att göra. Ska nog köpa mig ett par rediga öronproppar.
Jag har aldrig varit ljudkänslig över huvud taget och alltid spelat hög musik på stereon då jag tycker det förhöjer låtarna till det bättre. Det är underbart.
Men att få tinnitus av en sån sak känns väldigt onödigt.

Kan man få det av att spela för hög musik i stereon/datorn, bara sådär?

Ni som hör detta ständiga sus/brus/pipande - hur fick ni tinnitus?

Citat:
Ursprungligen postat av Ecnal
Hörde om snubbe som arbetat på en fabrik, han kunde höra fågelkvitter lite när som helst

Haha, nu blev jag nästan avundsjuk!
Citera
2008-05-18, 00:06
Bannlyst
piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip ska det låta i alla fall ha ha
Citera
2008-05-18, 00:17
Medlem
StefanHeterJags avatar
Det går alltså inte ens att bota detta genom att t.ex. kapa hörselnerven? Visst, man blir döv på det örat man kapar den (eller båda) men det kanske är att föredra mot kraftig tinnitus?
Citera
2008-05-18, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Det går alltså inte ens att bota detta genom att t.ex. kapa hörselnerven? Visst, man blir döv på det örat man kapar den (eller båda) men det kanske är att föredra mot kraftig tinnitus?

Visst det kanske skulle gå men säg en yrkesmusiker (vilket min far är och har tinnitus) så är det ju en omöjlighet.

Vad jag förstår beror tinnitus på att flimmerhår inuti örat dör av olika anledningar, oftast på grund av att man utsatt dom för alldeles för mycket påfrestelse. Dessa flimmerhåren växer inte tillbaks och ju mer sådana som dör desto värre blir tinnitusen. Kan ha fel om detta men det är så min far förklarade det för mig.

Han pratade även om nån revolutionerande operation i Israel som kan bota tinnitus till en viss del men det var ett par år sen och kostar $$$$$$$. Har tyvärr ingen källa på det, farsan funderade starkt på den men han verkar ha lagt ner den tanken.
Citera
2008-05-18, 00:28
Medlem
pönoshts avatar
jag har ett högfrekvent "vitt brus" i båda öronen. ganska lågt volymässigt om man säger så , så det är inget som stör... så mkt...
på senare tid har jag även fått något slags kluckande ljud, känns även som om trummhinnan rör sig i samband med detta. någon som vet om det är någon form av tinitus eller annan hörselskada?
Citera
2008-05-18, 00:37
Medlem
silbersteins avatar
Lite som susande skog, men långt mer otrevligt. Känns inte som om ljudet kommer utifrån, utan att det sitter på något sätt fastnitat i trumhinnorna. Läggs alltid över externa ljud förutom så är väldigt svårt att maskera, det går knappt. Men var ändå 100gr värre förut då det mer var ett ihållande pip, exakt sådant som kommer från gamla tv-apparater. (Så vitt jag kommer ihåg, man glömmer fantastiskt snabbt de variationer på tinnusljud man haft genom åren) Värsta jag haft var ett slags skrapande, ohyggligt påfrestande och svårt att vänja sig vid. Som tur är försvann det helt.
Citera
2008-05-18, 00:42
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Visst det kanske skulle gå men säg en yrkesmusiker (vilket min far är och har tinnitus) så är det ju en omöjlighet.

Vad jag förstår beror tinnitus på att flimmerhår inuti örat dör av olika anledningar, oftast på grund av att man utsatt dom för alldeles för mycket påfrestelse. Dessa flimmerhåren växer inte tillbaks och ju mer sådana som dör desto värre blir tinnitusen. Kan ha fel om detta men det är så min far förklarade det för mig.

Han pratade även om nån revolutionerande operation i Israel som kan bota tinnitus till en viss del men det var ett par år sen och kostar $$$$$$$. Har tyvärr ingen källa på det, farsan funderade starkt på den men han verkar ha lagt ner den tanken.
Det kan ju (enligt en snabbkoll på wikipedia) även bero på saker som inte har med örat att göra, hjärnskador osv.. I de fallen kanske inte ens en kapning av hörselnerven hjälper, då ljudet kanske skapas av en felaktig mottagare i hjärnan.. Jag vet inte.. Men det låter inte kul.

Men jag skulle nog kunna överväga att bli döv på ena örat och behålla hörseln på andra, om det tog bort tinnitus:en, om den var grav, även om jag var musiker.. För det måste vara överdjävligt att ha ett tjutande i örat hela tiden..
Citera
2008-05-18, 00:42
Medlem
SmedHamres avatar
För mig är det som pönosht skrev, mer som ett bakgrunds ljud som jag vant mig vid. Om man ska beskriva det så är det som ett pip, ungefär som om man har på en gammal tv som har ett högfrekvent ljud.. typ. Har haft det så länge jag kan minnas. Jobbigast är nog när man har druckit å ska gå å lägga sig, då är det omöjligt att tänka på något annat, riktigt jävla jobbigt. Vetifan varför men så är det. Som tur är är det inte högt nog för att förstöra min vardag.
Citera
2008-05-18, 01:11
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Det går alltså inte ens att bota detta genom att t.ex. kapa hörselnerven?
Nope, frågat öronläkare om de själv pga hörselskada på höger öra och visst, nerven kunde kapas inga problem men tjutandet skulle inte försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in