Jag förstår, det är alltså till den intellektuella eliten i Härnösand jag ska vända mig om jag vill få svar på denna fråga.
För det första borde han naturligtvis sett till att ha tillgång till ett pålitligt flyktfordon redan från början. För det andra var det fullständigt idiotiskt att ställa sig och lifta mitt i natten, redan här lät han slumpen avgöra allt. För det tredje, han försökte muta sig ombord på ett lastfartyg, om han hade varit så intelligent som det hävdas hade han, under falskt namn, gjort klart med en plats långt tidigare eller så hade han rekat båtarna och sett till att hitta ett stensäkert sätt att gömma sig ombord.
I själva verket tänkte han inte speciellt skarpsinnigt alls, detta är att betrakta som en idiotisk flyktplan enligt mig. Jag tycker inte heller att vägen ur landet är den optimala men kommer inte gå in på spekulationer om vilken jag själv hade föredragit.
Kanske han hade gjort, hans misstag var kanske att han tog fel på båt eller att den båt han tänkt använda (där han hade en avtalad plats?) hade gått sönder? Så fick han improvisera och så gick det h-e.
Kanske han hade gjort, hans misstag var kanske att han tog fel på båt eller att den båt han tänkt använda (där han hade en avtalad plats?) hade gått sönder? Så fick han improvisera och så gick det h-e.
Jag utelsluter inte att det från början var en genialisk plan men att precis allt gick fel, saken är den att det i efterhand inte framstår som ett intelligent genomförande utan tvärtom som ett förvirrat, naivt och ogenomtänkt handlande varför det är en smula lustigt att vissa har ett behov av att framställa honom som ett ondskefullt geni.
Jag förstår, det är alltså till den intellektuella eliten i Härnösand jag ska vända mig om jag vill få svar på denna fråga.
Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av Drittewelle
För det första borde han naturligtvis sett till att ha tillgång till ett pålitligt flyktfordon redan från början. För det andra var det fullständigt idiotiskt att ställa sig och lifta mitt i natten, redan här lät han slumpen avgöra allt. För det tredje, han försökte muta sig ombord på ett lastfartyg, om han hade varit så intelligent som det hävdas hade han, under falskt namn, gjort klart med en plats långt tidigare eller så hade han rekat båtarna och sett till att hitta ett stensäkert sätt att gömma sig ombord.
I själva verket tänkte han inte speciellt skarpsinnigt alls, detta är att betrakta som en idiotisk flyktplan enligt mig. Jag tycker inte heller att vägen ur landet är den optimala men kommer inte gå in på spekulationer om vilken jag själv hade föredragit.
Hur skulle han ordnat flyktfordon i förväg - byggt en egen bil i smyg i garaget?
Liftandet och övergivandet av bil troligen inte planerat. Han fick soppatorsk ute i vildmarken.
Hur göra klart med plats på fartyg i förväg? Ringa till en kapten i Buenos Aires, och riskera bli angiven direkt... (Vi vet ju inte heller vad som väntade i Trondheim, det lär ju polisutredningen visa).
Hur "reka båtarna" - flyga ner till Chile, smyga sig ombord båten och leta gömställen, flyga hem och vänta på att båten kommer till Holmsund?
Synd att du inte vill dela med dig om ett mycket smartare sätt att ta sig ut ur landet.
Kanske på skidor via Kirkenes in i Sibirien? Segla jolle över Östersjön? Bygga en egen varmluftsballong och landa direkt i Venezuela?
Det är lite intressant att de som träffat RN i början av diskssusionen aldrig beskriver honom som "väldigt intelligent" , detta har framkommit de senaste dagarna och verkar snarast varit kopplat till flyktförsöket som vissa verkar uppfatta som välplanerat men som jag själv ser som ogenomtänkt, naivt och förvirrat och därför dömt att misslyckas.
Det är lite av det intelligenta, nämligen för att nå stor framgång så är det nyttigt att verka lite dum, samtidigt som man skärper sig till det yttersta.
Jag hoppades att det skulle förstås när jag skrev mitt inlägg #2892.
Att beskriva ett djävulskt projekt.
Det är galet att ens försöka, men jag gör det ändå. Jag är ganska duktig på andra områden också, som att lägga pussel. Lyckades lägga ett pussel på 6 månader fast det stod 2-4 år på kartongen!
Tänk er någon form av turnering, renodlad för att vinna förståelse och lägger Chile, Östersund, Trondheim, Holmsund och en del annat utanför det centrala, därför att dessa har inte varit några succéer.
Vinnarens pris: Lyckas plåga/hämnas sin mor utan att döda henne, genom att döda hennes två barn och döda den styvpappa han kom att hata.
Kvartsfinal: Runda sina kompisar, sin pappa och omgivningen.
Semifinal: Döda sina två halvsyskon; sin mors två yngsta barn.
Final: Döda halvsyskonens pappa, vars kärlek han aldrig lyckades vinna och som han därför kom att hata.
The winner takes it all, och i så motto blev det ett lyckat projekt
Anmärkning: Snäppet från perfekt, var att han lyckades aldrig få in mammans nuvarande make i turneringen, vilket nog låg i planeringen.
Jag skrev om kvartsfinalen, att han rundade kompisar, sin far och omgivningen. Jag menade att han obemärkt lyckades; ingen anade eller märkte vad som var på gång och han tog sig till finalen, där han vann första pris.
Det som sedan följde hade han sämre koll på, samt att det i sammanhanget hade lägre prioritet. Det har jag just uteslutit från det centrala i planen.
Det är lite av det intelligenta, nämligen för att nå stor framgång så är det nyttigt att verka lite dum, samtidigt som man skärper sig till det yttersta.
Jag hoppades att det skulle förstås när jag skrev mitt inlägg #2892.
Att beskriva ett djävulskt projekt.
Det är galet att ens försöka, men jag gör det ändå. Jag är ganska duktig på andra områden också, som att lägga pussel. Lyckades lägga ett pussel på 6 månader fast det stod 2-4 år på kartongen!
Tänk er någon form av turnering, renodlad för att vinna förståelse och lägger Chile, Östersund, Trondheim, Holmsund och en del annat utanför det centrala, därför att dessa har inte varit några succéer.
Vinnarens pris: Lyckas plåga/hämnas sin mor utan att döda henne, genom att döda hennes två barn och döda den styvpappa han kom att hata.
Kvartsfinal: Runda sina kompisar, sin pappa och omgivningen.
Semifinal: Döda sina två halvsyskon; sin mors två yngsta barn.
Final: Döda halvsyskonens pappa, vars kärlek han aldrig lyckades vinna och som han därför kom att hata.
The winner takes it all, och i så motto blev det ett lyckat projekt
Anmärkning: Snäppet från perfekt, var att han lyckades aldrig få in mammans nuvarande make i turneringen, vilket nog låg i planeringen.
Jag skrev om kvartsfinalen, att han rundade kompisar, sin far och omgivningen. Jag menade att han obemärkt lyckades; ingen anade eller märkte vad som var på gång och han tog sig till finalen, där han vann första pris.
Det som sedan följde hade han sämre koll på, samt att det i sammanhanget hade lägre prioritet. Det har jag just uteslutit från det centrala i planen.
Tror inte det. Den nye sambon kom hem "i nära anslutning till morden". Genom att vänta en extra stund, så hade han kunnat knipa honom också. Dessutom undvika att bli efterlyst tills mamman kom hem. Tror mordet på styvfadern Mats var "grand finale" för Ragnar...
Tanklocksnyckeln borde logiskt sett sitta på samma nyckelknippa som bilnyckeln. Annars är det väl inte alltför svårt att bryta upp ett tanklock?
I sak håller jag med dig men tanklocksnyckeln (om det nu fanns någon) kan ha legat separerad ifrån bilnyckeln samt att han kanske (utan yxa som han var) var ovan vid att bryta upp tanklock.
Det kan inte vara några av dina bekanta som blivit intervjuade eller lämnat uppgifter i tråden, för alla som jag har hört uttala sig har varit samstämmiga i att det var så oväntat.
Dessa personer är inte bekanta till mig och det är okänt om de blivit intervjuade eller hörda, men utesluter inte att de medverkat på tråden. Jag bor 50 km från dem.
Jag utelsluter inte att det från början var en genialisk plan men att precis allt gick fel, saken är den att det i efterhand inte framstår som ett intelligent genomförande utan tvärtom som ett förvirrat, naivt och ogenomtänkt handlande varför det är en smula lustigt att vissa har ett behov av att framställa honom som ett ondskefullt geni.
Låt säga att resan till Chile är fejkad, han var någon annanstans de där tre veckorna och rekade ut ett gömställe någonstans i världen där han tänkt gömma sig efter morden. Låt säga att han planerade att stjäla MBs bil efter mordet och köra bilen mot Norge för att leda polisen åt det hållet. Låt säga att han var säker på att få lift med långtradare mot norrlandskusten efter han hade dumpat bilen. Låt säga att han hade bokat plats på alt sett ut något sätt att smita ombord på en båt i Umeås hamn. Då är det bara den sista delen av planen som gick fel, inte allt. I övrigt var det en ganska bra plan.
Dessa personer är inte bekanta till mig och det är okänt om de blivit intervjuade eller hörda, men utesluter inte att de medverkat på tråden. Jag bor 50 km från dem.
Så du uttalar dig tvärsäkert om att RN haft ett helvetiskt utanförskap att tackla under sin uppväxt utan att ens vara bekant med någon av hans bekanta? Var har du plockat upp din kunskap - kör du med kristallkula eller vad?
INGEN av de intervjuade har nämnt att detta var väntat. De av Ragnars vänner/bekanta som medverkat i tråden säger alla samma sak, de är jättechockade och detta var totalt oväntat. Du har alltså fått tag på människor (dock ej bekanta till dig) med god inblick i Ragnars liv som säger tvärtemot, att de bara gått och väntat på detta? Jag tror dig inte.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!