2008-07-04, 21:18
Medlem
Huddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belenus
Tack så mycket för tipset! Jag är i regel rätt skeptiskt inställd till new age-metodik, men jag ska verkligen testa det här! Hans tårar av glädje kan jag relatera till. Om jag blev fri från min tinnitus hade även jag fällt sådana.

Tack för att du tror mig. det är inte alla som gör det. (Ibland funderar jag själv...=)

Tänk förresten inte helt på det som en new-age-grej. Jag tycker inte att det är det. Meditation. Det kan låta oerhört flummigt, konstigt och folk kommer tycka att du är underlig. Men. Meditationen har funnit länge, länge. Ett gammalt beprövat knep mot det mesta egentligen. I östvärlden ser man inte alls snett på de som mediterar. Tvärtom. Det finns i deras närhet och vardag. Det är vi som är uppjagade och rädda för sånt där. (Jag är också det, lite fortfarande egentligen...hehh)

Iaf. Jag som itne tänkte göra reklam, för att man då låter som ett freak.

Berätta gärna hur det går.

Todelooo
Citera
2008-07-05, 13:51
Medlem
anakatas avatar
Har tinnitus sedan en langvarig oroninflammation aven jag. Tyvarr maste jag upplysa dig om att det hallit i sig sisadar 15 ar nu. Men det ar faktiskt inget jag stor mig pa alls, forutom att jag garna vill ha en del bakgrundsljud nar jag ska sova.
Citera
2008-07-05, 15:59
Medlem
Tjohildas avatar
Hörni (haha) jag har skrivit massor om tinnitus här på medicinforumet men jag orkar inte upprepa mig idag (för varmt). Så använd sökfunktionen är ni snälla, så kommer ni att hitta massor med tips.
Citera
2008-07-05, 17:01
Medlem
pindelskins avatar
Är det inte så att det finns två olika typer av tinnitus? En fysisk och en psysisk.
Själv har jag gått på hårdrockskonserter sen jag var 10 år gammal. Fick tinnitus när jag var 12(KISS) och det har blivit värre sen dess. Om du har samma som jag så är öronproppar ett måste!(klubb konserter mm)

Jag har vant mig nu, men jag undrar hur det känns att inte höra någonting alls....

Inget tips att ge, men lycka till med ditt liv.
Citera
2008-07-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pindelskin
Är det inte så att det finns två olika typer av tinnitus? En fysisk och en psysisk.
Själv har jag gått på hårdrockskonserter sen jag var 10 år gammal. Fick tinnitus när jag var 12(KISS) och det har blivit värre sen dess. Om du har samma som jag så är öronproppar ett måste!(klubb konserter mm)

Jag har vant mig nu, men jag undrar hur det känns att inte höra någonting alls....

Inget tips att ge, men lycka till med ditt liv.

wow , visste inte att man fick komma in på konserter när man var så ung, har varit 18års gräns på många som jag har kollat upp ,

men du kan gå på konserter osv nu utan problem om du använder öronproppar eller?
Citera
2008-07-05, 20:30
Medlem
Finns det lite mer diskreta öronproppar som man kan använda vid t ex krogbesök?
Citera
2008-07-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carloster
Finns det lite mer diskreta öronproppar som man kan använda vid t ex krogbesök?

de hudfärgade på apoteket som man trycker nästan enda in skulle nog passa dig. ..har själv använt dem.
Citera
2008-07-07, 16:39
Medlem
T-bone-s avatar
Det är väll ingen tröst nu kanske men oftast så vänjer man sig eller så går det över.
Jag har haft tinnitus i snart ett år och för mig tog det säkert ett halvår att vänja sig.
Citera
2008-07-07, 17:15
Medlem
Ettans avatar
Har haft en ganska stark tinnitus i 8 år nu.

Som många redan varit inne på så är det bara att acceptera skitet som tjuter
i öronen. Insåg ganska snabbt att min tinnitus aldrig kommer bli botad eller ens
försvinna. När jag accepterat tinnitusen blev det genast mycket bättre.

Dag 1 störde T mej 45 gånger...
Dag 13 fick jag bara ångest 30 gånger av tjutet...
Dag 28 föll tankarna till T bara 12 gånger...
Dag 46 satt jag med ett par polare och tänkte bara på T 2 gånger...

Osv...

Hade i början ett mindre helvete varje kväll det var dax att sova, läste böcker
och tidningar tills jag mer eller mindre somnade mellan två sidnummer.
På senare år har jag dock kunnat strunta i att läsa, utan bara lägga mej och
somna. Läser numera endast för att jag vill, inte för att hålla bort tankarna från tinnitusen.

Vissa kvällar var det så jävligt att enda chansen att somna var framför TV:n.

En fråga till TS:
Hör du din Tinnitus om du står under duschen och låter vattnet träffa huvudet?
Citera
2008-07-07, 18:03
Medlem
silbersteins avatar
Har själv haft grymma besvär med detta, provat både laserbehandling och alternativ behandling i estland. Vet inte om det varit värt pengarna så här i efterhand. Har definitivt blivit mycket bättre, men om det beror på behandlingen är omöjligt att svara på. Går i korthet ut på att man med en ganska obehaglig men finurlig metod sprutar in hydrokortison i innerörat. Gör förmodligen mest nytta om behandlingen sätts in tidigt, och är enligt min erfarenhet bara kanske 10-20% som blir mycket bättre. På hemsidan hävdas det väl runt 80.

Får verkligen hoppas att man finner någon bot på detta elände hyfsat snart, men hoppet är väl inte på topp direkt. Bästa är väl att lära sig leva med elendet och se all form av bot som en ren bonus. Hopp är oftast betydligt mer nedbrytande än att bara acceptera läget.
Citera
2008-07-09, 15:33
Medlem
Griffoxs avatar
Tinnitus, stor chans att det försvinner?

Var på gatufesten i s-vall för en vecka sen ungefär. Hade lyssnat på Gary Moore i ca en halv timme sen gick jag en sväng och gick och kollade på Hardcore superstar.. Stog ganska lång framme vid scenen, lite vid sidan om..

så märker jag dagen efter på dagen och mest när jag går och lägger mig att jag hör ett pip ljud.

Kan även säga att jag är lite snuvig med..

men har jag stor chans att det försvinner om nån vecka eller är det permanent tinnitus?

Läkarna sa att det kan försvinna med hur stor chans har jag på det? någon som har varit med om likande?
Citera
2008-07-09, 15:38
Medlem
Eliza CTs avatar
Höga ljud utlöser ofta problemen. Ha öronproppar med dej om du ska utsätta dej för det fler gånger. Brukar gå över inom kort tid - men i längden kan det bli konstant.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in