2010-05-16, 00:12
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Allt är relativt. Om man betänker hur mycket olika psykiska sjukdomstillstånd han har diagnostiserats med och hur folk har beskrivit honom som introvert och udda etc. Om detta
skulle vara adekvat så anser jag nog att utifrån vad som framkommit om hans smidande planer att han är en utstuderad och slug djävel. Rent hypotetisk förstås

Så kan man uttrycka det också, tack!
Citera
2010-05-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Vissa grejer han gjort kräver ett skarpt och beräknande huvud. Leder för långt att fördjupa sig i det, så jag nöjer mig med att säga att så tror jag. Vad sedan sinnesundersökningen kommer fram till får vi en vink om hur det verkligen förhåller sig.

Som vadå? Någon vink om vad för saker han gjort som krävt ett skarpt och beräknande huvud måste du väl kunna ge? Mörda med yxa kräver väl för helvete inte ett skarpt och beräknande huvud? Det kan såväl en grottmänniska som professor i rymdfysik åstadkomma!! Och vad gäller "flyktplanen", att först sno en bil och irra mot Norge för att där ändra sig vid bensinstopp (eller vad det nu var) och lifta till Umetrakten för att som en två äpplen hög ungdom med rygga, försöka smyga sig på ett fartyg under beteckningen "inspektör" är ju inte heller ett einsteindrag Det verkar enl. mig bara förvirrat.

Det är möjligt att jag har fel, killen kanske är smart och det bara är hans sönderbrakade psyke som spökar,men jag blir bara så jävla less på alla försök att geniförklara folk så fort någon andas att denne har aspberger. Då blir de plötsligt gudabenådat smarta och begåvade, vad helst för dumheter de gör och hur kassa de än är i skolan

Så, jag är uppriktigt intresserad av vad det finns för orsaker att geniförklara den här unge mannen?
Senast redigerad av Wildis 2010-05-16 kl. 00:23.
Citera
2010-05-16, 00:19
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drittewelle
Jag tycker snarare att det tyder på ett kortsiktigt och hafsigt planerande. Han flyktförsök lämnade väldigt mycket åt slumpen och verkar, enligt mig, vara ganska ogenomtänkt.
Såvida det inte var ett planerat villospår med tanken att köra åt ett håll tills bensinen tog slut och sedan ta sig åt andra hållet med förhoppning att polisen sökte åt det håll bilen hittades.
Pengar saknades inte, men han tänkte kanske att han anonymt kunde lifta med tanke på att han annars kunde bli fångad på bild medan han tog sig åt andra hållet om han använde andra färdmedel.

Om det är så det ligger till har han planerat och tänkt igenom ordentligt...
Citera
2010-05-16, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Eller hur? Säger ganska mkt om grabbens förmåga. Psykiskt sjuk i lagens bemärkelse - No way. Men djupt störd - avsaknad av empati - ABSOLUT.

Han kanske inte har en vanlig psykisk störning men däremot en enormt stark känsla av att bli kränkt och en hämndlystnad utöver det vanliga. Det är en långsinthet och svartsjuka som kan sägas bli en tvångstanke. Den upptar hela hans sinnevärld och andra uppfattar honom som lynnig och konstig men han har bara en stor plan i huvudet, att hämnas på alla som har gjort så att han mår så illa.
Citera
2010-05-16, 00:23
Medlem
60-talists avatar
Kom att tänka på en sak med Ragnar. Han verkar vara olik de killar som skjutit ihjäl andra unga studenter i skolor runt om i världen, senast nu i Finland. Just för att dessa killar verkar ha varit riktigt under isen, mått dåligt, deprimerade - och nästan alltid slutat sina mord-raider med att ta sitt eget liv. Då mår man dåligt tänker jag. Men Ragnar ville leva vidare verkar det som. Han hade en plan. Hans liv var viktigt. Det är en stor skillnad mot de andra killarna som dödat, i och för sig inte familjemedlemmar...... men ändå flera andra oskyldiga unga människor de oftast känt.
Ännu ett tecken på att Ragnar inte är psykiskt sjuk, utan bara väldigt empatistörd......
Citera
2010-05-16, 00:23
Medlem
Brillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctura
Jag fattar inte heller logiken i detta. Uppenbarligen tyckte han det var OK att lifta tillbaka från Storlientrakterna till Umeå och den sträckan är bra mycket längre (ca 40-50 mil) än vad han hade kvar till Trondheim. (Ca 10 mil). Han kunde väl ha fortsatt och lifta till Trondheim isf?

Jag tror att han gjort så för att finta polisen mot Norge. Polisen skulle hitta bilen nära den norska gränsen medan han satt på en båt mot Ryssland.
Citera
2010-05-16, 00:28
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Fast det beror ju på vad man är ute efter, för mej är Chileresan högintressant fast han åkte fast men då endast som en ledtråd till vad som hände sen.

Jag tänker att antingen har Ragnar alltid velat resa till Chile, och så gör han det innan morden eftersom han kallt kalkylerar med risken att han efteråt ska åka fast, och då skulle det vara en bummer att han aldrig kom iväg.

Eller har han hittat på Chile-resan och ägnat de tre veckorna åt rekognosering. Eller suttit på ett vandrarhem och runkat och vridit och vänt på argument för och emot.

Att pengarna kommer från en knarkaffär är lika sannolikt som att Ragnar egentligen är Spiderman. Tror mer på nätpoker eller gnetigt sparande. En 21-åring som bor hemma, jobbar/pluggar och inte har ett särskilt aktivt socialt liv kan lätt spara ihop 30 lakan på ganska kort tid (säg 6 månader). Ragnar kan ha planerat morden i X antal år och bara väntat på rätt tidpunkt enligt sitt eget förryckta tidsschema.

I vilket fall är en eventuell resa till Chile enbart signifikant för brotten om Ragnar på något sätt har anknytning till Chile sedan tidigare. Var det en vanlig semestertripp kunde han lika gärna åkt till Eslöv eller Mallorca, och det hade inte heller betytt något.

EDIT: Han kan naturligtvis ha norpat stålarna hemma också. Men vem har 30,000 i kontanter liggande hemma, om man inte ska ha dem till något mycket speciellt ändamål?
Senast redigerad av DDK 2010-05-16 kl. 00:36.
Citera
2010-05-16, 00:28
Medlem
Citat:
Kom att tänka på en sak med Ragnar. Han verkar vara olik de killar som skjutit ihjäl andra unga studenter i skolor runt om i världen, senast nu i Finland. Just för att dessa killar verkar ha varit riktigt under isen, mått dåligt, deprimerade - och nästan alltid slutat sina mord-raider med att ta sitt eget liv. Då mår man dåligt tänker jag. Men Ragnar ville leva vidare verkar det som. Han hade en plan. Hans liv var viktigt. Det är en stor skillnad mot de andra killarna som dödat, i och för sig inte familjemedlemmar...... men ändå flera andra oskyldiga unga människor de oftast känt.
Ännu ett tecken på att Ragnar inte är psykiskt sjuk, utan bara väldigt empatistörd......

Ja det är exakt samma som jag tänker, just det här med att han vill leva vidare. Han ville bara hämnas. Han hade gått och tänkt på detta i åratal och det gjorde på något sätt att han kände sig stark och som en vinnare eftersom han hade bestämt sig för att göra det.
Citera
2010-05-16, 00:29
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Han kanske inte har en vanlig psykisk störning men däremot en enormt stark känsla av att bli kränkt och en hämndlystnad utöver det vanliga. Det är en långsinthet och svartsjuka som kan sägas bli en tvångstanke. Den upptar hela hans sinnevärld och andra uppfattar honom som lynnig och konstig men han har bara en stor plan i huvudet, att hämnas på alla som har gjort så att han mår så illa.

Ja, och då saknar man väl förmåga att känna för andra människor, hur mycket tvångstankarna än plågar honom.......
Citera
2010-05-16, 00:36
Medlem
Citat:
Ja, och då saknar man väl förmåga att känna för andra människor, hur mycket tvångstankarna än plågar honom.......

Ja något måste ju fattas om man helt kallt kan sätta en yxa i huvudet på en människa, nära anhörig dessutom. Han sätter sig också på något barnsligt sätt sig själv i centrum. Allt kretsar kring hans egna känslor.
Citera
2010-05-16, 00:42
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Såvida det inte var ett planerat villospår med tanken att köra åt ett håll tills bensinen tog slut och sedan ta sig åt andra hållet med förhoppning att polisen sökte åt det håll bilen hittades.
Pengar saknades inte, men han tänkte kanske att han anonymt kunde lifta med tanke på att han annars kunde bli fångad på bild medan han tog sig åt andra hållet om han använde andra färdmedel.

Om det är så det ligger till har han planerat och tänkt igenom ordentligt...

Även om det var ett "planerat villospår" kan det varit hafsigt utfört, något han kom på efter att dådet var begånget. Och oavsett om han tänkt ut det innan eller om det var ett infall i stundens hetta, så var ju inte hans flyktförsök speciellt lyckat...
Citera
2010-05-16, 00:45
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godless
Även om det var ett "planerat villospår" kan det varit hafsigt utfört, något han kom på efter att dådet var begånget. Och oavsett om han tänkt ut det innan eller om det var ett infall i stundens hetta, så var ju inte hans flyktförsök speciellt lyckat...
Det som brast var ju hans sociala oförmåga, inte själva flyktplanen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in