2007-06-12, 16:56
Medlem
Pendeltågs avatar
Övrigt - sista utvägen >>>>>>>>>>>>>> Medicin och hälsa

//Moderator
Citera
2007-06-12, 17:00
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicFreedom
Tack för din hjälp!

Ska pröva på ditt tips.
Min familj vet om det. Min far har ganska krafitg tinnitus och ett syskon har också lite tinnitus.
Det brusar i mitt vänstra öra.

Okej.

Försök att fina motsatsen till ditt brus, det kan vara skönt.

Lycka till!
Citera
2007-06-12, 17:01
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Varför snackar ni om att vara i så tysta miljöer som möjligt?

Det får ju bara tjutet att bli ännu mer påtagligt, är det istället lite ljud runtomkring kan det hjälpa en att dränka ljudet.

Till sist brukar hjärnan filtrera bort ljuden av sig själv, eller vad man ska säga. Man vänjer sig helt enkelt, och även om ljuden finns där så tänker man inte på det.

Jag är 22 år och haft tinnitus i minst halva mitt liv, så jag har ju vissa erfarenheter.

Det handlar om att man måste vila upp sig ibland - det gör man när man är i tysta miljöer. Tinnitus kan vara stressrelaterat.
Citera
2007-06-12, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av token
Det handlar om att man måste vila upp sig ibland - det gör man när man är i tysta miljöer. Tinnitus kan vara stressrelaterat.

Ja, om det nu är stressrelaterat. Är det inte så, så är förslaget om att vara i tysta miljöer ingen god idé.

Men visst, han kan ju testa att befinna sig i tysta miljöer för en tid. Om det inte rör sig om permanent tinnitus så kan det hjälpa, ja.

Det är en sak han kan testa, av många.

Här kommer mina förslag (som jag redan PM:at honom)

* Ta reda på om du har en vaxpropp - ja, det kan ge tinnitus eller förvärra tinnitus man redan har. Får du inte bort skiten skiten själv så uppsök läkare.

* Kolla upp om du har ett bettfel (jag tex. har ett underbett, och min tinnitus kan bero på det)

* Slutligen - uppsök läkare/öronexpert. Kolla så du inte dragit på dig en hörselskada eller annan hörselnedsättning.
Citera
2007-06-12, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicFreedom
Tjena,

Jag har tinnitus, och det har blivit värre nu på senare tid. Jag är 18 år. Jag mår så jävla dåligt av det, tänker på det hela tiden.

Men iaf, någon som har sökt upp hjälp p.g.a. tinnitus?
Finns det något som kan hjälpa mig på något sätt?

/ManicFreedom
Usch, lider med dig.
Måste vara extremt jobbigt då man bara är 18 år och livet precis har börjat,
har inte tinnitus själv men kan tänka mig hur det är, lycka till med att lindra det iallfall!
Citera
2007-06-12, 17:27
Medlem
ManicFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uicker
Usch, lider med dig.
Måste vara extremt jobbigt då man bara är 18 år och livet precis har börjat,
har inte tinnitus själv men kan tänka mig hur det är, lycka till med att lindra det iallfall!

Ja, nu kommer man väl då missa allt festande på diskotet och krogen osv. För man kommer inte gå dit p.g.a. rädsla för att ger mer tinnitus.
Citera
2007-06-12, 17:35
Medlem
Efterbyrdens avatar
Är själv 18 år och lider också utav tinnitus. Många bra råd har nämnts här i tråden! När allt är lugnt och flyter på bra är det inte så värst jobbigt.

Något jag tycker du ska inhandla är dels en kuddhögtalare. Se till att fixa en mp3-spelare med automagisk avstängning, så blir inte kvällarna lika jobbiga. Min taktik är helt enkelt att dränka bort min tinnitus.

För utekvällar fungerar faktiskt öronproppar väldigt bra. Visst, man må se lite nördig ut, men de som frågat om dem har alla varit mycket förstående.
Citera
2007-06-12, 17:51
Medlem
cavalls avatar
se till att få en remis till pedagogiska hörselvården (tror de heter så).

De har olika hjälpmedel, en del är gratis, en del kostar.

Jag fick formgjutna öronproppar gratis.

Om du har kontakt med Af så se till att du får detta i dina papper, för då får du extra hjälp från dom (i form av utbildning eller hjälpmedel).

Har själv Tinnitus sedan 15-års åldern (är 39 idag).
Har ett rent helvete med jämna mellanrum, och att kunna ha tiillgång till en tyst miljö är ett måste för mig då jag är ljudkänslig.
Citera
2007-06-12, 19:17
Avslutad
Den psykiska inställning är också viktig.

När jag upplevt att det varit som värst har jag sagt till mig själv:

Fan, ALDRIG att jag tänker låta mig knäckas av ett patetiskt ljudhelvete!

Sedan har jag fantiserat om hur ljudet tagit mänsklig gestalt, och hur jag krossat det med mina bara nävar!

Låta dig ALDRIG knäckas!

Men det enskilt viktigaste för dig just nu är att uppsöka läkare.
Citera
2007-06-12, 23:22
Medlem
javla_bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Ja, visst är det ett helvete, dte vet jag om någon. Men man vänjer sig. det är som att hjärnan "filtrerar" bort ljuden med tiden. De finns där, men man lär sig att inte tänka på dem.

Kolla förresten så att du inte har vaxproppar eller bettfel.

Jag tror min tinnitus beror på mitt underbett (notera tror, tinnutus kan bero på flera olika saker i kombination med varann).

Lite OT, men varför kan man få tinnitus av underbett?? Eller är du ironisk?
Citera
2007-06-13, 11:22
Medlem
kultingens avatar
Vila öronen ibland, gör det inte värre men framförallt är det bara att inse att du troligen kommer ha det för evigt. Har haft det i 7 år och jag klagar inte Det är bara ett ljud, finns en jäkla massa värre saker med det här livet än det
Citera
2007-06-13, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av javla_bajs
Lite OT, men varför kan man få tinnitus av underbett?? Eller är du ironisk?

Jag vet inte exakt varför, du bör fråga någon expert. Men jag tror inte bara det gäller underbett, utan säkert också andra typer av bettfel.

EDIT: googlade fram detta:

Spända muskler i käke, nacke och axlar
Stress eller bettfel kan orsaka spänningar i käkleder och
därmed orsaka tinnitus. Via din läkare kan du få remiss
till en tandläkare, kanske en bettskena kan avhjälpa problemet?
Är du stel i nacke och axlar så kan även det framkalla eller
förvärra tinnitus.

Källa: http://www.dbdbdb.nu/vad.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in