2007-06-13, 12:20
Avslutad
Här finns förresten en massa råd om vård och behandling, från sjukvårdsrådgivningen, som jag rekommenderar trådskaparen att ta en titt på:

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=21193&PreView=
Citera
2007-06-13, 14:39
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javla_bajs
Lite OT, men varför kan man få tinnitus av underbett?? Eller är du ironisk?
det finns många orsaker till Tinnitus, men det finns bara en "variant" som är obotlig, det är den som uppstår via bullerskada som tex hög musik.
Citera
2007-06-13, 14:45
Medlem
ManicFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
det finns många orsaker till Tinnitus, men det finns bara en "variant" som är obotlig, det är den som uppstår via bullerskada som tex hög musik.

Ifall man har tinnitus p.g.a. hög musik. Kan det tinnitusen ändå variera i styrka från dag till dag då?

Eller när tinnitusen varierar i styrka är det endast när orsaken till tinnitus är t.ex. underbett, spänningar i nacken?

/ManicFreedom
Citera
2007-06-13, 15:59
Medlem
tjaboooos avatar
påverkar förtjockad trumhinna tinnitus ?

eller att "benen" innanför trumhinnan är förbenade ?
Citera
2007-06-13, 18:37
Medlem
Distorteds avatar
Först och främst, läs allt på http://www.tinnitus.se
Mycket bra sida som hjälpte mig enormt i början.

Annars har väl det mesta sagts. Försök att inte stressa upp dig, försök tänka på annat, ät bra, sov bra - försök kort sagt att leva så normalt du kan. Det är lätt att säga, men det ligger mycket i det för går du bara runt och begränsar dig av ljudet så kommer det givetvis inte att bli bättre. Fråga dig själv om det är du som bestämmer över tinnitusen eller om den bestämmer över dig. Är svaret det sistnämna så är det klart att du mår uselt. Då måste du ändra på saker och ting, och kanske t om utmana ljudet ibland för att du ska lära dig att hantera det. Det betyder givetvis inte att gå på krogen utan proppar, men att gå dit med proppar (och ett sunt förnuft) kanske är en idè? För märker du att det fungerar så har du tagit kommandot över den aspekten och kommer således att må bättre. Försök i alla fall att umgås med folk mer - sitt inte hemma och må dåligt av det!

Ovanstående är utan tvekan svårt att "bara göra", men det krävs förmodligen något liknande för att du ska lära dig att hantera det och känna dig normal. Fick själv lätt tinnitus i början av februari i år, och mådde kort sagt riktigt piss av det (började stänga in mig, osv.), men har gjort en hel del förändringar i mitt liv och nu, typ fyra månader senare, är det mycket svagare än då, så det har helt klart minskat plus att jag lär mig att hantera det som är kvar.

Så ge inte upp. Det är visst möjligt att det blir bättre (som vissa redan skrivit) och annars vänjer du dig ändå. Men ge det tid och se till att inte låta dig begränsas av det. Ett tips kan vara att föra en liten dagbok och notera när det är som bäst/värst. Sedan försöker du att ta bort de jobbiga stunderna och lyfta fram de positiva. Vet en kille som gjorde så och gick från att ha ljud i nivå med en genomsnittlig kyrkklocka (alltså otäckt högt) till nästan ingenting alls. Tog väl typ tre år.

Se också till att röra på dig. Motion är viktigt - speciellt om du är stel. Har du svårt att sova så kör med musik eller en fläkt eller liknande.

Lycka till!
Citera
2007-06-13, 19:36
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicFreedom
Ifall man har tinnitus p.g.a. hög musik. Kan det tinnitusen ändå variera i styrka från dag till dag då?

Eller när tinnitusen varierar i styrka är det endast när orsaken till tinnitus är t.ex. underbett, spänningar i nacken?

/ManicFreedom
den kan variera, beroende på hur du mår, hur du sovit, om du stressa osv.
Citera
2007-06-15, 16:08
Medlem
ManicFreedoms avatar
Ska jag använda öronproppar när jag spelar med min ackustiska gitarr?
Vi utgår ifrån att jag slår så hårt det går på strängarna, så att den låter så högt den kan låta.

Ifall jag inte använder öronproppar då, kan det verkligen påverka tinnitusen?
Citera
2007-06-17, 15:30
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicFreedom
Ska jag använda öronproppar när jag spelar med min ackustiska gitarr?
Vi utgår ifrån att jag slår så hårt det går på strängarna, så att den låter så högt den kan låta.

Ifall jag inte använder öronproppar då, kan det verkligen påverka tinnitusen?

Börja med att inte slå så hårt på strängarna.
Citera
2007-06-17, 16:16
Medlem
Betterthanyous avatar
Min tinnitus går upp och ner. Är antagligen permanent och har haft den sen jag var 12 (dvs 6 år). När jag fick den var det extremt jobbigt i två år, sen bestämde jag mig för att skita i det och sen dess har det gått bra. Får inte ens förvärrat pip av festivaler, konserter. Försvinner även helt vid förtäring av alkohol.
Citera
2007-06-17, 16:51
Medlem
ManicFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Börja med att inte slå så hårt på strängarna.

Det gör jag inte, men ifall man utgår från att man gör det menade jag bara.
Citera
2007-06-17, 22:13
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag har inte tinnitus men ibland tjuter det i öronen i någon minut eller två.
Jag skaffade mig ryggproblem för 2 år sedan vilket inte var allt för roligt heller. Det gjorde att det där tjutet i öronen kom mer ofta än innan. Jag gick till en kiropraktor (för ryggen såklart) och han frågade om det tjöt i mina öron ibland? Då svarade jag ja och sedan knäckte han lite och tryckte på punkter vid axlarna och det hjälpte faktiskt mot mitt tillfälliga tjut.
Citera
2007-06-18, 23:15
Medlem
Egalmannens avatar
Tänk på att man inte räknar en tinnitusskada som permanent förrän man haft den ett bra tag, tror det var 12 månader från att man fått den lr den förvärrades tills att man kan ge upp hoppet om att det ska bli bra av sig själv. Då får man börja lära sig leva med det istället. Din blev värre för 6 månader sen och skyddar du dina öron mot ljud nu kan den det faktiskt läka av sig själv.

Har själv tinnitus, sen jag var ca 12 år tror jag, då var den mkt mild.
Sen fick jag den stora äran att göra militärtjänstgöring och vips några kulspruteskjutövningar senare var denhelt outhärdlig o jag fick sluta min utbildning efter 3 månader. Jäkla doktorn sa att det inte var ngn fara för mig att göra lumpen med mitt milda öronsus, helt fel.

Jag blev extremt ljudkänslig, fick ha öronproppar vid datorn pga av fläkten, jag använde dem på bussen, bio (gör jag fortfarande, satans högt jämnt), tålde inte min mors röst alls, helt jävla otroligt vad den skar i mig, tittade inte på tv nånting pga av pipljudet de ger ifrån sig jämnt, det hjälpte inga öronproppar mot Skippade sommarjobbet på Kronfågel jag hade och gick hemma en sommar eftersom mina öron inte pallade med bullret.mm mm

Men sen efter ett år lr så så hade det blivit mkt bättre. Tålde ljud bättre och ljudet i mina öron var mkt lägre. Känner mig inte det minsta ljudkänslig längre faktiskt. Får inte ont iallafall även fast tinnitusen kan bli jobbig om jag misshandlar öronen för mkt.
Vad jag vill ha sagt e att om du skyddar dina öron riktigt ordentligt nu närmaste halvåret så kanske det går över om du har tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in