2014-06-12, 22:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlapptazk
Jag vet knappt vad jag ska fråga, men jag vill ha svar...
Vad gör du här? du ska vända dig till en öronläkare om de rinner sörja ur örat.
Citera
2014-06-13, 01:42
Awaiting Email Confirmation
Jag har inte samma typ av problem som du, men berättar om mitt: hyperakusis. Jag fick denna öronskada av 20 år med malariamedicin. Det smällde till en dag och sedan var det kört. Jag gick omkring med öronproppar jämt eftersom jag inte tålde några ljud. Till sist blev jag galen och la in mig på psyk. Var då helt ensam och kunde inte lyssna på radio, TV, musik osv och denna isolering klarade jag inte.

När jag kommit in fick jag en stor ångestattack och bad om en Xanor. Det fick jag. La mig i sängen och tänkte lyssna på musik i 10 minuter - det var min gräns. Då startade tinnitus, triggad av ljudet. Men med Xanor blev inte öronnerverna triggade. Jag lyssnade på musik i 2 timmar! Och allt var lugnt. Sedan dess (2000) har jag levt på Xanor, som har höjts. Är nu uppe i 3 mg. Utan Xanor skulle jag gå under, men med den har jag kunnat leva igen.

Den som kunde reda ut vad som hänt och ge mig papper på min tinnitus var en engelsk "Audioneurologist". Han hade enkla, maskiner som mätte tinnitus smärtfritt. Dessa finns inte i Sverige.
Citera
2014-06-15, 08:36
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawny
Den som kunde reda ut vad som hänt och ge mig papper på min tinnitus var en engelsk "Audioneurologist". Han hade enkla, maskiner som mätte tinnitus smärtfritt. Dessa finns inte i Sverige.

Är det neuromodulation som du tänker på? Vad kostade konsultationen?
Citera
2014-06-15, 14:06
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlapptazk

Tinnitus efter kraftig hjärnskakning

Hej allihopa.
Man uppskattar verkligen inte det man har innan det är borta.

Jag ramlade baklänges på min longboard för ca 2 veckor sedan, ådrog mig en spricka på skallbenet och två inre blödningar.
Jag spenderade natten under observation och skickades efter mycket tjat från min sida hem.
Upplevde ett svagt tinnitus dagen efter som jag upplevde försvann.
Nu är det tillbaka. Jag hör ett pipande ljud ihop med min puls så fort jag lyssnar efter.
Det är där hela tiden men kommer jag på mig själv med att inte tänka på det så, tänker jag inte på det.

Jag har sedan tidigare hål på trumhinnan (orsakat av en dykövning) och nu rinner det "vatten" ur örat, något vaxfärgat och luktar en blandning av svett och öronvax. Tryckutjämnar jag så bubblar det och skriker i örat.

Jag röker i skrivande stund och dagligen, vilket har hjälp mig att slappna av och mot smärtan jag hade i början.

Jag är för närvarande i princip döv på örat, inte konstant då det "då och då" öppnar upp sig och jag hör vanligt (dom sekunderna ass... )

Är det någon som har råkat ut för något liknande? Hur stor chans har man att tinnitus försvinner? Jag vet knappt vad jag ska fråga, men jag vill ha svar...

Har du ljudöverkänslighet?
Citera
2014-06-15, 16:29
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar

Det är inte helt ovanligt att man får tinnitus efter trauma mot huvudet. Har det själv efter en olycka åratal sedan, och jag kommer alltid att få leva med tinnitus. Men visst, bara för att det är permanent för vissa, så är det inte det för alla. Så det finns hopp för dig.

Däremot så bör du väl kolla upp varför det rinner vätska ur örat.
Citera
2014-06-15, 23:37
Medlem
Rasande-Roses avatar
Är 25 och har just fått tinnitus. Kom som en blixt från en klar himmel för ungefär 14 dagar sedan. Hade ett mycket hårt migränanfall hemma och några dagar senare, då jag skulle sova på jobbet, så dök plötsligt det konstanta pipljudet upp. Märker det inte på dagen, om jag inte koncetrerar mig hårt på att höra det. Men dyker upp så fort det blir helt tyst omkring mig. Förstås riktigt hemskt, då man liksom vill fly men kan inte. Men det ligger väl tyvärr i tiden numera...

Ibland så byter pipet "frekvens" och blir mer eller mindre irriterande.
Har även noterat att de "spontana" pipepisoderna nu kommer oftare, som ju tidigare skett några gånger per år. Har viss aktuell käkförändring i och med visdomständer som börjat komma fram ur tandköttet.
Citera
2014-06-17, 00:01
Medlem
Fick tinnitus för ganska exakt 4 år sedan. Lyssnade på för hög musik på den jäkla mp3-spelaren:/. Till alla er som nyss fått tinnitus vill jag bara säga att den första tiden kan vara jävligt jobbig. Men sen blir det bättre när man vant sig och till sist så kanske det tom kommer dagar då man inte tänker så mkt på att det dånar i örat hela tiden. De flesta blir av med oljuden men sen finns det ju några stackare ( som mig tex) som får leva livet ut med skitet. Men som sagt; det blir lättare. Och tro inte på mirakelkurer som kostar tiotusentals kronor!
Citera
2014-06-17, 12:59
Medlem
millekillens avatar
Jag höll på och demonterade ett "hemma-larm" i helgen , och när jag skulle ta bort den trådlösa utomhus-sirenen så tjöt den ju igång utav helvete... ( klantigt , det borde jag fattat... )
Jag sprang in i huset MED den tjutande sirenen , för att inte störa grannar m.m.
Väl där inne förstärktes ljudet nåt djävulskt , och det var sjukt högt !!
Jag hittade "hålet" där ljudet kom från , och lyckades dämpa det något med min hand.
Sedan fick jag på mig hörselkåpor , och lyckades montera isär sirenen , och få tyst på eländet.
Jag utsattes kanske för detta höga ljud i ca. 20-30 sekunder.

Men nu till mitt problem...
Det känns som "lock" för bägge öronen , och jag tycker mig höra ett högfrekvent pip , hela tiden.
Är ju livrädd att man "fuckat upp" sin hörsel för gott...

Jag upplever inte att jag hör sämre - utan det är mest "locket & pipet" som jag oroar mig för...

Vad göra nu ??
Citera
2014-06-18, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millekillen
Jag höll på och demonterade ett "hemma-larm" i helgen , och när jag skulle ta bort den trådlösa utomhus-sirenen så tjöt den ju igång utav helvete... ( klantigt , det borde jag fattat... )
Jag sprang in i huset MED den tjutande sirenen , för att inte störa grannar m.m.
Väl där inne förstärktes ljudet nåt djävulskt , och det var sjukt högt !!
Jag hittade "hålet" där ljudet kom från , och lyckades dämpa det något med min hand.
Sedan fick jag på mig hörselkåpor , och lyckades montera isär sirenen , och få tyst på eländet.
Jag utsattes kanske för detta höga ljud i ca. 20-30 sekunder.

Men nu till mitt problem...
Det känns som "lock" för bägge öronen , och jag tycker mig höra ett högfrekvent pip , hela tiden.
Är ju livrädd att man "fuckat upp" sin hörsel för gott...

Jag upplever inte att jag hör sämre - utan det är mest "locket & pipet" som jag oroar mig för...

Vad göra nu ??

Bara vänta och utsätt inte dina öron får några höga ljud. Det går över.
Citera
2014-06-18, 13:08
Medlem
millekillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borg123
Bara vänta och utsätt inte dina öron får några höga ljud. Det går över.

Gud , jag hoppas att du har rätt...
Citera
2014-06-18, 14:09
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millekillen
Gud , jag hoppas att du har rätt...

Utsätt dig inte för några höga ljud alls en tid nu!
Ev intag av Mega B-Stress b-bvitamin-komplex och något magnesium kan hjälpa initialt.
Acoustic shock injury kallas det.
Ge öronen tid.
Lockkänslan kommer av att en del av frekvensmottagarna i örat nu är "bedövade", påverkade, skadade. Klassisk lomhördhet. Dessa måste ges chans att läka. Sjukskriv dig.
Citera
2014-06-18, 14:59
Medlem
millekillens avatar
Är det en "giltig orsak" att sjukskriva sig för...???
Man lär väl knappast få ett intyg från läkare , för en sådan här åkomma ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in