2008-05-18, 01:24
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Nope, jag har frågat öronläkare om det själv pga hörselskada på höger öra och visst, nerven kunde kapas, inga problem men tjutandet skulle inte försvinna.
Känns så fel att vi inte kommit på lösningen till sådant här men kan åka till månen och studera kvarkar typ.
Citera
2008-05-18, 01:34
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Det går alltså inte ens att bota detta genom att t.ex. kapa hörselnerven? Visst, man blir döv på det örat man kapar den (eller båda) men det kanske är att föredra mot kraftig tinnitus?
Här kommer det kluriga in, tinnitus behöver inte vara kopplat till ett fysiskt fel!
Faktum är att majoriteten som har tinnitus har spårats till mentala fel i thalamus (läste jag någonstans). Så för dem ska det kunna gå över med tiden, och en del har till och med löst det med en psykedelisk tripp. (Mycket ovanligt.)
Fysiska fel torde väl hörselskador bero på, skador där man helt enkelt att utsatts för alldeles för höga ljud tror jag inte kan bli mentala, men jag är osäker.
Annars är det mesta möjligt att filtreras bort av hjärnan, våran syn täcks ju hela tiden av ett fraktalliknande mönster som härrör från de tunna blodkärlen framför näthinnan, men de filtreras i realtid bort från synen via thalamus, likadant kan hjärnan täcka över ett fysiskt konstant tjut med tiden om man har tur!
Citera
2008-05-18, 01:35
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Känns så fel att vi inte kommit på lösningen till sådant här men kan åka till månen och studera kvarkar typ.
Instämmer, tinnitus är ju ändå inte nåt som drabbar några få så blir mycke lidande.
Inte sett några siffror men skulle inte förvåna mej om en störr del av befolkningen har nån form av tinnitus

Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Fysiska fel torde väl hörselskador bero på, skador där man helt enkelt att utsatts för alldeles för höga ljud tror jag inte kan bli mentala, men jag är osäker.
Fysiskt fel jag har och enligt öronläkaren finns inget att göra.
Fått hörapparat då det dämpar tinnitusen för en del men för mej varierar de från dag till dag.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-05-18 kl. 01:43.
Citera
2008-05-18, 17:01
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Det går alltså inte ens att bota detta genom att t.ex. kapa hörselnerven? Visst, man blir döv på det örat man kapar den (eller båda) men det kanske är att föredra mot kraftig tinnitus?

Döva kan också ha tinnitus
Citera
2008-05-18, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Källa?
Citera
2008-05-18, 17:18
Medlem
samuzmds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock

Fyfan för det.

Har ett mycket svagt 'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii' ljud i mina öron, som oftast överröstas av i stort sätt allt, så tänker oftast inte på det överhuvudtaget.

Kan ni också 'koncentrera' er på ljudet och få det 'låta' hur högt som helst?
Citera
2008-05-18, 17:29
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Källa?

Här är en:

Citat:
Men många gånger finner läkarna alls ingen orsak och ljuden är fortfarande ett mysterium för forskare. Att även döva kan drabbas av tinnitus är ett exempel på detta.

http://www.apoteket.se/rd/d/6065
Citera
2008-05-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Fått hörapparat då det dämpar tinnitusen för en del men för mej varierar de från dag till dag.

Är det en sådan där som "fasar" ut tinnitusen genom att generera samma ljud?

För övrigt kan svår tinnitus ge upphov till extrem depression, en kompis till mig hängde sig som en följd av depressionen som kom av tinnitusen.
Citera
2008-05-18, 17:51
Medlem
mitt lilla tinnitus jag har låter som ... öhh hur ska man förklara, ni alla vet väl hur det "låter" när man har en TV igång... och sånt ljud är det i örat hela tiden, fast lite högre.. ungefär.
Citera
2008-05-18, 20:56
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Är det en sådan där som "fasar" ut tinnitusen genom att generera samma ljud?
Nej, vanlig hörapparat sm förstärker ljud.
Citera
2008-05-18, 22:42
Bannlyst
HUR fick ni tinnitus?

Kan man så lätt få det genom att spela för hög musik i stereon? Eller ska det mer till?
Citera
2008-05-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
HUR fick ni tinnitus?

Kan man så lätt få det genom att spela för hög musik i stereon? Eller ska det mer till?

jag fick det av diskant ljud i en bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in