2010-05-14, 15:02
Medlem
60-talists avatar
[quote=tarasus]Så du hävdar att han är sjuk, men spyr galla på alla som påstår det här på FB? Hur pass schizo är du egentligen????

Jag har väl aldrig sagt att han är "psykiskt sjuk", det han gjort är dock helt sjukt. Och han behöver inte vara psykiskt sjuk i lagens bemärkelse för det, vilket jag heller inte tror att han är. Däremot tror jag att killen bär på mycket ondska. Det är vad jag tror.
Citera
2010-05-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
"Ragnar Nilsson, 21, har häktats på sannolika skäl misstänkt för tre mord.

Under häktningsförhandlingarna chockades han och sparkade iväg en toffla mot åhörarna.

Han erkände sen att han mördat sina två halvsyskon och deras far.

21-åringen ska nu genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.
"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7125679.ab

Sparkade iväg en toffla?

Allt gick synnerligen lugnt till. RN tittade lungt runt i salen och verkade leta efter kända ansikten men mest ner i bordet. De som verkade mest uppskruvade var fotograferna som fick en del tillsägelser från polisen. Få journalister i salen och inte många ur allmänheten heller.
Citera
2010-05-14, 15:12
Medlem
Jag har för mig att DNA från alla födda efter 1972 finns att tillgå för polisen vid allvarliga tillfällen då man topsar alla nyfödda. Stämmer inte det?

För Brattås borde då inte DNS från RN vara ny information. Om nu Brattås anses allvarligt vs.

vad betyder fö OT? omloppstid eller OverTramp eller Osvuret bäsT eller Onda Ting OstTacos? OTur.... eller ngt annat? någon?
Citera
2010-05-14, 15:15
Medlem
halgurds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckligHest
Han brukade träna på Spegeln gym. Simmade även väldigt mycket förut.

Det känns ju inte särskilt troligt att han tränade där eftersom det gymmet är stängt pga av ombyggnation..
http://www.harnosand.se/simhallen

någon som vet bättrE?
Citera
2010-05-14, 15:17
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulllrik
Jag har för mig att DNA från alla födda efter 1972 finns att tillgå för polisen vid allvarliga tillfällen då man topsar alla nyfödda. Stämmer inte det?

För Brattås borde då inte DNS från RN vara ny information. Om nu Brattås anses allvarligt vs.

vad betyder fö OT? omloppstid eller OverTramp eller Osvuret bäsT eller Onda Ting OstTacos? OTur.... eller ngt annat? någon?
DNA-banken kommer väl från PKU-tester? Inte topsar man nyfödda, ens idag?
Citera
2010-05-14, 15:21
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Nej det tror jag inte. Jag tror att det kan bli så "fel" att ingenting annat finns att göra och personen bör låsas in på livstid. Vissa saker går inte att "behandla bort" - hur det är i detta fall vet ingen dock.

Men ingen kan få mig att tro att en 21-åring mördar sina småsyskon utan att uppväxten varit en tragedi.
Fast han kan ju ha upplevt sin uppväxt som en tragedi. Det kan vara så att om han hade fått byta liv och uppväxt så hade han fortfarande upplevt det som en tragedi. Alltså, snöar man in tillräckligt mycket på en övertygelse utan att ha förmågan att sätta sin situation i relation till andras, så hjälper det inte hur mycket kärlek och respekt man får.

Jag säger inte att du har tvärfel, jag säger bara att du kan ha tvärfel.
Citera
2010-05-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Han har flyttat undan kropparna för att vinna tid. Hade de legat utanför huset skulle det hela upptäckts mycket snabbare. Samma sak i Brattås.

Vilken stärker misstanken om att han även kan ha klarat av Tor Öberg, som även han var en stor karl.

Ah, hade inte fattat att de dödades utanför huset och var synliga.
Citera
2010-05-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
DNA-banken kommer väl från PKU-tester? Inte topsar man nyfödda, ens idag?

Möjligen PKU, men huvudfrågan kvarstår.
Citera
2010-05-14, 15:25
Medlem
Red.Crosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Han har flyttat undan kropparna för att vinna tid. Hade de legat utanför huset skulle det hela upptäckts mycket snabbare. Samma sak i Brattås.

Vilken stärker misstanken om att han även kan ha klarat av Tor Öberg, som även han var en stor karl.

Det enda som egentligen håller fortfarande i spekulationerna kring detta är din upptäckt om Reebok skorna. Vore intressant att se vilka skor polisen hade bild på i tidningarna i samband med Brattås.

Samt att morden i Brattås hade samma modus operandi, men mordvapnet i Brattås har inte hittats vad jag vet. Nu råkar det stå att en yxa har använts i bägge dessa fall men det kanske man ska ta med en nypa salt, har sett i nån artikel att det sägs att en slägga använts i brattåsfallet också.
Citera
2010-05-14, 15:28
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulllrik
Möjligen PKU, men huvudfrågan kvarstår.
Eh, jag förstod inte riktgit huvudfrågan... Förlåt! Det här med Brattås har jag inte riktigt hängt med i måste jag erkänna. Tror man (eller tror fb) att RN varit inblandad i ett mord i Brattås?
Citera
2010-05-14, 15:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia

Men ingen kan få mig att tro att en 21-åring mördar sina småsyskon utan att uppväxten varit en tragedi.

Förvisso. Men tragedin i sig kan ju vara att växa upp i en familj där en av familjemedlemmarna lider av en allvarlig psykisk störning. Det måste ha varit ett helvete för familjen, dom har antagligen inte haft en jävla aning om hur dom skulle hantera saken eller vad dom skulle göra åt det.

Dock, med tanke på omständigheterna, verkar familjen ha skapat vissa skyddsfunktioner. Som jag har sagt tidigare, jag kan tänka mig att policyn att MB inte gick in i huset när han skulle hämta/lämna barnen kom fram på förekommen anledning, för att undvika konflikter som ändå kanske aldrig gick att lösa. Poängen är att familjen i detta visar på positiva konstruktiva copingmekanismer. Det är inte handlingar av en sjuk familj, det är handlingar av en frisk familj som försöker hantera en sjuk familjemedlem.

Poängen är att RN:s problem inte behöver ha haft någon anledning än att han är gravt psykiskt störd. Om RN får utbrott eller blir triggad av vissa situationer, kan det helt enkelt bara vara enklast att undvika den typen av sammanstötningar överhuvudtaget, eftersom konflikten som finns inte grundar sig i en konflikt i sig. Dvs, den grundläggande konflikten var inte att det fanns problem och issues mellan RN och MB, utan snarare att RN har en störning som blossar upp under vissa situationer, oavsett skenbar och ytlig konfliktkälla. Det går alltså inte att lösa konflikterna på ytan, det går bara att undvika dom. Och där har familjen runt RN utvecklat konstruktiva lösningar.
Citera
2010-05-14, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ah, hade inte fattat att de dödades utanför huset och var synliga.

Nu kan jag ha missat något men vad jag förstått så har bägge barnen blivit dödade inne i huset och deras pappa utanför, sen har han släpats ner i källaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in