Citat:
Först och främst vill jag säga att jag sitter i en nästan exakt likadan situation, bortsett från att jag inte har gått till en öronläkare. Jag tvivlar på att jag skulle få en bättre förklaring på mitt pipande om jag gick till en läkare själv, så jag väljer nog att tro att det din läkare beskriver är ungefär vad som gett mig mitt pipande också.
Ursprungligen postat av flxblt
Jag var hos en öronläkare idag. Har haft ett pip i öronen i ca 1½ månad nu, även om det nästan har försvunnit nu de senaste veckorna. Jag berättade att jag tog studenten för ett år sen och sedan dess inte riktigt vetat vad jag vill göra i framtiden (vill plugga något men vet inte vad. Jobb är det ont om).
Han var övertygad om att det var det som var orsaken till tinnitusljudet, att jag har gått och oroat mig för framtiden under en ganska lång tid. Jag berättade att jag sällan oroar mig eller stressar, men han svarade att "oro i luften" med tiden kan orsaka tinnitus på samma sätt som stress.
Han var övertygad om att det var det som var orsaken till tinnitusljudet, att jag har gått och oroat mig för framtiden under en ganska lång tid. Jag berättade att jag sällan oroar mig eller stressar, men han svarade att "oro i luften" med tiden kan orsaka tinnitus på samma sätt som stress.
Även om det bara är ett antagande från min sida så känns det skönt att ha en möjlig förklaring, så tack för att du skrev ditt inlägg.
Och så har jag en fråga också, men lite info om mitt pipande först. Mitt pipande är inte särskilt kraftigt, det stör mig bara när jag ska sova. Som lindring har jag ställt ställt en vanlig klocka (en Kalle Anka-klocka som min 10-åriga lillebror tydligen inte hade användning för, och som jag hittade mitt i natten när jag gick runt och letade efter något som kunde ta bort min uppmärksamhet från ljudet, så helt "vanlig" är den väl egentligen inte) som tickar en gång per sekund alldeles bredvid min säng.
Nu är jag förhoppningsvis bara överdrivet rädd för att ljudet ska bli starkare, men vet någon om det tickandet kan påverka min tinnitus negativt? Det är ju inte ett högt ljud, men jag är inte särskilt inläst och vet inte om exempelvis konstanta ljud påverkar på något vis.
Jag har läst igenom ett gäng flashback-trådar, och stora delar av den här tråden, men har inte hittat något om det än.