Citat:
Ursprungligen postat av jagspelarrs
Hej, har nu sedan 3 veckor tillbaka ett jobbigt pip i mina öron.
Det som är det mystiska är att jag inte varigt i kontakt med några som hälst
höga ljud eller bullerliknande ljud, alldrig lyssnat på mp3 med snäckor ( eller andra hörlurar heller) och inte heller några monotoma ljud som jag varigt i kontakt med en längre period. Ljudet låter ibland som en gammal TV apparats bakrunds sorl och ibland som en mer diskant ljus ton. Det tränger igenom det mesta men är inte så väldigt högt, förmodligen för att jag inte tänker på något annat. Vad kan detta bero på? kan man få tinnitus bara sådär? senaste konsert jag var på var roskilde förra året och då stod jag längst back med fingrar i öronen, annars är det hörlurar från datorn utan musik bara i fall jag snackar med folk på vent osv. Jag röker ganska mkt kanske 1 paket om dagen och lever ganska onyttigt med mycket cola, chips och pizza men är dock inte överviktig elelr så, tvärt om ganska smal och klen. Någon som haft denna upplevelse? någon som vet vad det kan bero på? har jag tinnitus nu? och folk med tinnitus som har några tips på hur ni klarar en dag utan att tänka på det skriv tipps! Jag blir sjukt depp av detta och kan inte sova om nätterna, känner knappt livsglädje alls och kan bara tänka på detta helvetiska pipandet som aldrig låter mig vara. snälla skriv alla tips ni vet. tack på förhand

Har själv tinnitus och det låter som det. Men ta det lugnt, blev också upprörd och deppig i början men nu tänker jag knappt på det. Du kan få det av en massa orsaker, bland annat av höga ljud, men också av stress. Dessutom kan du få det av hörlurarna när du sitter vid datorn, om du sitter där ofta. Tjejen pluggar till audionom och påstår att hörlurar i iPod osv. är en av de vanligare orsakerna till att folk får hörselskador i allmänhet.
Alla upplever tinnitus olika och jag vet ju inte hur det är för dig, men jag har inga större problem. Ibland kan det gå veckor utan att jag tänker på det ens. Jag ser det mer som en kompis när man är ensam

Det kan försvinna med tid, men du kan också tyvärr dras med det resten av livet. Det finns vissa behandlingar, och om det är väldigt störande kan du få en apparat att ha i örat som maskerar ljudet så att du inte hör det lika kraftigt. Men mitt tips är att ta det lugnt och inte stressa upp dig nu, förhoppningsvis kommer du vänja dig om ett tag och då känns det inte lika jobbigt längre. Men du borde gå och uppsöka en audionom hur som helst, de kan mycket mer än mig om det här. De kan också ge förslag på hur du kan göra för att lindra det.
Hoppas det hjälper lite!