2009-03-21, 07:19
Bannlyst
Låter som en tillfällig grej när du varit på en högljudd fest. Går säkert över.

Själv hade/har jag stressrelaterad tinnitus för det börjar pipa när jag är stressad.
Citera
2009-03-21, 07:35
Medlem
Shoffens avatar
Har haft tinnitus så längej ag kan minnas, inget jag stör mig jättemycket på, bara ibland när man ska sova.

Det behöver inte vara hög musik som orsakar det, kan ha varit någon som pratade för högt/skrek jämte ditt öra.

Öron är ganska känslig.

Trevlig avatar btw
Citera
2009-03-21, 09:11
Medlem
platypuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Är det någon här som har fått tinnitus på samma sätt som jag?

Ja, och efter ett flertal konserter är den ännu värre & skitjobbig. Så om du nu fått tinnitus & det inte är en tillfällig grej, ta hand om dina öron så du slipper lika högt tjut som jag har..
Citera
2009-03-21, 09:46
Medlem
Reumatism = autoimmunt, right? Isåfall så kanske det kan påverka öronen också?
Annars alkohol eller dyl. som orsakar tillfällig tinnitus?
Citera
2009-03-21, 11:31
Medlem
Tinnituss avatar
Man kan få tinnitus av så sjukt många anledningar.
Stress och höga ljud är väl de vanligaste.

Det finns en del vettig information på uppsala akademiska sjukhus tinnitussida.

http://medsys.uas.se/tinnitus/outsid...r_tinnitus.php

Har det inte gått över av sig själv på en vecka eller så så borde du ta kontakt med sjukvården. Det finns inget direkt botemedel, men det kan vara bra att prata igenom det med en audiolog, och det finns en massa saker som kan lindra det.

Lycka till iaf.
Citera
2009-03-21, 12:35
Medlem
Dr.hankeys avatar
Det verkar ha gått över nu iaf, blev lite bättre då jag var ute och gick.
Tänkte att det var ju konstigt att örat klarade av att stå och hoppa till Amon Amarth för tre veckor sen men inte klarar av lite Rihanna dunkadunka.

Är det så att man har en ojudskvot och när den är för full så utvecklar man tinnitus?
Citera
2009-03-21, 13:57
Medlem
Tinnituss avatar
nae, det är väl mer enskilt höga ljud, och hur länge man utsätts för dem.

Går väl att göra en formel över tid och decibelantal, sen lite beroende på hur känslig du är.

typ 30 minuters rockkonsert kanske motsvarar 3 minuters slipmaskinsljud som motsvarar ett gevärskott som avlossas, eller liknande.. bara typexempel... inget vetenskapligt exakt :P
När man väl passerar gränsen blir man hörselskadad om man har otur.

Många får tex tinnitus eller hörselnedsättningar när de krockar med bilen när sprängsatsen i airbagen löses ut, eller vid skytte utan hörselkåpor.

Skalan går ju inte hur långt ned i decibel som hellst... man lär ju inte bli skadad av att lyssna på en dammsugare i två dagar, men höga ljud iaf, modifieras av tiden man utsätts för dem..
Citera
2009-03-29, 15:17
Medlem
har jag tinnitus? hjälp

Hej, har nu sedan 3 veckor tillbaka ett jobbigt pip i mina öron.
Det som är det mystiska är att jag inte varigt i kontakt med några som hälst
höga ljud eller bullerliknande ljud, alldrig lyssnat på mp3 med snäckor ( eller andra hörlurar heller) och inte heller några monotoma ljud som jag varigt i kontakt med en längre period. Ljudet låter ibland som en gammal TV apparats bakrunds sorl och ibland som en mer diskant ljus ton. Det tränger igenom det mesta men är inte så väldigt högt, förmodligen för att jag inte tänker på något annat. Vad kan detta bero på? kan man få tinnitus bara sådär? senaste konsert jag var på var roskilde förra året och då stod jag längst back med fingrar i öronen, annars är det hörlurar från datorn utan musik bara i fall jag snackar med folk på vent osv. Jag röker ganska mkt kanske 1 paket om dagen och lever ganska onyttigt med mycket cola, chips och pizza men är dock inte överviktig elelr så, tvärt om ganska smal och klen. Någon som haft denna upplevelse? någon som vet vad det kan bero på? har jag tinnitus nu? och folk med tinnitus som har några tips på hur ni klarar en dag utan att tänka på det skriv tipps! Jag blir sjukt depp av detta och kan inte sova om nätterna, känner knappt livsglädje alls och kan bara tänka på detta helvetiska pipandet som aldrig låter mig vara. snälla skriv alla tips ni vet. tack på förhand
Citera
2009-03-29, 15:31
Medlem
DesktopZquaress avatar
Jag är osäker men jag tror de finns något som kallas "somatisk tinnitus". De ska bero på att man spänner sig i nacken eller något... Men jag tror även att stress som så många gåner förr kan, om inte generera, så i alla fall förvärra tinnitus...
Citera
2009-03-29, 15:33
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagspelarrs
höga ljud eller bullerliknande ljud, alldrig lyssnat på mp3 med snäckor ( eller andra hörlurar heller) och inte heller några monotoma ljud som jag varigt i kontakt med en längre period. Ljudet låter ibland som en gammal TV apparats bakrunds sorl och ibland som en mer diskant ljus ton. Det tränger igenom det mesta men är inte så väldigt högt, förmodligen för att jag inte tänker på något annat. Vad kan detta bero på? kan man få tinnitus bara sådär? senaste konsert jag var på var roskilde förra året och då stod jag längst back med fingrar i öronen, annars är det hörlurar från datorn utan musik bara i fall jag snackar med folk på vent osv. Jag röker ganska mkt kanske 1 paket om dagen och lever ganska onyttigt med mycket cola, chips och pizza men är dock inte överviktig elelr så, tvärt om ganska smal och klen. Någon som haft denna upplevelse? någon som vet vad det kan bero på? har jag tinnitus nu? och folk med tinnitus som har några tips på hur ni klarar en dag utan att tänka på det skriv tipps! Jag blir sjukt depp av detta och kan inte sova om nätterna, känner knappt livsglädje alls och kan bara tänka på detta helvetiska pipandet som aldrig låter mig vara. snälla skriv alla tips ni vet. tack på förhand

Det finns flera orsaker till tinnitus. Det behöver inte bero på hörselskada. http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=21190
Citera
2009-03-29, 15:43
Medlem
hmm okej tackar
Citera
2009-03-30, 01:38
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagspelarrs

Har själv tinnitus och det låter som det. Men ta det lugnt, blev också upprörd och deppig i början men nu tänker jag knappt på det. Du kan få det av en massa orsaker, bland annat av höga ljud, men också av stress. Dessutom kan du få det av hörlurarna när du sitter vid datorn, om du sitter där ofta. Tjejen pluggar till audionom och påstår att hörlurar i iPod osv. är en av de vanligare orsakerna till att folk får hörselskador i allmänhet.

Alla upplever tinnitus olika och jag vet ju inte hur det är för dig, men jag har inga större problem. Ibland kan det gå veckor utan att jag tänker på det ens. Jag ser det mer som en kompis när man är ensam Det kan försvinna med tid, men du kan också tyvärr dras med det resten av livet. Det finns vissa behandlingar, och om det är väldigt störande kan du få en apparat att ha i örat som maskerar ljudet så att du inte hör det lika kraftigt. Men mitt tips är att ta det lugnt och inte stressa upp dig nu, förhoppningsvis kommer du vänja dig om ett tag och då känns det inte lika jobbigt längre. Men du borde gå och uppsöka en audionom hur som helst, de kan mycket mer än mig om det här. De kan också ge förslag på hur du kan göra för att lindra det.

Hoppas det hjälper lite!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in