2013-03-19, 16:03
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Jag fick känna på en form av tinnitus för ett par veckor sen, de var kanske mildaste graden, men ursh vad jobbigt de var ha ett ljud konstant i ena örat. De lät precis som den lägsta tonen på tv kanalen. Ljudet försvann bara när jag satt stilla eller låg rygg, vilket var skönt inför läggdags.

Jag hade en vaxpropp som fick spolas bort och efter de så var de tyst igen.. Jag kan inte föreställa mig ett ljud konstant i örat, hur gör ni som har hög tinnitus i örat?? finns mediciner som hindrar de här plågsama eländet.

Forskarna hittat botemedel till mesta, men de verkar vara ett mysterium fortfarande de här med tinnitus.

Man vänjer sig. Var rätt deprimerad i början och tänkte på det konstant. Men nu tänker jag nästintill aldrig på det. Ogillar dock helt tysta platser för då hör jag enbart tjutet. Men är inte så noga dock. Med lite ljud omkring mig hela tiden så ägnar jag inte ens en tanke åt tinnitusen.
Citera
2013-03-19, 16:05
Medlem
Leijonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Man vänjer sig. Var rätt deprimerad i början och tänkte på det konstant. Men nu tänker jag nästintill aldrig på det. Ogillar dock helt tysta platser för då hör jag enbart tjutet. Men är inte så noga dock. Med lite ljud omkring mig hela tiden så ägnar jag inte ens en tanke åt tinnitusen.

Har du gjort nått speciellt för att vänja dig?
Jag har haft min tinnitus i 11 år 7 april. Och jag har aldrig mått sämre över den än det jag gör nu.
Citera
2013-03-19, 16:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Man vänjer sig.
Va du glad för det, haft tinnitus i över 25år och har fortfarande problem med ljudet en del dagar.

Citat:
Jag kan inte föreställa mig ett ljud konstant i örat
Gå runt med en huligantuta fasttejpad vid ena örat, så ser min tinnitus ut och även om jag pressar min 200W högtalaranläggning till bristningsgränsen så överöstas musiken ändå av tjutet.
Citat:
, hur gör ni som har hög tinnitus i örat?? finns mediciner som hindrar de här plågsama eländet.
För vissa kan antidepressiva mediciner hjälpa, för mig är det viktigare med vettig sömnhygien för trötthet gör det väldigt mycket värre sen hjälper det att använda hörapparat.
Citera
2013-03-19, 17:16
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leijona
Har du gjort nått speciellt för att vänja dig?
Jag har haft min tinnitus i 11 år 7 april. Och jag har aldrig mått sämre över den än det jag gör nu.

Vet inte egentligen. I början tyckte jag det var värst när jag skulle sova då allt var tyst och jag kunde ligga och endast tänka på tjutet. Så när vi flyttade så valde jag medvetet ett rum i källaren med massa rör som lät mm. Ibland hade jag lite tyst musik på. Och på sommaren öppet fönster mm. Vet inte vad det var som gjorde att jag vänjde mig. Men allteftersom åren gick så klarade jag mig utan allt det där. Har haft tinnitus i drygt 14 år och jag hör det konstant om jag inte lyssnar på musik eller så. Men jag fokuserar aldrig på det. Någonsin. Skillnaden mellan att bara höra det och fokusera på det känns lite som att ha ett sår och att aktivt peta i det. Och jag har inte petat i mitt tinnitus-"sår" på säkert 5-6 år nu.
Citera
2013-03-19, 17:20
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Va du glad för det, haft tinnitus i över 25år och har fortfarande problem med ljudet en del dagar.

Gå runt med en huligantuta fasttejpad vid ena örat, så ser min tinnitus ut och även om jag pressar min 200W högtalaranläggning till bristningsgränsen så överöstas musiken ändå av tjutet.
För vissa kan antidepressiva mediciner hjälpa, för mig är det viktigare med vettig sömnhygien för trötthet gör det väldigt mycket värre sen hjälper det att använda hörapparat.

Fy fan. Min tinnitus känns som inget mot din, jag kan överrösta den med normal musik.
Citera
2013-03-19, 21:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Se då för fan till att vårda öronen och hörseln för tinnitus blir extremt mycket värre om du får en permanent hörselskada.
Citera
2013-03-20, 08:28
Medlem
Leijonas avatar
Citat:
Vet inte egentligen. I början tyckte jag det var värst när jag skulle sova då allt var tyst och jag kunde ligga och endast tänka på tjutet. Så när vi flyttade så valde jag medvetet ett rum i källaren med massa rör som lät mm. Ibland hade jag lite tyst musik på. Och på sommaren öppet fönster mm. Vet inte vad det var som gjorde att jag vänjde mig. Men allteftersom åren gick så klarade jag mig utan allt det där. Har haft tinnitus i drygt 14 år och jag hör det konstant om jag inte lyssnar på musik eller så. Men jag fokuserar aldrig på det. Någonsin. Skillnaden mellan att bara höra det och fokusera på det känns lite som att ha ett sår och att aktivt peta i det. Och jag har inte petat i mitt tinnitus-"sår" på säkert 5-6 år nu.

Det funkade jättebra förut, fram till för ca 2 år sen. Innan det påverkades jag knappt. Lyssnade alltid på musik, hade inga problem att somna. Nu har jag provat allt för att somna - musik, olika "sömn-appar", olika appar med störningsljud (white noise typ), radio men inget tycks hjälpa längre. Och jag bor i ett hus precis intill en rätt så trafikerad väg vilket känns skönt för jag hör bilarna. Men ändå kan jag vrida och vända på mig i timmar innan jag somnar. Och min läkare vill inte göra nått. Jag är fullt medveten om att det egentligen inte finns något att göra åt tinnitus. Men jag skulle göra i princip VAD SOM HELST för att få sova ordentligt ibland.
Jag kanske petade i såret för 2 år sen då, eftersom jag blev påverkad mer då.. Det kanske blev mer påtagligt eller nåt.
Citera
2013-03-20, 17:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag är fullt medveten om att det egentligen inte finns något att göra åt tinnitus. Men jag skulle göra i princip VAD SOM HELST för att få sova ordentligt ibland.
Låga doser av antidepressiva hjälper en del att hantera tjutandet så det kanske kan va något för dig att testa men läs för helvete på ordentligt innan för såna där mediciner kan ha rätt elaka biverkningar och ibland förvärra psykiska problem.
Citera
2013-03-20, 23:45
Medlem
Opilus5500s avatar
En kompis på jobbet berättade att han fick tjut i örat, efter Iron Maiden konser, efter att han hade stått längst fram. Han blev naturligtvis skraj efteråt när örona började tjuta massor, så han sprang förbi fixade speciella öronproppar som var tillverkade för honom. Han sa sen att han hade dessa i 2 månader, körde totalt tystnad i 2 månader. Ingen musik, inget prat inget ljud i 2 månader, och de här ljutet försvann efter dessa 2 månader.

Är något ni provat ni som har grym tinnitus, kanske något som hjälper?
Citera
2013-03-21, 08:25
Medlem
Leijonas avatar
Citat:
En kompis på jobbet berättade att han fick tjut i örat, efter Iron Maiden konser, efter att han hade stått längst fram. Han blev naturligtvis skraj efteråt när örona började tjuta massor, så han sprang förbi fixade speciella öronproppar som var tillverkade för honom. Han sa sen att han hade dessa i 2 månader, körde totalt tystnad i 2 månader. Ingen musik, inget prat inget ljud i 2 månader, och de här ljutet försvann efter dessa 2 månader.

Är något ni provat ni som har grym tinnitus, kanske något som hjälper?

Låter skumt att total tystnad skulle lösa problemet. Eftersom man permanent skadar öronen när det handlar om höga ljud. Finns ju stressrelaterad tinnitus och den går att "bota".
Skulle nog dessutom bli dum i huvudet om jag provade med total tystnad i 2 månader.
Citera
2013-03-21, 18:38
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Och min läkare vill inte göra nått. Jag är fullt medveten om att det egentligen inte finns något att göra åt tinnitus. Men jag skulle göra i princip VAD SOM HELST för att få sova ordentligt ibland.
Kan väl börja med att nämna att jag har haft tinnitus i snart 4 år. Mitt mest oskyldiga tips är att köpa en analog klocka som står och tickar. Alltså såpass att man tydligt hör sekundvisaren klicka varje sekund. Det fungerar lite som hypnotisering för min del. Jag somnar relativt snabbt om jag ligger och fokuserar på ljudet.
Citera
2013-03-21, 18:53
Medlem
Leijonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Kan väl börja med att nämna att jag har haft tinnitus i snart 4 år. Mitt mest oskyldiga tips är att köpa en analog klocka som står och tickar. Alltså såpass att man tydligt hör sekundvisaren klicka varje sekund. Det fungerar lite som hypnotisering för min del. Jag somnar relativt snabbt om jag ligger och fokuserar på ljudet.

Klockor klarar jag inte alls av, det är bland det värsta jag vet. Men tack för tipset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in