2016-09-10, 13:35
Bannlyst
Finns det någon tinnitus expert som kan svara på efter jag fick min tinnitus för nu snart 2 1/2 år sedan, har tjut ljuden förvärrats tillfälligt i kanske någon vecka, men sedan gått tillbaka som det var innan kanske 3-4 gånger. Är det kanske stress som utlöst att tjut ljuden tillfälligt har förvärrats? Sedan kan det också bli värre när man sjuk har jag märkt.
Är lite rädd för att min tinnitus en vacker dag kommer förvärras permanent till nivå 3
Förresten ni med tinnitus nivå 3, kan ni arbeta eller studera?
Citera
2016-09-18, 04:04
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Finns det någon tinnitus expert som kan svara på efter jag fick min tinnitus för nu snart 2 1/2 år sedan, har tjut ljuden förvärrats tillfälligt i kanske någon vecka, men sedan gått tillbaka som det var innan kanske 3-4 gånger. Är det kanske stress som utlöst att tjut ljuden tillfälligt har förvärrats? Sedan kan det också bli värre när man sjuk har jag märkt.
Är lite rädd för att min tinnitus en vacker dag kommer förvärras permanent till nivå 3
Förresten ni med tinnitus nivå 3, kan ni arbeta eller studera?

Ja, stress går hand i hand med T och förvärrar tillståndet, detta är bevisat av klinisk psykologi.

Tinnitus nivå 3? Jag har själv aldrig fått någon diagnos på mina problem trots att jag gjorde en hörselutredning hos en audionom för flera år sen. Den ansvarige läkaren vill hellre skämta bort det hela för jag hade ju fullgod hörsel. Dessutom så blir T för det mesta mer påtaglig först om kvällarna och nätterna innan läggdags.

Jag fick min T när under ett ytterst pressat läge med en tentaskrivning som givetvis gick åt h-vete för att inte kunde fokusera på annat än industriljuden i skallen.
Nu 9 år senare, så har jag nästan ingen T kvar alls tack vare djupt fokuserade avslappningsövningar.
Citera
2016-09-21, 21:37
Medlem
Kontrapunktens avatar
Har upplevt tinnitus sedan den 11e augusti i år. Huvudsakligen ett brusande som ibland övergår till ett pipande. Jag har talat med allmänläkare, som var allmänt odugliga, såväl som öronläkare som tittar i öron och näsan utan att hitta några resultat. Örontrumpeten, örontrumman, och alla delar av öronet ska vara normala. Tog audiogram som indikerade att min hörsel var normal inom alla frekvenser även om det vänstra örat blev sämre i högre frekvenser (då jag upplever tinnitus i bägge öronen tror jag inte det har med tinnitusen att göra). Går så gott som aldrig på musikkonserter, senaste gången var för flera år sedan och det var klassisk musik. Jag sitter mycket vid datorn med hörlurar men försöker alltid justera ljudet så att det är aningen lägre än jag vad egentligen vill lyssna på, just för att undvika hörselskador. Har aldrig upplevt pip i öronen efter höga ljud i hela mitt liv. Det började helt plötsligt när jag satt vid datorn och spelade datorspel och har aldrig upphört.

Mina öron känns ibland lite konstiga och det tryckstabiliseras i öronen så gott som varje gång jag sväljer eller gäspar (kommer inte ihåg om detta är normalt). Snyter jag mig så slår det lock för öronen. Nu kan det förvisso vara inbillning då jag har frenetiskt försökt hitta förklaringar som inte hör ihop med hörselskada.

Jag har väldigt svårt att tro att jag skulle skadats av att blivit utsatt för höga ljud då jag är försiktig av mig; kan de symptom jag upplevt spåras till något specifikt?
Senast redigerad av Kontrapunkten 2016-09-21 kl. 21:52.
Citera
2016-09-22, 12:33
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kikarsikte
Jag känner till en kille som opererade bort hörselnerven, eftersom han hade så stora problem.

Tvivlar starkt på det. Läkare gör inte den operationen på någon då den går emot den hippokratiska eden inom läkaryrket. Att göra någon döv är att skada patienten enligt eden. För det andra är chansen att tinnitusen försvinner väldigt, väldigt liten och väger inte upp mot alternativet; att man blir döv + har tinnitusen kvar vilket innebär att man enbart kan höra sin tinnitus.

Om du nu talar sanning skulle det vara intressant att höra mer.
Citera
2016-09-24, 21:47
Medlem
Kontrapunktens avatar
Det började dunka arytmiskt i mitt högeröra helt plötsligt, inte i takt med pulsen med andra ord. Försvann efter några sekunder men undrar vad det kan bero på; tänker att det kan ha ett sammanband med brusandet i mitt öra.
Citera
2016-09-28, 01:59
Medlem
Whiteejacks avatar
Är ett kort ringande ljud i öronen/Huvudet (några sekunder) tinnitus? vad kan det bero på/vara?
Citera
2016-09-28, 02:00
Medlem
Whiteejacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrapunkten
Har upplevt tinnitus sedan den 11e augusti i år. Huvudsakligen ett brusande som ibland övergår till ett pipande. Jag har talat med allmänläkare, som var allmänt odugliga, såväl som öronläkare som tittar i öron och näsan utan att hitta några resultat. Örontrumpeten, örontrumman, och alla delar av öronet ska vara normala. Tog audiogram som indikerade att min hörsel var normal inom alla frekvenser även om det vänstra örat blev sämre i högre frekvenser (då jag upplever tinnitus i bägge öronen tror jag inte det har med tinnitusen att göra). Går så gott som aldrig på musikkonserter, senaste gången var för flera år sedan och det var klassisk musik. Jag sitter mycket vid datorn med hörlurar men försöker alltid justera ljudet så att det är aningen lägre än jag vad egentligen vill lyssna på, just för att undvika hörselskador. Har aldrig upplevt pip i öronen efter höga ljud i hela mitt liv. Det började helt plötsligt när jag satt vid datorn och spelade datorspel och har aldrig upphört.

Mina öron känns ibland lite konstiga och det tryckstabiliseras i öronen så gott som varje gång jag sväljer eller gäspar (kommer inte ihåg om detta är normalt). Snyter jag mig så slår det lock för öronen. Nu kan det förvisso vara inbillning då jag har frenetiskt försökt hitta förklaringar som inte hör ihop med hörselskada.

Jag har väldigt svårt att tro att jag skulle skadats av att blivit utsatt för höga ljud då jag är försiktig av mig; kan de symptom jag upplevt spåras till något specifikt?

När jag gäspar så känns trumhinnan "lös" eller som att den vibrerar , är det samma för dig?

har även jag ett pip/brus konstant, men det kan bero på öronvax från min sida
Citera
2016-09-28, 07:51
Medlem
Kontrapunktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
När jag gäspar så känns trumhinnan "lös" eller som att den vibrerar , är det samma för dig?

har även jag ett pip/brus konstant, men det kan bero på öronvax från min sida

Ja, ibland när jag gäspar så får jag ett vibrerande ljud, nästan som att det klirrar. Vet inte om det är muskler som trycker mot hörselsnäckan eller något, vet inte heller om jag upplevde detta ljudet innan tinnitusen uppstod. Vet inte om det är normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
Är ett kort ringande ljud i öronen/Huvudet (några sekunder) tinnitus? vad kan det bero på/vara?

Jag har upplevt det också långt innan tinnitusen uppstod. Vad jag läst ska det vara normalt att det händer någon gång i månaden.
Senast redigerad av Kontrapunkten 2016-09-28 kl. 07:53.
Citera
2016-09-30, 22:27
Medlem
Kontrapunktens avatar
Vakade inatt av att örat som låg på kändes ömt, avdomnat, och "fullt". Vände mig och somnade till slut om men sedan inträffade samma sak med andra örat. Just nu är vänsterörat fortfarande ömt och "fullt" och känns lite underligt. Har upplevt detta till och från under den tiden jag haft tinnitus, men nu var det värre än det varit förr. Funderar om man ska gå till tandläkaren; det kanske är något med tänderna eller käken som pressar mot örat?
Citera
2016-10-01, 01:34
Medlem
Kaptensgatans avatar
Skriver av mig.

Har efter ett tandläkarbesök med syftet att ta bort lite tandsten för några veckor sedan haft tinnitus. Kände när jag satt i stolen på kliniken att ljudet från maskinen vid ett tillfälle blev alltför högt. Hade inte sovit bra och mått psykiskt dåligt en längre tid vilket ökar känsligheten för ljud.

Vårdpersonal på 1177 är skeptiska till att apparater hos tandläkaren skulle kunna orsaka detta, men jag kände där och då att det inte var bra för öronen samt att det satte igång samma kväll. Med erfarenhet av hörselhallucinationer kan jag berätta att för mig personligen är tjutet värre då det är konstant men det kanske går att vänja sig vid det också. Kanske lite dumt att jämföra de två, men nu gjorde jag det ändå. Dessutom gör det tidigare inte mig rädd för att lyssna på musik, spela musik och så vilket tjutet gör (rädsla att det förvärras).

Har ju inte gått jättelång tid, så det finns självklart hopp om att det ska gå över. Men ligger i vilket fall i sängen och säger "Okej, jag har fått tinnitus. Vilken grej! Hm, hur ska jag handskas med det här". Har haft självmordstankar länge men det är också något jag är van vid. Men om det inte é de ena så é de tamefan det andra! Haha!

Tjutet är så pass högt att jag hör det när jag är ute vid trafikerade vägar, bland folk m.m men då måste jag tänka på det för att höra det. Ensam hemma är det inte så kul. Jag är en sådan person som stör mig på tickande klockor och nålar som slår i golvet.

Kommer meddela här om det går över.

Citera
2016-10-03, 10:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptensgatan
Skriver av mig.

Har efter ett tandläkarbesök med syftet att ta bort lite tandsten för några veckor sedan haft tinnitus. Kände när jag satt i stolen på kliniken att ljudet från maskinen vid ett tillfälle blev alltför högt. Hade inte sovit bra och mått psykiskt dåligt en längre tid vilket ökar känsligheten för ljud.

Vårdpersonal på 1177 är skeptiska till att apparater hos tandläkaren skulle kunna orsaka detta, men jag kände där och då att det inte var bra för öronen samt att det satte igång samma kväll. Med erfarenhet av hörselhallucinationer kan jag berätta att för mig personligen är tjutet värre då det är konstant men det kanske går att vänja sig vid det också. Kanske lite dumt att jämföra de två, men nu gjorde jag det ändå. Dessutom gör det tidigare inte mig rädd för att lyssna på musik, spela musik och så vilket tjutet gör (rädsla att det förvärras).

Har ju inte gått jättelång tid, så det finns självklart hopp om att det ska gå över. Men ligger i vilket fall i sängen och säger "Okej, jag har fått tinnitus. Vilken grej! Hm, hur ska jag handskas med det här". Har haft självmordstankar länge men det är också något jag är van vid. Men om det inte é de ena så é de tamefan det andra! Haha!

Tjutet är så pass högt att jag hör det när jag är ute vid trafikerade vägar, bland folk m.m men då måste jag tänka på det för att höra det. Ensam hemma är det inte så kul. Jag är en sådan person som stör mig på tickande klockor och nålar som slår i golvet.

Kommer meddela här om det går över.

Med viss reservation så tvivlar jag faktiskt på att du skulle fått tinnitus av tandstensborttagningen, känner du dig säker på att det är så?
Min tinnitus har jag arbetat upp genom mångårigt musicerande på scen, utan tillstymmelse till hörselskydd, och trots att den gör mig försiktig i högljudda miljöer (jag har så gott som alltid öronproppar till hands) har jag aldrig ens kommit på tanken att stoppa i dem när jag är hos tandläkaren.
Jag säger inte att det är omöjligt, men högst osannolikt. Spelar det förresten någon större roll om det var tandläkarbesöket som är orsaken, är du ute efter ersättning från någon vårdförsäkring?
Hur länge har du hört ljudet?
Citera
2016-10-03, 14:00
Medlem
Kaptensgatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Med viss reservation så tvivlar jag faktiskt på att du skulle fått tinnitus av tandstensborttagningen, känner du dig säker på att det är så?
Min tinnitus har jag arbetat upp genom mångårigt musicerande på scen, utan tillstymmelse till hörselskydd, och trots att den gör mig försiktig i högljudda miljöer (jag har så gott som alltid öronproppar till hands) har jag aldrig ens kommit på tanken att stoppa i dem när jag är hos tandläkaren.
Jag säger inte att det är omöjligt, men högst osannolikt. Spelar det förresten någon större roll om det var tandläkarbesöket som är orsaken, är du ute efter ersättning från någon vårdförsäkring?
Hur länge har du hört ljudet?

Det är många som tvivlat, tyvärr. Jag har ingen anledning att ljuga, det som är bra med att tala sanning är att man inte behöver tänka på vad man sagt. Igår pratade jag med en vän som upplevt precis samma sak! Nämligen tjut i öronen efter tandstensborttagning och han hade det i några veckor. Precis som mig blev han även ljudkänslig. Kan inte bevisa att jag talat med min vän för er, men det styrker min tes för mig att apparaten kan ha orsakat det här även om jag redan var ganska säker på det. Han berätta också att det gått över vilket gjorde mig hoppfull.

Jag är inte ute efter någon ersättning, även detta lovar jag. Det enda jag kommer göra är att påpeka för personalen på mottagningen vad som hänt så dom är medvetna om att det är möjligt. Om det håller i sig och blivit en permanent skada så kommer jag kontakta ansvarig för folktandvården och berätta. Inte i syfte att få ersättning. Bara informera så dom vet att det är möjligt som sagt.

Har skrivit ner när det började och idag är det 21 dagar (skrev lite diffust "några veckor" innan då jag inte kollade exakt tid). Som sagt, jag kände i öronen hur högt ljudet var hos tandläkaren, med tinnitus samma kväll. En vän har upplevt samma sak och det går att finna fler på internet med samma berättelse.

Förstår om personer här med grov tinnitus finner det provocerande att jag beklagar mig med 21 dagar i bagaget. Jag vet också att det kan vara mycket värre än det jag upplever ljudmässigt.

Ha det fint.
Senast redigerad av Kaptensgatan 2016-10-03 kl. 14:04. Anledning: Korrigering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in