2010-05-16, 16:36
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Hur skulle han ordnat flyktfordon i förväg - byggt en egen bil i smyg i garaget?
Liftandet och övergivandet av bil troligen inte planerat. Han fick soppatorsk ute i vildmarken.
Hur göra klart med plats på fartyg i förväg? Ringa till en kapten i Buenos Aires, och riskera bli angiven direkt... (Vi vet ju inte heller vad som väntade i Trondheim, det lär ju polisutredningen visa).
Hur "reka båtarna" - flyga ner till Chile, smyga sig ombord båten och leta gömställen, flyga hem och vänta på att båten kommer till Holmsund?

Synd att du inte vill dela med dig om ett mycket smartare sätt att ta sig ut ur landet.
Kanske på skidor via Kirkenes in i Sibirien? Segla jolle över Östersjön? Bygga en egen varmluftsballong och landa direkt i Venezuela?

Jag har svårt att se det genialiska i att stjäla den mördades bil och använda denna som flyktfordon. Rikslarmet efter styvpappans bil måste ha gått ut bara någon timme efter morden.
Citera
2010-05-16, 16:39
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
I sak håller jag med dig men tanklocksnyckeln (om det nu fanns någon) kan ha legat separerad ifrån bilnyckeln samt att han kanske (utan yxa som han var) var ovan vid att bryta upp tanklock.

Tja allt är möjligt. Men fortfarande återstår den centrala frågan: Om han skulle till Umeå, varför tog han inte bilen åt det hållet från början?
Citera
2010-05-16, 16:41
Medlem
Arcturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du uttalar dig tvärsäkert om att RN haft ett helvetiskt utanförskap att tackla under sin uppväxt utan att ens vara bekant med någon av hans bekanta? Var har du plockat upp din kunskap - kör du med kristallkula eller vad?

INGEN av de intervjuade har nämnt att detta var väntat. De av Ragnars vänner/bekanta som medverkat i tråden säger alla samma sak, de är jättechockade och detta var totalt oväntat. Du har alltså fått tag på människor (dock ej bekanta till dig) med god inblick i Ragnars liv som säger tvärtemot, att de bara gått och väntat på detta? Jag tror dig inte.

Det finns väl inget belägg för att någon har mera rätt än den andre. I det ena fallet utgår man från "vänner" som uttalat sig i tidningen. Inget säger att dessa personer är nära vänner till Ragnar, eller har någon kännedom alls om hans person mer än att de vet vem han är. I det andra fallet har man genom olika personer fått kännedom om detaljer om Ragnar. Jag skulle inte välja att tro mer på det ena än det andra.
Citera
2010-05-16, 16:42
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Anmärkning: Snäppet från perfekt, var att han lyckades aldrig få in mammans nuvarande make i turneringen, vilket nog låg i planeringen.

Tror inte det. Den nye sambon kom hem "i nära anslutning till morden". Genom att vänta en extra stund, så hade han kunnat knipa honom också. Dessutom undvika att bli efterlyst tills mamman kom hem. Tror mordet på styvfadern Mats var "grand finale" för Ragnar...

Det var bara min tokiga idé att när det städas, så städar GM helt rent och spar ingen glädje åt mamman.

Jag har inte koll på mer än det övergripande och uppenbara, så att passa in mammans make fick jag lägga som bihang.

Mordet på styvfadern Mats var "grand finale" som i projektet beskrivet.
Citera
2010-05-16, 16:49
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du uttalar dig tvärsäkert om att RN haft ett helvetiskt utanförskap att tackla under sin uppväxt utan att ens vara bekant med någon av hans bekanta? Var har du plockat upp din kunskap - kör du med kristallkula eller vad?

INGEN av de intervjuade har nämnt att detta var väntat. De av Ragnars vänner/bekanta som medverkat i tråden säger alla samma sak, de är jättechockade och detta var totalt oväntat. Du har alltså fått tag på människor (dock ej bekanta till dig) med god inblick i Ragnars liv som säger tvärtemot, att de bara gått och väntat på detta? Jag tror dig inte.

Skillnaden mellan dina och mina sagesmän, är att jag vet vilka det är och skulle jag, om det gällde, kunna åka hem till och klämma sanningen och skiten ur. Vad du tror är inte viktigt för mig.
Citera
2010-05-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Skillnaden mellan dina och mina sagesmän, är att jag vet vilka det är och skulle jag, om det gällde, kunna åka hem till och klämma sanningen och skiten ur. Vad du tror är inte viktigt för mig.
Det är alltså någon person inom vård eller annan myndighet i Sundsvall som är glappkäftad?
Citera
2010-05-16, 17:08
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctura
Det finns väl inget belägg för att någon har mera rätt än den andre. I det ena fallet utgår man från "vänner" som uttalat sig i tidningen. Inget säger att dessa personer är nära vänner till Ragnar, eller har någon kännedom alls om hans person mer än att de vet vem han är. I det andra fallet har man genom olika personer fått kännedom om detaljer om Ragnar. Jag skulle inte välja att tro mer på det ena än det andra.

Bra påpekande, Arctura.

När man uttalar sig offentligt lägger man vinn om att inte såra efterlevande med negativa detaljer. När samma personer kommer som vittnen i domstol släpper man vanligen på den spärren.

Det är enbart av hänsyn till de efterlevande som jag inte redovisar mina källor.
Citera
2010-05-16, 17:12
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det är alltså någon person inom vård eller annan myndighet i Sundsvall som är glappkäftad?

På det bestämdaste nej!

Vore så fallet skulle jag aldrig föra det vidare.

Det vore att missbruka ett förtroende och att bli satt ut i kylan.
Citera
2010-05-16, 17:19
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera

Jag har inga sagesmän utan går på det som står i tidningar och i tråden. Skillnaden mellan oss är att du påstår dig veta mer än oss andra - men vill inte redovisa källa. Jaja, det har man sett förr.
Citera
2010-05-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bett
Jag har svårt att se det genialiska i att stjäla den mördades bil och använda denna som flyktfordon. Rikslarmet efter styvpappans bil måste ha gått ut bara någon timme efter morden.

Det är ju klart dumt. Men iofs skulle man kanske kunna säga att det delvis kan ha handlat om "otur". Han hade ju släpat sina offer ned i källaren, dvs "gömt" dem där och på så sätt kanske tänkt att det inte var så dumt att ta Mats bil eftersom ingen s a s visste att Mats var dödad. Nu vekar det iofs lika puckat att han skulle trott att han vann tid på att han dumpat kropparna i källaren då det fanns blodiga släpspår som ledde utifrån huset och in. Hade han på något sätt tvättat bort blodet hade det kanske gått an, men det här är ytterligare tecken på att Ragnars plan inte alls var särskilt brilliant menar jag, utan mer kaotisk.
Citera
2010-05-16, 17:26
Bannlyst
R.N har utom allt rimligt tvivel haft ihjäl sina halvsyskon och deras pappa. Han har tillika erkänt gärningen. Det ni spekulerar om kan man likna vid det gamla talesättet: Att vilja men inte kunna.

Maken till meningslös debatt har jag aldrig skådat. Tror ni på fullt allvar att ni för fallet framåt?
Citera
2010-05-16, 17:31
Medlem
För er som undrat vad RN's pappa arbetar med så kan jag säga att han är bonde. Mer tänker jag inte säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in