2008-05-17, 18:17
Medlem
Har man svår tinnitus kan det faktiskt påverka ens liv i såpass grad att man inte kan jobba och det finns faktiskt de som tagit livet av sig pga EXTREM tinnitus.

Så lite sus i öronen klarar nog de flesta... det är stegen efter det som det blir oerhört svårt att leva med, och det finns inget botemedel vilket är sinnessjukt år 2008.
Citera
2008-05-17, 18:22
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
hahah, irl garv åt kommentaren. men svaret är nej som någon redan sagt. Om du vet hur ett öra är uppbyggt så vet du också att ljud som man hör är vibrationer som "åker på" små hårstrån i örat och framkallar ljud. När man har tinitus så är några av dessa hårstrån skadade och levererar därför ljud till hjärnan, och därför låter det som någon står med en ex huligantuta.

om du nu "vet" hur hörseln och örat funkar vet du också att det finns något som heter:

otoakustiska emissioner (google it)
och
objektiv tinnitus (exv. http://www.entnet.org/HealthInformation/tinnitus.cfm)

Citera
2008-05-17, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Har man svår tinnitus kan det faktiskt påverka ens liv i såpass grad att man inte kan jobba och det finns faktiskt de som tagit livet av sig pga EXTREM tinnitus.

Så lite sus i öronen klarar nog de flesta... det är stegen efter det som det blir oerhört svårt att leva med, och det finns inget botemedel vilket är sinnessjukt år 2008.

Det är inget litet sus, snarare ganska klart och tydligt. Jag spelar väldigt hög musik så jag får väl skylla mig själv. Men jag kan tänka mig att de med extrem tinnitus måste bli helt jävla galna... Det måste vara vara riktigt hemskt.

I övrigt håller jag med om att det känns konstigt att inga botemedel finns.

Ni med tinnitus - hur fick ni det? Spelade för hög musik i hörlurarna? Stod längst fram på AC/DC konserten utan öronproppar?
Citera
2008-05-17, 19:05
Medlem
cephs avatar
Jag har 2-3 stycken olika, mycket ljusa pip som går. Då och då antar de en mer brusliknande karaktär men för det mesta är det högfrekventa pip. Man stör sig inte på det annat än vid läggdags. De intensifieras då och då, vilket kan vara skapligt obehagligt eftersom man blir yr och mår illa.
Citera
2008-05-17, 19:12
Medlem
Läskigs avatar
Se då till att skydda öronen ordentligt, alltid! har det gått så långt att det börjar susa lite så är det redan en stor skada skedd och det krävs inte mycket för att du ska få ett ordentligt pip i öronen. lite brusande ljud när man ska sova vänjer man sig med, men ett starkt monotont pipande kommer ge dig alla möjliga problem för resten av livet, och då vill du hellre vara den där fånen som går omkring med fula öronproppar i tid och otid...
Citera
2008-05-17, 21:53
Medlem
bajsrullens avatar
Jag vill beskriva mitt ljud som visa tv-apparater avger, dvs ett högfrekvent tjut. Vissa gadar tänker man inte på det. Nu i dagarna har jag även fått ngt knaster i huvudet. Hoppas dock på att det försvinner. Har varit sjuk ett tag och haft problem med bihålorna.

ps VA RÄDDA OM ERAN HÖRSEL
Citera
2008-05-17, 22:00
Medlem
Ecnals avatar
Hörde om snubbe som arbetat på en fabrik, han kunde höra fågelkvitter lite när som helst
Citera
2008-05-17, 22:10
Medlem
kentabarss avatar
Jag har det inte själv men ibland på nätterna när jag ska sova kan det pipa pga av att man har varit i en högljud miljö hela dagen, jag kan bara säga att det är ett rikigt jobbigt pipande ljud.
Citera
2008-05-17, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bajsrullen
Jag vill beskriva mitt ljud som visa tv-apparater avger, dvs ett högfrekvent tjut. Vissa gadar tänker man inte på det. Nu i dagarna har jag även fått ngt knaster i huvudet. Hoppas dock på att det försvinner. Har varit sjuk ett tag och haft problem med bihålorna.

ps VA RÄDDA OM ERAN HÖRSEL

låter samma här dock tycker jag det tjuter lite olika i mina öron i det höga lite mera subtilt ljust (liknande det de sänder ut före de spränger) och i det vänstra ett högt ljust tjut
Citera
2008-05-17, 22:50
Medlem
Liberaliss avatar
Mycket högfrekvent ljud som inte ändrar sig och som jag bara hör när jag skall sova. För mig är tonen så ljus att det nästan känns overkligt.
Citera
2008-05-17, 22:52
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
det är stegen efter det som det blir oerhört svårt att leva med, och det finns inget botemedel vilket är sinnessjukt år 2008.
Och är åt helvete, har de på högerörat och inte stött på nåt ljud än som kunnat överösta tinnitusen, inte ens en 2-taktare utan avgasrör...
Citera
2008-05-17, 22:59
Medlem
Tjohildas avatar
Som om nån konstant tutar samma ton på en blockflöjt i högerörat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in