2010-06-11, 19:55
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Rättspsyk avgör inte om någon är frisk eller sjuk -
I princip alla som genomgår en RPU ÄR sjuka.
Det undersökningen är till för är att bedöma om personen är
TILLRÄCKLIGT SJUK för att fängelseförbud ska råda.

Det låter lite motsägelsefullt det du skriver. Om du inte döms till vård anses du vara så pass "frisk" att du inte behöver vård, utan får ta ett straff i stället, typ fängelse. Då kan du inte samtidigt säga att denna person som skall till fängelset är "sjuk". Man kan ju tycka det personligen, men personen är INTE det enligt lagens mening. Personen i fråga är då "friskförklarad" - annars skulle han inte dömas till fängelse. Väldigt stor skillnad, och bör inte blandas ihop. Det är ju därför hans psyke nu testas av proffs på rättspsyk. Vad är annars meningen med detta????
Citera
2010-06-11, 20:01
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lerchos
Jag tycker diskussionen om mamman är rätt irrelevant. Hon har inget ansvar i detta eller koppling till familjen som mördades. "Mamman" som omnämns i media är inte den kvinna som Mats (den mördade pappan till de två mördade barnen) var ihop med. RNs mor bodde på ett annat ställe.

Viktigare att dissutera borde då vara medias och särskilt omvärldens tankar kring hans psykiska funktionsnedsättning. Viktigt är då också att alla tidningar raskt går ut med korrekt och saklig information om autism och autismspektrumstörningar och slutar blanda korten och måla ut psykiskt sjuka som livsfarliga mördare. DET är av intresse, särskilt för oss som är autister. Det är även relevant.

Vad menar du nu?
Att mamman är irrelevant?
Ragnars mamma är fd. partner till en av de mördade, mamma till de två mördade barnen SAMT mamma till mördaren - Det måste vara bland det värsta man kan råka ut för.
På det sättet blir hon tyvärr centralfigur här.

Att media pratar om psykiskt sjuka i det här fallet förstår nog du också. Ett (tack och lov) ovanligt brott som ingen kan förstå...
Jag kan förstå om du är autistisk och blir arg på att media skriver om det i negativa termer. Men, ta det inte som personlig kritik. Det är inte riktat till dig. Det står ingenstans att ALLA autistiska är mördare. Tvärtom är det väldigt få.
Om en kvinna har mördat och media skriver att det var en kvinna - ska ALLA kvinnor känna sig kränkta? Eller ska media inte skriva att det var en kvinna av hänsyn till alla de kvinnor som inte mördar?

Det är ett oerhört traumatiskt brott - och den som har utfört det är psykiskt sjuk. Man hugger inte sina syskon och sin styvpappa med yxor och annat om man är frisk oavsett vad man råkat ut för. Just brottet talar för att det är utfört av en person med empatistörning.
Citera
2010-06-11, 20:10
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Det låter lite motsägelsefullt det du skriver. Om du inte döms till vård anses du vara så pass "frisk" att du inte behöver vård, utan får ta ett straff i stället, typ fängelse. Då kan du inte samtidigt säga att denna person som skall till fängelset är "sjuk". Man kan ju tycka det personligen, men personen är INTE det enligt lagens mening. Personen i fråga är då "friskförklarad" - annars skulle han inte dömas till fängelse. Väldigt stor skillnad, och bör inte blandas ihop. Det är ju därför hans psyke nu testas av proffs på rättspsyk. Vad är annars meningen med detta????

Allting är inte svart eller vitt.
Man kan vara psykiskt sjuk men inte så allvarligt att man inte kan ta ansvar för sina handlingar.
Man kan vara psykiskt sjuk men ändå klara av ett fängelsestraff. Det finns begränsad vård även inom kriminalvården. Man blir inte friskförklarad, man bedöms inte ha en ALLVARLIG psykisk störning, man kan ändå ha en psykisk störning.
Citera
2010-06-11, 20:19
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
I princip alla som genomgår en RPU ÄR sjuka.

Vad har du för belägg för det påståendet?
Citera
2010-06-11, 20:45
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlinkBlink

Vad blir resultatet av en RPU?
Över 95 % av dem som genomgår en RPU bedöms ha någon form av psykisk störning. Det är emellertid bara i ungefär hälften av fallen som denna störning bedöms vara allvarlig i enlighet med lagstiftningens krav. Begreppet allvarlig psykisk störning är ett juridiskt, snarare än ett medicinskt begrepp. Det innefattar i första hand psykotiska tillstånd, depressioner med självmordsrisk och starkt tvångsmässiga beteenden. För omkring 45 % rekommenderas rättspsykiatrisk vård, medan skyddstillsyn eller vård inom socialtjänsten rekommenderas för ca 15 % av de undersökta. Domstolen följer nästan alltid undersökningsteamets förslag. Då förslag ej lämnats utdöms oftast fängelse.
RMV ansvarar för rättspsykiatriska undersökningar. De rättspsykiatriska vården bedrivs av landstingen.

http://www.rmv.se/?id=157
Citera
2010-06-11, 21:07
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Allting är inte svart eller vitt.
Man kan vara psykiskt sjuk men inte så allvarligt att man inte kan ta ansvar för sina handlingar.
Man kan vara psykiskt sjuk men ändå klara av ett fängelsestraff. Det finns begränsad vård även inom kriminalvården. Man blir inte friskförklarad, man bedöms inte ha en ALLVARLIG psykisk störning, man kan ändå ha en psykisk störning.

Jag pratar om lagen. Där är det mesta svart eller vitt. Man döms till fängelse eller inte. Man anses vara psykiskt sjuk enligt lagens bemärkelse eller inte. Tiderna ändras, även synen på psykiskt sjuka, därför ändras även bedömningen gällande om man skall få vård eller fängelse.....

Men hallå? Alla människor kan lida av lättare psykisk störning under livets gång. Det är på en skala. Jag skulle hävda att de flesta som sitter i fängelse idag inte mår så bra, lider av depression, har personlighetsstörningar eller något annat som gör att de mår psykiskt dåligt. MEN det gör dem inte till människor som är allvarligt psykiskt sjuka. Vilket jag inte heller tror att denna Ragnar är. Han kommer nog dömas till fängelse i dessa tider. Fel eller rätt. Jag lägger ingen värdering i det. Jag tror bara att han visste vad han gjorde. Han var inte psykotisk eller hade vanföreställningar när han utförde morden. Empatistörd? Förmodligen. Men vem är inte det i dagens samhälle?? Alltför många. Även människor vi aldrig skulle sätta i fängelse. Människor i maktpositioner..... men det är en annan tråd....
Citera
2010-06-11, 21:11
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlinkBlink

Ja, det undrar jag med. Säg inte att du jobbar inom fängelse eller vården, för då har du dålig koll....
Citera
2010-06-11, 21:24
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Över 95 % av dem som genomgår en RPU bedöms ha någon form av psykisk störning. Det är emellertid bara i ungefär hälften av fallen som denna störning bedöms vara allvarlig i enlighet med lagstiftningens krav. Begreppet allvarlig psykisk störning är ett juridiskt, snarare än ett medicinskt begrepp. Det innefattar i första hand psykotiska tillstånd, depressioner med självmordsrisk och starkt tvångsmässiga beteenden. För omkring 45 % rekommenderas rättspsykiatrisk vård, medan skyddstillsyn eller vård inom socialtjänsten rekommenderas för ca 15 % av de undersökta. Domstolen följer nästan alltid undersökningsteamets förslag. Då förslag ej lämnats utdöms oftast fängelse.
RMV ansvarar för rättspsykiatriska undersökningar. De rättspsykiatriska vården bedrivs av landstingen.

Det är det jag menar. I Ragnars fall är en "allvarlig psykisk störning" ett juridiskt begrepp istället för ett medicinskt. Vi kan tycka han e hel-knäpp o verka vara helt lost i tillvaron, men är han psykiskt sjuk i lagens bemärkelse?? Troligen inte. Det är 50 procents chans att han döms till fängelse, och cirka 50 procent chans att han döms till vård. Man kan ju då tycka att vård är ett bättre alternativ till en kille som inte verkar må bra. Men vad vet vi om det? Jag tror inte man kan vårda bort hans karaktärsstörning och/eller brist på empati. Jag har ingen övertro på så kallad svensk vård. Utan istället får hänsyn tas till samhällsmedborgarna. Är killen farlig? Bör man skydda andra från honom? Bör han få ett straff för en handling som är en av de mest avskyvärda? Ja, vad säger Ni?
Jag säger Gå till Fängelset!
Citera
2010-06-11, 21:27
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:

Tack för svar! Den person jag känner till som har gjort en RPU hade varken en, i lagens mening, allvarlig psykisk störning eller en "mindre allvarlig" psykisk störning. H*n måste alltså tillhöra de där 5 %.
Citera
2010-06-12, 12:14
Medlem
Jag har inte sagt att ingen får diskutera mammans roll i det hela, det råkar bara vara så att jag inte direkt är intresserad av hennes situation. Visst det är för jävligt, men tänk då hur Anders Eklunds morsa mår..varför skickar inte någon massa blommor till henne? Det stinker faktiskt en del om allt detta snyftande, eftersom man enligt vissas uppfattning borde skicka blommor och kondoleanser till precis alla som har en son/dotter som mördar osv. Jag håller med om att det är fint, men att sitta och fälla tårar över hur någons förälder mår känns bara tomt och innehållslöst.

Angående RPU av Ragnar så är jag 99 % säker på att de kommer att finna att han har autism/aspergers/utvecklingsstörning osv samt massa psykotiska episoder osv osv (som de oftast finner) och sen kommer rättsväsendet att hävda att han minsann klarar av att bo på Kumlabunkern tillsammans med alla de normala psykopaterna och mördarna. Det är en ganska rolig grej, om det sker eftersom Ragnar inte klarade av ens en normal omgivning ute i samhället.

Det räcker att se på killen för att förstå att han behöver psykiatrisk vård, men eftersom vår värdelösa skrävlande populist till justitiedrottning tycker att "vård är för lätt att få" (som om det är trevligt för någon att sitta inlåst på rättspsyk) och därför hittade på den fina lagändringen att folk som normalt sett ska ha vård, döms till fängelse (världens mest ogynnsamma miljö för någon med psykiatrisk problematik) bara för att hon tror att det är bra så kommer Ragnar att hamna i en miljö som kontinuerligt kommer att straffa honom på grund av hans funktionshinder. Han förtjänar inte att torteras inne på våra hemska fängelser, han förtjänar en lugn och stabil miljö på rättspsyk där han kan få bearbeta det han gjort och en dag om många långa år kunna börja om någonstans.

Det finns många som gärna jämför Ragnar med precis alla andra mördare och placerar honom i samma fack, men betänk då att 99 % av alla dem som sitter i finkan på livsstid är medvetna om vad de är och vad de gjort. De har inga psykiska svårigheter, eller diagnoser de råkar bara vara den värsta sortens människor och dessa människor skulle äta upp Ragnar på en tallrik om de fick tag på honom.
Det vet tingsrätten, det vet media det vet alla och det vet särskilt Beatrice Ask och hon måste vara glad nu när vi glatt blandar psykiskt sjuka med normala onda människor och glatt ser på när hon med sin marionettstafettpinne sorterar bort både rättssäkerhet och integritet allt för populismens skull.

Det finns många som tror på längre straff, hårdare tag och så vidare utan att inse att vården behövs när människor är unga. Men ändå saknas det sådan vård på dem flesta platser. Ragnar behöver vård.
Jag hoppas verkligen att de inte släpper honom till de allehanda läkarna på rättpsyk utan tar in Gillberg med helikopter och ett team och ger Ragnar den diagnos han ska ha, nämligen autism. Även om rättpsyk är kompetenta så tvivlar jag starkt på att de kommer att hjälpa honom, annat än genom att påstå att han är frisk nog för att dömas till fängelse.

Det är så här i Sverige, alla håller med alla och valsen går vidare. Media säger "dålig impulskontroll", rättpsyk säger "inte tillräckligt sjuk", tingsrätten säger fängelse och sedan så målar vi fan på väggen ännu en gång och lär oss ingenting av det annat än dem lögner och dem hemska dumheter som man låter Jerzy Sarnecki samt hans "uppsalagäng" kväka ur sig i aftonhoran.

Det jag är ute efter är sanning, att vi någon gång kan få en sanningsenlig bild av media, särskilt av psykiska funktionshinder eftersom att då man skapar rubriker och ständigt demoniserar psykiska sjukdomar så slutar det oftast illa. Det är inte på grund av psykisk sjukdom som samhället lider, det är på grund av att så få människor kan fakta om det, istället så nöjer de sig med låtsasbegreppet "ondska", sen ber de till gud, dricker sitt glas varma mjölk och vaggar sig själv till sömns, men först går de och kollar att dörren är låst tio gånger och fortsätter vara rädda och okunniga. En rädd befolkning är en dålig befolkning och om Svenskar blir räddare, så kommer de snart att få hjärnblödningar av livets små "oegentligheter"....
Citera
2010-06-12, 12:20
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lerchos
Jag har inte sagt att ingen får diskutera mammans roll i det hela, det råkar bara vara så att jag inte direkt är intresserad av hennes situation. Visst det är för jävligt, men tänk då hur Anders Eklunds morsa mår..varför skickar inte någon massa blommor till henne? Det stinker faktiskt en del om allt detta snyftande, eftersom man enligt vissas uppfattning borde skicka blommor och kondoleanser till precis alla som har en son/dotter som mördar osv. Jag håller med om att det är fint, men att sitta och fälla tårar över hur någons förälder mår känns bara tomt och innehållslöst.
Skillnaden mellan Anders Eklunds mamma och denna mamma är att denna mamma inte bara är mamma till en mördare.
Hon har dessutom fått två barn mördade.
Av sitt tredje barn.

Hur många barn till Eklunds mamma har blivit mördade?
Citera
2010-06-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Skillnaden mellan Anders Eklunds mamma och denna mamma är att denna mamma inte bara är mamma till en mördare.
Hon har dessutom fått två barn mördade.
Av sitt tredje barn.

Hur många barn till Eklunds mamma har blivit mördade?

Jag vet vad skillnaden är, jag menar bara att den är en petitess. Oavsett vem som mördas av vad, eller dör på vad än sätt så är det en tragedi, att sitta och skilja tragedierna åt osv tycker jag är meningslöst. Det var, vad jag minns ingen som skickade massa kondoleanser och så vidare till Emma Jancosa Höglund, modern till de två mördade barnen (annat än släkt och vänner då) som stod utanför familjen så jag fattar inte varför någon här på FB ska lägga sig i Ragnars mors liv och skicka kondoleanser och hålla på.

Jag säger som en känd rappare: Alla är inte vänner, alla känner inte varandra...

Jag säger som så att visst är det tragiskt att det ser ut som det gör, men jag ser ingen mening med att tjata om hur synd det är om modern. Det är ännu mer synd om Emma Jancosa Höglund, som utöver att få sina barn ihjälslagna fick grova hjärnskador tycker jag, men inte sitter jag här och hävdar det i relation till Ragnar och hans mamma. Alla har sina helveten...

Jo visst fan tycker jag synd om mamman, där får alla medhåll och jag hoppas att hon får hjälp och stöd att ta sig igenom detta. Om det går...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in