2010-05-18, 01:10
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...ck-lift-av-mig

Jag har funderat på en "detalj" i lastbilschaufförens berättelse, som publ. den 15/5.

Detta var kl. 4 på morgonen. Var har Ragnar duschat?

Är det eventuellt någon som har en förklaring?
Har också funderat på det där.

Var? - Han kanske bröt sig in i tom sommarstuga för att snygga till sig. Möjligt att han skar sig på en splittrad fönsterruta vid inbrottet (om skadan nu såg färsk ut).
Citera
2010-05-18, 01:15
Medlem
Shoplifters avatar
Kom på en grej igår.
Ragnar viftade med 30,000 i Holmsund, och Chileresan har väl gått på något liknande högt räknat (med uppehälle).
Om han nu varit vass på aktier och nätpoker är det inga jättesummor att tjäna ihop. Dessutom har han ju arbetat på Resultat. Det kan också förklara hans studietakt ytterligare; om han kunnat göra pengar på saker han är duktig på lär det ju inte direkt ha höjt hans studiemotivation. Behöver absolut inte vara några konstigheter.
Däremot är det ju knappast någon slump att Chile och morden ligger så nära tidsmässigt. Ska bli intressant att få klarhet i hur det där hänger ihop.
Citera
2010-05-18, 01:21
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Har också funderat på det där.

Var? - Han kanske bröt sig in i tom sommarstuga för att snygga till sig. Möjligt att han skar sig på en splittrad fönsterruta vid inbrottet (om skadan nu såg färsk ut).

Jag hävdar att när man är nere på den här detaljeringsnivån; var har han duschat, nyckeln till tanklocket, blod på knogen etc, så ser man inte skogen för alla träden. Dessutom är de flesta av dessa funderingar fritt svävande utan grund i några fakta. Eller har jag fel`
Citera
2010-05-18, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Jag hävdar att när man är nere på den här detaljeringsnivån; var har han duschat, nyckeln till tanklocket, blod på knogen etc, så ser man inte skogen för alla träden. Dessutom är de flesta av dessa funderingar fritt svävande utan grund i några fakta. Eller har jag fel`

Är man nyduschad 4 på morgonen i närheten av norska gränsen, så tycker jag att det är intressant att veta var. Det är rent av oansvarigt att inte ställa sig den frågan. Det kan tom finnas fler offer.

Och alla som tycker att han hade en dålig flyktplan kan ju komma på en bättre. Hade han lyckats köpa en överfart av kaptenen och sluppit den svenska agenten, så hade han mycket väl kunnat komma undan.

Jag tror helt enkelt att han inte hade planerat att döda dem just denna gång. Med det i åtanke, så tycker jag att han klarade sig ganska långt trots all otur.

Angående pengarna, så är det inte så svårt att dra ihop de där summorna om man inte har några laster. Har man pengar att dra till sydamerika, så kan man mycket väl ha pengar att resa en gång till.
Han kan ha sparat och/eller sålt en del saker. Förutom alla löner. Jag kunde utan problem fixa fram 5 ggr så mycket pengar som 18-åring redan på 80-talet. Att han inte skulle ha klarat av att semestra i ett annat land motbevisas ju av den rådighet han visade efter ett sånt vansinnesdåd han gjort, med sömnbrist, panik och stress i en salig mix.

Han är ju äldre än stridsförande soldater och färdiga yrkesbefäl.
Citera
2010-05-18, 01:44
Medlem
Arcturas avatar
[quote=Greeneyedgirl]
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...ck-lift-av-mig

Jag har funderat på en "detalj" i lastbilschaufförens berättelse, som publ. den 15/5.

Detta var kl. 4 på morgonen. Var har Ragnar duschat?

Är det eventuellt någon som har en förklaring?[/QUOTE

Och vad gjorde han 6 mil norr om Härnösand om han lämnat bilen i Östersund?

Det brukar finnas duschmöjligheter på större bensinstationer, för lastbilschaufförer. De har troligen dygnetrunt-öppet.
Citera
2010-05-18, 01:47
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Jag försökte besvara en fråga. Har du problem med det? Fakta? - Har ingen anledning att misstro chaffisen som sa att Ragnar verkade nyduschad.

Hur högt behöver du sväva för att se din drömda skog?
Citera
2010-05-18, 01:48
Medlem
[quote=Arctura]
Citat:
Ursprungligen postat av Greeneyedgirl

Det brukar finnas duschmöjligheter på större bensinstationer, för lastbilschaufförer. De har troligen dygnetrunt-öppet.

Nu vet inte jag om sådana bensinmackar fanns i det området. Om de nu fanns, så borde han ju ha kunnat tanka också. Jag hade nog undvikit de kameraövervakade bensinmackarna om rikslarm hade gått ut efter mig, men inget är ju omöjligt. Det kan ju vara viktigt att veta ändå.
Citera
2010-05-18, 01:50
Medlem
Arcturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Är man nyduschad 4 på morgonen i närheten av norska gränsen, så tycker jag att det är intressant att veta var. Det är rent av oansvarigt att inte ställa sig den frågan. Det kan tom finnas fler offer.

.

Docksta ligger absolut inte vid norska gränsen. Det ligger på Sveriges östkust en bit från Härnösand
Citera
2010-05-18, 01:54
Medlem
Brillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Och alla som tycker att han hade en dålig flyktplan kan ju komma på en bättre. Hade han lyckats köpa en överfart av kaptenen och sluppit den svenska agenten, så hade han mycket väl kunnat komma undan.

Han hade kunnat använt de 30 000 för att köpa en bil dagen innan. Registreringen hade inte hunnit slagit över.

Han hade kunnat skaffa ett falsk-pass och tagit tåget till arlanda för att flyga utomlands.

Han hade kunnat tankat bilen och faktiskt åkt över till Norge. Alternativt stannat nära gränsen och vandrat över om bilen var lyst.

Han hade kunnat kört bilen norrut och satt sig på tåget söderut.

Han hade kunnat ändra utseende innan han stack. Tydligen har han ju duschat, varför inte raka skallen också?

Han hade kunnat bila till Finland och vidare till Ryssland. Där hade han antagligen kunnat gå under jorden.

Poängen är att det finns andra sätt att komma undan än att försöka lura in sig på ett fraktfartyg. För det med bilen tror jag är planerat. Fartyget är missen.

Men det var nog lika bra det...
Citera
Medlem
Arcturas avatar
[quote=Totte]
Citat:
Ursprungligen postat av Arctura

Nu vet inte jag om sådana bensinmackar fanns i det området. Om de nu fanns, så borde han ju ha kunnat tanka också. Jag hade nog undvikit de kameraövervakade bensinmackarna om rikslarm hade gått ut efter mig, men inget är ju omöjligt. Det kan ju vara viktigt att veta ändå.

Du har blandat ihop geografin. Han kan väl inte tanka i Docksta när bilen står i Jämtland. 40-50 mil därifrån. I Jämtland mot norska gränsen är det dåligt med mackar. Längs kusten mellan Härnösand och Umeå finns det bättre möjligheter. Där går mycket tung trafik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arctura
Docksta ligger absolut inte vid norska gränsen. Det ligger på Sveriges östkust en bit från Härnösand

Sorry.

Nu blandade jag ihop det. Jag hade snöat in på platsen vid Duved, där han lämnade bilen. Brukar man vara tvungen att hyra duschnyckel av någon personal? Det skulle ju kännas rätt riskfyllt om man är på flykt.
Citera
2010-05-18, 01:55
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Ni kan ju ta och lugna er med alla dumma spekulationer angående diagnoser tills dess att undersökningen är gjord, att föräldrar och släktingar säger att han saknar "empati" är knappast något ni borde luta era teorier emot, om inte annat kommer ni framstå som gigantiska åsnor ifall undersökningen konstaterar att han är helt frisk.

Killen kan sakna förmågan att känna empati och trots detta bedömas vara psykiskt frisk i lagens mening - och därmed dömas till fängelse. Det är det mest troliga. Så det du säger ovan är därför lite motsägelsefullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in