Citat:
Ursprungligen postat av
sephine
All tinnitus är väl inte permanent, väl?
Kan inte så mycket om det som fått tinnitus pga av långvarig lyssning av hög musik, den sorten kanske är evig, vilken är din anledning till tinnitus?
Visst är det som du skriver, man ska inte överväga drastiska metoder -känns det så illa så ska man söka hjälp.
Tinnitus förekommer även som symtom vid blodkärssjukdomar och säkert en del andra sjukdomar med. Kan man finna och bota den underliggande så borde ju tinnitusen upphöra.
Givetvis fattar man att det är ett stort lidande i fall man lider av de grövsta arterna av tinnitus.
Tinnitus orsakad av höga ljud kvarstår då det är signaler i hjärnan som skickar signaler.
Har du ett blodkärl som ligger och trycker så brukar du ha dunkande, brusande tinnitus.
Själv har jag trång näsa/sinusar eller vad fan det nu är för fel på mig.
Desto mer trång jag är i näsan desto högre tjut. Vill inte påstå att jag har tinnitus, förutom när jag har det men jag kan bli av med det.
Tinnitus orsakad av höga ljud kvarstår oftast om det inte går över efter några dagar. Det är väl just tanken om att detta ljudet alltid kommer vara där som får människor att få panik.
När det gäller tinnitus orsakad av ljud alltså hjärnskada så finns det inget botemedel och det lär ta 20-30 år enligt optimistiska prognoser.
Det finns ett forum tinnitustalk.com. Personerna där är oftast persoenr som nyligen fått tinnitus som prövar olika saker för att bli av med sin tinnitus. Det som finns på det forumet är spetskompetens och en läkare på vårdcentralen lär ALDRIG ha den insikten.