2007-06-18, 23:19
Medlem
Egalmannens avatar
beror förstås på vad försämringen beror på om det hjälper med bullervila, men e den bullerorsakad stämmer vad jag sa. Sen kan ju tinnitusen bero på många saker men där har du fått väldigt bra tips av Token.
Citera
2007-06-18, 23:25
Medlem
ManicFreedoms avatar

Tack så mycket för ditt svar!
Vad roligt för dig att det blivit bättre!

"Vad jag vill ha sagt e att om du skyddar dina öron riktigt ordentligt nu närmaste halvåret så kanske det går över om du har tur."

När du skriver riktigt ordentligt hur menar du då?
Att jag ska ha öronproppar när jag spelar gitarr, tittar på tv osv. Alltså väldigt försiktig. Eller bara när jag är nära riktigt oväsen t.ex. gräsklippare och bio.

Är det osmart att ha hörlurar med ganska normal ljudnivå när jag spelar(datorspel)? Kan det påverka tinnitussituationen?
Ska jag använda högtalarna istället(Tänkte på det att hörlurarna är så nära öronen)?

Mvh, ManicFreedom
Citera
2007-06-19, 08:06
Medlem
handimans avatar
jaag har mild tinnitus, lite störande faktiskt, men inget jag bryr mig om oftast, tur för mig antar jag
Citera
2007-06-19, 14:51
Medlem
Jag tycker inte du ska vara rädd för ljud och ha öronproppar när du spelar sukustisk gitarr. Jag tror t.o.m att det blir värre om du hela tiden går på helspänn och undviker ljud. Så länge en person utan problem med hörseln inte får skador av ett ljud så tror jag inte du får skador av det heller.

Så som du beskriver att du lever så verkar det som att du går runt och spänner dig hela tiden, och det är inte helt omöjligt att det är det som ger dig tinnitus.

Som någon sa innan så finns det hos vissa personer, t.ex mig ett klart samband mellan stress, muskelspänningar och tinnitus. Testa bita ihop dina tänder allt vad du kan. Testa stretcha nacken i olika riktningar. Titta upp, ner höger, vänster och tilta huvudet i olika riktningar. Ändras ljudet då? Isåfall ska du utföra stretchävningar i dessa riktningar där ljudet ändras. Det är möjligt att det blir lite värre i börja, men ganska snabbt börjar det bli bättre.

Gå till en sjukgymnast eller napprapat och be dom kolla ifall du har normal rörlighet i axlar och nacke. Fråga din tandläkare om han ser något som tyder på att du pressar tänder i sömnen. Börja med yoga, det är avslappnande och bra för rörligheten.

Nattklubbar och konserter bör du, precis som alla andra ha öronproppar på. Men att springa runt och använda dom i vanliga situationer förvärrar antagligen bara din situation. Jobba med att slappna av.
Citera
2007-06-20, 06:57
Medlem
Vet inte var du bor men i Linköping där jag bor finns det tinnitusgrupper på Öronkliniken som leds av en psykolog. Tror att han arbetar liknande kognitiv
beteendeterapi. Dessa patienter har dock ganska grav tinnitus.

Jag tror det viktigaste är att du försöker bli vän med din tinnitus. Jag har det själv och blev dödsrädd i början...."tänk om det inte blir bättre....tänk om det blir sämre" osv. Blev överkänslig för ljud i början. Men nu tänker jag nästan aldrig på den längre. Det är bra att du skyddar dina öron vid höga ljudnivåer. Men om du skyddar dem "nästan för inget" kan det bli så att du blir överkänslig istället och det kan ju vara ganska jobbigt det också med en stegring i känsligheten.

Men det viktigaste; Bli vän med den. Det går att leva med.
Citera
2007-07-07, 11:31
Medlem
Devreauxs avatar
Tinnitus?

Tjena , jag har tinnitus och stör mig ytterst mycket på det. Har ni det? , isåfall hur mycket och finns det något man kan göra åt det? Nått knark kanske hjälper? S:
Citera
2007-07-07, 13:10
Medlem
Devreauxs avatar
Ibland när jag scrollar så brukar jag höra mitt tinnitus , för det väcks oftast upp av litet litet ljud.

Jag undrar hur många kilometer min scroll på musen har snurrat...
Citera
2007-07-07, 13:41
Medlem
krijgenics avatar
Jag har tinnitus, och har haft det i cirka 10 år. Det är något man vänjer sig vid med tiden. Pipet är min tystnad nu.
Citera
2007-07-07, 14:25
Medlem
Devreauxs avatar
Där har du jävligt rätt , pipet blir tystnaden.
Citera
2007-07-07, 14:58
Medlem
bemoths avatar
har också tinnitus(ingen fastställd diagnos men det har pipit i öronen i ett par år nu så nått tillfälligt är det nog inte), kan nog med största sanorlikhet säga att det var en motörhead konsert för 5-6år sen som framkallade min tinnitus, och sen så är jag väl kanske inte bäst på att ta hand om hörseln heller...jag börjar på allvar tro att jag kommer att bli döv då jag blir gammal
Citera
2007-07-07, 19:01
Medlem
Skäggbiffens avatar
jag har ett konstant tjut i mitt högra öra som låter ungefär som om någon blåser i en tom burk på långt håll .. inte speciellt högt men det är irriterande. man vänjer sig tillslut endå.
Det som orsakade detta var med all säkerhet Iron Maiden 2003 då jag var så smart att lämna propparna hemma.
Citera
2007-07-07, 19:18
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devreaux
Tjena , jag har tinnitus och stör mig ytterst mycket på det. Har ni det? , isåfall hur mycket och finns det något man kan göra åt det? Nått knark kanske hjälper? S:

ginko bilioba
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in