Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Att släpa tunga bördor handlar också både om råstyrka och teknik. Men du missade min poäng, som är att det inte alltid är de största som är starkast, och att om man är i affekt kan det boosta ens kroppskrafter något oerhört. Det finns exempel på kvinnor som i en nödsituation lyft flera gånger sin egen kroppsvikt för att rädda sina barn.
Har man full av hat precis köttat sin f.d. styvfar på öppen scen och är angelägen om att få undan liket är jag säker på att man ger sitt yttersta i fråga om kraft.
Håller med. Killen ger ett ganska kompakt intryck.
Sant, jag slarvade igenom ditt förra inlägg, men nu är jag med! Och du har naturligtvis rätt i att man med fullt adrenalinpåslag kan prestera över sin normala förmåga. Därom råder ingen tvekan!
Däremot är jag långt ifrån övertygad om att man kan få sådana krafter som de anekdotiska händelser du refererar till antyder. (Även om jag inte utesluter att jag
kan ha fel på den punkten...)
Jag vill nog också påstå att det råder betydligt större samband mellan muskelvolym och styrka än vad som kanske ofta antas av folk med ringa erfarenhet av kraftsporter, men jag avstår från att gå in djupare på ämnet i ett försök att inte komma alltför mycket OT!
Vad jag försöker säga är, att jag inte tror att RN (eller någon annan heller, för den delen!) kunnat släpa omkring på en död kropp vägandes 120kg utan att vara åtminstone en aning mer vältränad än medelsvensson. Detta alltså oavsett hur mycket adrenalin han än haft i omlopp.
Och detta baserar jag på mina egna (förvisso ringa, men ändock) erfarenheter i frågan.