2006-03-13, 21:38
Medlem
hEikis avatar
okej, tack ändå!
Känns jävligt pissigt men har ändå en gnutta hopp kvar..
Min kompis var som sagt med om liknande sak och han blev av med tjutet efter ca.1-1,5 vecka.
Citera
2006-03-13, 21:54
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillababe
Tyvärr, höredu. Det verkar som du har fått en hörselskada.

Tillfällig tinnitus (sånt man får efter en utekväll tex) brukar försvinna på några timmar.

Det vettefan.
Jag har haft skiten i tre år, efter två var jag hos farbror doktorn och han trodde fortfarande det skulle försvinna... Det var nog lite optimistiskt, men att det skulle vara kört efter några timmar tror jag inte stämmer...

Trådskaparen:
Annars ska du inte va helt förstörd, man vänjer sig. Låg volym stör nog inte, men se till att ta det lugnt med örona dina när du går ut eller så, tro mig - det är värt det!
Citera
2006-03-13, 21:59
Medlem
Methedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillababe
Tyvärr, höredu. Det verkar som du har fått en hörselskada.

Tillfällig tinnitus (sånt man får efter en utekväll tex) brukar försvinna på några timmar.

Huruvida låg volym förvärrar... nja, jag tror inte det.
Uppsök läkare, då kan du få svar på dina frågor.

Nog kan övergåpende tinnitus sitta i mer än ett par timmar...
Har själv haft tinnitus, som lyckligtvis gick över, i en 3-4 dagar efter en hel kvälls dans helt inntil ett par feeeta högtalare (dumt, men jag var ung och full).

/M.
Citera
2006-03-13, 22:02
Medlem
Anemis avatar
Jag får sådana tinnitusattacker med jämna mellanrum, de försvinner efter någon månad för mig, förutom ett svagt pip då jag går och lägger mig någonstans där det är helt tyst. Det har hänt att de har försvunnit snabbare, men det var länge sedan, nu tar det längre och längre tid. Jag vet inte vad jag skall göra, jag älskar att gå på konserter men vanliga öronproppar verkar inte fungera.

En av mina bekanta fick en ganska allvarlig tinnitus som mycket ung, det var så svårt för honom att han inte längre visade sig utomhus, men han har som tur är sluppit den helt nu, efter många långa år, men ändå.
Citera
2006-03-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hEiki
okej, tack ändå!
Känns jävligt pissigt men har ändå en gnutta hopp kvar..
Min kompis var som sagt med om liknande sak och han blev av med tjutet efter ca.1-1,5 vecka.

Se det som en varning att dina öron tar stryk av höga volymer.
Jag tror det kommer försvinna om det gjort det innan. Det kan hålla i sig i en vecka och sen försvinna.
Men använd öronproppar nästa gång. Tror det kostar 2000 kr att gjuta in öronproppar som passar exakt till ens egna öron, och de syns knappt heller och förändrar inte ljuder du hör mer än att det blir lägre.

/FarAway
Citera
2006-03-14, 18:00
Medlem
hEikis avatar
okej, tack för alla svaren.. måste faktiskt säga att det känns som att det börjar gå över (eller så vänjer jag mig bättre o bättre)
Och jag tar absolut detta som en varning!
Tidigare har jag inte varit jättenoga med öronproppar men det kommer jag vara i fortsättningen, tro mig! Sånt tjut jag hade i söndags vill jag inte ha för jämnan
Citera
2006-03-15, 00:00
Medlem
Vanillababes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methedrine
Nog kan övergåpende tinnitus sitta i mer än ett par timmar...
Har själv haft tinnitus, som lyckligtvis gick över, i en 3-4 dagar efter en hel kvälls dans helt inntil ett par feeeta högtalare (dumt, men jag var ung och full).

/M.

Tja, kanske det.

Jag har träffat en hörselläkare (heter det så? ) på hörcentralen en gång och hon sa att det brukar gå bort inom några timmar och har det inte gjort det så har man fått en hörselskada.
Citera
2006-03-15, 00:08
Medlem
En gång var jag på en stor konsert och stod långt framme vid högtalarväggen, högt ljud, gillade det. Det var en fredagskväll.

Vaknade med det ganska "vanliga ringandet" i öronen efter en högljud(konsert/disco) utekväll. (vilken jag nu i efterhand vet är en första varningssignal!)

På lördag morgon gick jag in i köket, tjejen som satt där(studentkorridor) sa nått till mig, men såg bara att hennes läppar rördes. Ringde i båda öronen alltså. Då blev jag lite orolig.....såhär brukade det inte vara....

På söndagen tror jag den ena örat var ok, det andra tjöt fortfarande, och jag var förtvivlad.

Tänkte söka upp läkare på måndagen, men på måndag morgon var det äntligen bra. Detta var flera år sedan.

Efter detta så undviker jag såna miljöer, har inte ens varit på en konsert efter detta, har för säkerhets skull alltid öronproppar i fickan, men har aldrig behövt använda dem. Har aldrig haft problem med ringande i öronen efter detta, men kanske fick jag en liten hörselnedsättning, det vet jag inte. Men det verkar så hemskt med evigt ringande i öronen, så vill inte riskera nått.
Citera
2006-03-16, 19:24
Medlem
enslavements avatar
Tror ni tinnitus kan förvärras om man har öronproppar och går på krogen , inte vart ute på krogen sen jag fick värre och nytt tinnitus ljud efter nyår.

Vore trist om man aldrig mer vågar gå ut.

Har också rätt känslig hörsel sen en tid tillbaka.
Citera
2006-04-05, 00:15
Medlem
Tinnitus !

uum , fick tung häfta,,,jo jag har det skiten, det e jävla piss med det.

sömnmedel.... sitter uppe halva nätterna,,,, tappar greppet om livet ,

svårt att hålla sig till saken , tråden, mm..... snabbt utbränd.

Man lullar ofta i en egen värd.
Citera
2006-04-05, 01:06
Medlem
likeithards avatar
ja usch. låt oss hoppas att dom kommer med en bot på detta problem inom en snar framtid.
Citera
2006-04-25, 18:43
Medlem
Manco Capacs avatar
Tinnitus, men endå inte

Jag vänder mig till den medicinska expertisen hos flashback för att stilla min nyfikenhet och för att utröna hur allvarligt följande företelse är. Alla har nog varit med om att det piper i öronen efter en blöt kväll på krogen på grund av den förbannat höga musiken. Händer att jag råkar ut för detta och det är ett jäkla liv när man ska försöka sova, dagen efter brukar det oftast ha gått över. Men för ett par helger sedan när jag var ute pep det värre än vanligt när jag la mig. Även dan efter vad ljudet väldigt påtagligt, likaså dan därpå (dock uppfattade jag det som något avtagande). Först efter runt 4-5 dagar var ljudet helt borta. Ska erkänna att jag var jävligt orolig ett tag, trodde jag fått tinnitus och skulle få leva med oljudet resten av livet. Det var verkligen outhärdligt, så jag förstår vilket helvete ni med tinnitus har. Men nu till min fråga: Vad beror detta på? Som jag förstått funkar hörseln så att "håret" i snäckan i örat, böjs vid olika frekvenser och på så sätt gör att en impuls skickas till hjärnan som tolkar det som ett ljud av den frekvensen. Vid tinnitus skadas dessa "hår" så att de sänder impulser hela tiden, och detta kan inte läka/lagas. Men hur kunde i så fall mina pip försvinna? Kan det bero på något annat. Har funderat på att använda öronproppar i forsättningen, ser nog jävligt fjolligt ut. Men hellre det än att torska på tinnitus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in