2015-12-16, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Ända sedan igår har jag haft ett pulserande sus i vänster öra. Tror att det kan bero på att jag ofta lyssnar på hög musik i hörlurar och stereo. Varje dag med andra ord. Nu kan det vara så att det vänstra örat fått sig en törn men tror ni detta släpper om jag slutar helt med höga ljud inom de närmsta dagarna?

Hur vanligt är det med temporär tinnitus? När vet man att "okej, detta är en del av mig nu, det kanske aldrig slutar susa" eller är det omöjligt att säga?

Jag är lite rädd faktiskt.
Har nästan samma problem. Jag har det också i vänster och inte högerörat. Det liksom låter på nätterna, det är svagt vilket är riktigt jobbigt. Men sen har det även försvunnit. Igår upplevde jag det igen. I förgår lät det hela tiden, men sen helt plötsligt la det av, och jag märkte det väldigt tydligt. Vi får se vad som händer i natt. Tinnitus är helt klart en olöst gåta. Och den mest förjävligaste skiten en människa kan uppleva rent psykiskt. Jag tror seriöst inte att depressioner är värre. Oavsett om det är nedstämdhet eller nån form av bipolär. Tinnitus är värst. Dessutom så är det många som tar självmord på grund av sin tinnitus.
Citera
2015-12-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakszynski
Min tinnitus ökar kraftigt när jag är berusad, då tjuter det ordentligt, är det så för er också? Tänker mig att det beror på att balanssinnet sitter i öronen.
Detta är väldigt intressant och något jag också alltid fått erfara när jag dricker. "Lidit" av tinnitus i ungefär 10 år nu. Den har varit väldigt mild och överröstas av de flesta ljud, inte varit till problem när jag ska sova ens, tills för två veckor sedan då jag valde att berusa mig med GHB (en drog som liksom alkohol verkar hämmande på GABA-receptorerna, se länk längst ned). Märkte att jag vid första dosen fick värre tinnitus, liksom vid alkoholintag, vilket inte bekymrade mig nämnvärt. När GHB:et försvann ur kroppen försvann även min höjda tinnitus. Några dagar senare var jag på GHB:et igen, mycket längre och större doser denna gång (~25ml på 8h, ingen monsterdos) och sedan den kvällen är tinnitusen permanent. Fruktansvärt jobbigt och bittert. Hoppas verkligen att det är en övergående fas. Sökte runt lite och hittade några, om än dock få, människor som också får/fått tinnitus (och även hörselskador) av GHB avtändningar. I mitt fall rörde det sig visserligen om endast ett tillfälle egentligen, vilket inte torde resultera i en två veckor lång avtändning. Kan dock inte låta bli att se sambandet; är exakt samma höga "white noise" tillsammans med abstrakta små tjut jag får av alkohol, bara att det inte ger med sig. Utsattes även för högt ljud den kvällen, men lägre än vad jag brukar kunna utsätta mig för. Önskar att det fanns forskning i ämnet.

För första gången i mitt liv överväger jag att lyssna på radio och/eller musik under natten, i alla fall vid insomnandet, då jag inte riktigt får ro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gamma-Hydroxybutyric_acid
Citera
2015-12-17, 21:37
Medlem
Mankas avatar
Jag har haft tinnitus i över 10 år. Jag har ett hopp till er som känner ängslan över att ha fått tinnitus. Det är ert nya du. När ni haft det en tid alltså så kommer livet tillbaka och ni får ju paus från tinnitus under natten när ni väl sover normalt igen. Livet blir nog bra igen trots denna onödiga åkomma som är permanent. Ni kan använda en del av ert liv till att varna andra. Jag hör min T konstant, den är nu bara där nuförtiden och inget värt att notera. Det blir nog okej även med T.
Citera
2015-12-25, 00:12
Medlem
Ass.Parades avatar
Jag har tyvärr inte kunnat hejda mig från att lyssna på musik, min stora passion. Jag har gått ner ett par snäpp i volym styrka på både hörlurarna och stereon men jag upplever att det blivit värre. Det har gått från ett konstant brusande till ett lågfrekvent pip. Värst är det på morgonen av någon anledning.

Hur gör ni andra drabbade med musiken?
Jag kan verkligen inte leva utan musik, en dag utan och det kliar i hela kroppen men det bästa kanske vore flera dagar utan något alls, speciellt nu när man är ledig ett litet tag.

Jag har dock börjat fundera på om jag inte alltid haft detta brusande i örat (så länge jag kan minnas vill säga) och att jag bara inte tänkt på det innan? Jag har minnen av att det pipit i örat efter timmar av musiklyssnande tidigare men jag har aldrig tänkt på det annars. Kan det sitta lite psykiskt också? Ignorance is bliss kanske skulle funka i dessa fall, i alla fall de mildare sorterna (även om jag faktiskt upplever att det piper värre än någonsin just nu).
Citera
2015-12-25, 03:59
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag har haft tinnitus i över 10 år. Jag har ett hopp till er som känner ängslan över att ha fått tinnitus. Det är ert nya du. När ni haft det en tid alltså så kommer livet tillbaka och ni får ju paus från tinnitus under natten när ni väl sover normalt igen. Livet blir nog bra igen trots denna onödiga åkomma som är permanent. Ni kan använda en del av ert liv till att varna andra. Jag hör min T konstant, den är nu bara där nuförtiden och inget värt att notera. Det blir nog okej även med T.

All tinnitus är väl inte permanent, väl?
Kan inte så mycket om det som fått tinnitus pga av långvarig lyssning av hög musik, den sorten kanske är evig, vilken är din anledning till tinnitus?

Visst är det som du skriver, man ska inte överväga drastiska metoder -känns det så illa så ska man söka hjälp.

Tinnitus förekommer även som symtom vid blodkärssjukdomar och säkert en del andra sjukdomar med. Kan man finna och bota den underliggande så borde ju tinnitusen upphöra.

Givetvis fattar man att det är ett stort lidande i fall man lider av de grövsta arterna av tinnitus.
Citera
2015-12-25, 04:40
Medlem
Tinnitus beror inte bara på hög musik, det kan jag som nästan aldrig lyssnat på högmusik bekräfta. Det gångerna jag lyssnat är få och det händer när jag är hos någon på fest men som sagt, det är inte ofta och då pratar jag om innan jag fick den här åkomman. Har nästan aldrig i mitt liv heller lyssnat på musik via hörlurar.

Mitt problem om jag minns rätt började med väldigt lågfrekvent tjutande i örat under en längre tid i korta perioder, dvs i kunde högst vara i 20 till 30 minuter för att sedan försvinna. Så var det under några månader. Sen vet jag inte vad som hände, den kom en dag och stannade permanent. Jag tänkte på det dagligen när jag vaknade. Men en dag i somras som jag alltid även idag tänker, finns den där nu när jag vaknat? Nä, den fanns inte, under hela dagen hade jag inte tinnitus. Blev kväll gick och la mig vaknade jag på morgonen o tänkte är den där? Aaa

Jag har läst väldigt lite om det när det första kom upp att det inte finns någon behandling för det och därför har jag inte sökt vård för det. När jag söker vård är det då ett genombrott har kommit annars tycker jag det är bara tidsslöseri med att bli skickad mellan olika sjukhus för att vadå? Inte kunna göra ett skit mot saken.
Citera
2015-12-25, 12:06
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Kan inte så mycket om det som fått tinnitus pga av långvarig lyssning av hög musik, den sorten kanske är evig, vilken är din anledning till tinnitus?

Visst är det som du skriver, man ska inte överväga drastiska metoder -känns det så illa så ska man söka hjälp.

Tinnitus förekommer även som symtom vid blodkärssjukdomar och säkert en del andra sjukdomar med. Kan man finna och bota den underliggande så borde ju tinnitusen upphöra.

Givetvis fattar man att det är ett stort lidande i fall man lider av de grövsta arterna av tinnitus.
Jag vet faktiskt inte så mycket om T. Men jag menar den tinnitus som man får av för högt ljud, och som är permanent.
Citera
2015-12-25, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sephine

Tinnitus orsakad av höga ljud kvarstår då det är signaler i hjärnan som skickar signaler.
Har du ett blodkärl som ligger och trycker så brukar du ha dunkande, brusande tinnitus.

Själv har jag trång näsa/sinusar eller vad fan det nu är för fel på mig.
Desto mer trång jag är i näsan desto högre tjut. Vill inte påstå att jag har tinnitus, förutom när jag har det men jag kan bli av med det.

Tinnitus orsakad av höga ljud kvarstår oftast om det inte går över efter några dagar. Det är väl just tanken om att detta ljudet alltid kommer vara där som får människor att få panik.

När det gäller tinnitus orsakad av ljud alltså hjärnskada så finns det inget botemedel och det lär ta 20-30 år enligt optimistiska prognoser.
Det finns ett forum tinnitustalk.com. Personerna där är oftast persoenr som nyligen fått tinnitus som prövar olika saker för att bli av med sin tinnitus. Det som finns på det forumet är spetskompetens och en läkare på vårdcentralen lär ALDRIG ha den insikten.
Citera
2016-01-10, 23:44
Bannlyst
Tror ni att jag bör sluta lyssna på musik i hörlurarna?
Iallafall har min tinnitus förvärrats i vänstra örat nämligen... Inte mycket. Men blir fortfarande irriterad över det.
Citera
2016-01-11, 11:25
Bannlyst
Nu blir det tät in på ett nytt inlägg från mig.
Min förvärrade tinnitus i vänstra örat hörs inte så mycket mitt på dagen, "försvinner" av de vardagliga ljuden om det inte är allt för tyst.
Men nu inatt la jag märke till min tinnitus blir ganska så hög, och det blev ett elände att somna.
Nu kommer jag till det viktiga i hela inlägget, och det är att fråga: ni som har tinnitus har ni något tips på vad man kan ha för något ljud i bakgrunden som "stryper" tinnitus ljuden.
Citera
2016-01-11, 16:35
Medlem
När det gäller tips angående tinnitus så brukar jag ha på något ljudklipp på mobilen. Typ stand up comedy på nån timme. Dock kanske det inte funkar för alla. Jag gillar att fokusera på något inför att somna. Själv har jag ganska hög tinnitus idag. Jag kan höra det även under en film, när jag lyssnar på musik eller annat.

Själv har jag haft tinnitus sedan jag var omkring 12 år tror jag. Idag är jag 22 och efter att jag gjorde GMU och FSU via försvaret så har jag mycket troligt fått en högre tinnitus på vänster öra. Jag uppmärksammar den allt oftare och känner rejält med ångest inför den mellan varven. Det är starkt av er som låter besvären rinna av er som vatten på en gås.

Jag tror nog inte lösningar som tar bort tinnitus är något att hoppas på. Det bästa är väl som de flesta låter överens om att man får hantera skiten i den mån man kan. Trots allt så lämnar ett botemedel dig sårbar och med förhoppningar. Att klara att hantera tinnitus är något som stärker en som människa.

Satt idag och läste en bok om tinnitus på biblioteket. I där var det en självberättande man som påtalade vikten av att inte släppa det vidare och att inte prata om det med sina anhöriga. Det låter hårt och en aning känslokallt att hålla känslorna och det inom sig själv. Dock tror jag att det är viktigt för att någonstans inse att fokus måste släppa. Livet har så mycket mer att ge och det finns så mycket positivt som kan fokuseras på. Att lägga ner ändlös energi på en sådan här åkomma känns inte som något som gynnar någon av oss. Skiten kommer troligen fortsätta pipa och om inte, ja då var ju det skoj.
Citera
2016-01-11, 21:32
Medlem
Jahopp då skriver man i den här tråden för tredje gången då.
Första gången fick jag tillfälligt högre tinnitus av en bullerskada på jobbet. Det gick dock ner till normal nivå igen. Andra gången var efter en krogvistelse då jag slarvat med öronproppar. Den gången gick det också bra och tinnitus återgick till normal nivå. Möjligtvis något högre än innan men något jag kunde leva med.

Nu tredje gången så hamnade jag på krogen oplanerat och jag var för full för att bry mig om öronproppar. Första veckan efter så var tinnitusen hög i båda öronen. Sen gick den helt plötsligt ner i fyra dagar. Jag var dock nu i efterhand väldigt nonchalant över att det gått över, för sen gick det upp igen. Sen dess har det under tre veckor gått lite upp och ner men aldrig helt tillbaka. Senaste två dagarna har den dock varit olidlig hög och i går kväll hade jag svårt att sova och sen vaknade jag mitt i natten och kunde inte somna om på två timmar. Det har aldrig hänt mig innan.
F R U K T A N S V Ä R T!

Tänker på den konstant, varje sekund under hela dagen. Kan inte släppa det
Nu har jag iaf fått skriva av mig lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in