2010-05-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drittewelle
Du valde att beskriva RN som en person som "besitter en intellektuell begåvning långt utöver det normala" och skolkamraten, FemHaxx, använde orden "väldigt intelligent". Ingen av er två har på något vis lyckats argumentera för sin sak? På vilket sätt menar du att jag är den som fått på pälsen?

Jag har uppgifter som tyder på att RN var särskild begåvad i analytiskt tänkande med utomordentlig koncentration. Hans (tidigare) misslyckande i skolan var av rent psyko-sociala skäl.

Sen slår jag vad om att polisen kommer finna spår i hans dator som tyder på att han sökt information om mord och flyktplaner. Kanske läge börja söka igenom trådar här på FB efter frågor/trådar som passar in...
Citera
2010-05-16, 15:05
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoplifter
Har inte hunnit läsa ikapp senaste sidorna. Är det överhuvudtaget styrkt på något vis att Ragnar befunnit sig i Chile? Det var väl LGS detta handlade om? Eller?
Jag kan eventuellt bringa klarhet i detta om det behövs, men det kan ta en stund innan jag hunnit fråga.

Tar även tillfället i akt att "bumpa" detta en smula:

Oprofessionellt var sannerligen ordet.
Brukar herr Öhman vimsa runt med såna här påståenden kring utredningar? Någon som vet?
Tycker det är riktigt uppseendeväckande och är förvånad över att ingen dragit upp detta innan mig.
En sjukdomsbild som innebär att mannen saknar empati, jösses.
Vet att det var något mer uttalande från samme göbbe som jag hakade upp mig på, ska fundera.

Börje Öhman har med undantag av dessa klavertramp fungerat väl som informationschef, eftersom han har gedigen underbyggnad och kan stava till empati. ****-stjärnig.

Han vet en djävla massa som han är förhindrad att gå ut och glänsa med. Det är väl lätt gjort att i ett mördande tempo bland journalister att han slinter ibland.

Så vet jag en del som jag håller för mig själv, för jag försöker stanna utanför den professionella debatten kring skitsaker hit och dit. Jag kunde långt tidigare ha bekräftat att GM har en Asperger-diagnos och att hans uppväxt har varit ett helvete i utanförskap.
Citera
2010-05-16, 15:07
Medlem
Drittewelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Men så var det ju inte, han var inte (officiellt iaf) efterlyst i ett tidigt skede. Men OK, säg att han trodde att det var så. I så fall vore det ju verkligen riskabelt, enl RN, att köra in till en mack för att tanka.

Det stod ju klart bara några timmar efter morden att RN var "försvunnen". Naturligtvis var det redan då viktigt för polisen att hitta honom, en väldigt intelligent person borde rimligtvis räknat ut i förväg att han skulle eftersökas under natten.

Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Se vad jag tidigare beskrivit som ett djävulskt projekt; ett sånt klarar inte jag, gör du?

Nej, men jag tror varken din eller min intellektuella kapacitet är av vikt i det sammanhanget.

Citat:
Jag hoppades att debatten nu var avslutad om dina främmande uttryck, vilka du fått bra på pälsen för.

Främmande uttryck?

Nåja, låt oss lämna den diskussionen, den leder ingen vart.

Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Jag har uppgifter som tyder på att RN var särskild begåvad i analytiskt tänkande med utomordentlig koncentration. Hans (tidigare) misslyckande i skolan var av rent psyko-sociala skäl.

Ok, är det möjligtvis pokerspelandet eller aktiehandeln du syftar på?
Senast redigerad av Drittewelle 2010-05-16 kl. 15:11.
Citera
2010-05-16, 15:13
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Slutsatser:
Anledningen till att han just satte planen i verket vid denna tidpunkt är naturligvis för att han visste att styvpappan skulle komma och hämta syskonen denna dag. I planen ingick att han skulle ta styvpappans bil när han var död. Flykten var planerad i så måtto att han hade bestämt sig för att försöka bli fripassagerare på ett lastfartyg. Trondheims hamn var första alternativet. Att planen misslyckades berodde på att han missade att tanka, vilket i sig kan bero på att han var stressad och ovan bilförare. När han liftatde så tog han första bästa som stannade eftersom det inte är så många som gör det. Han hamnade då nästan i Härnösand igen. Sedan bytte han och liftade med en långtradarchafför till Umeå där det låg en annan hamn.

Man kan inte kalla det inträffade för planlöst i alla fall. Detaljerna kan vi diskutera, men några vanliga piruetter är det inte frågan om.
Citera
2010-05-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Han räknade kanske med (eller hoppades) bilen skulle hittas först och att polisen skulle anta att han befann sig någonstans i det närområdet och rikta all uppmärksamhet dit, och under tiden skulle han kunna slinka igenom nätet och utanför landsgränsen.

Han räknade antagligen med att fraktbåt skulle ha störst chans att lyckas, hade personerna på båten varit mottaglig för mutor så hade han med all säkerhet ej suttit i häktet nu.

Just "backtrack" grejen är något man ofta ser i tex Hollywood filmer och grejer och där funkar det ju utmärkt, så varför inte. Tror inte RN är någon masterbrain tex särskilt i det tillstånd han befunnit sig i för att kunna genomföra en sån här handling.

Ganska övertygad om att Ragnar räknade ut att han inte skulle kunna fly landet med färdmedel som kontrollerar id, ex SJ, flyg, färjor, hyrbil. Offrets bil lika så. Endast med (oupptäckt) stulen bil eller annan båt var möjligt.

Att lämna bilen nära norska gränsen var listigt, men att det var planerat tror jag bara om han redan ordnat skjuts från platsen. Annars är osäkerhetsfaktorn för stor; kanske inte skulle få lift, och nästa bil som passerade kunde lika gärna varit polisbil. Dessutom var det tydligen slut på bensin.
Hade i så fall varit bättre att lämna bilen i Krokom strax utanför Östersund med en "Norge-karta" i passagersätet.

Kan tänka mig att RN hade ett antal hamnar som han räknade med kunna ta sig till. Sundsvall alldeles för osäkert. Söderut likaså med fler poliser. Finska gränsen är även den svår att korsa efter att rikslarm utlysts.

Tror han satsade på Torndheim, fick soppa-torsk, och tog första bästa lift därifrån. Kanske en slump att någon skulle ända till Docksta. Valde alternativ flyktplan.

EDIT: oavsett så hade nog tänkt mycket på flyktplanen tidigare
Citera
2010-05-16, 15:14
Citat:
Börje Öhman har med undantag av dessa klavertramp fungerat väl som informationschef, eftersom han har gedigen underbyggnad och kan stava till empati. ****-stjärnig.

Han vet en djävla massa som han är förhindrad att gå ut och glänsa med. Det är väl lätt gjort att i ett mördande tempo bland journalister att han slinter ibland.

Så vet jag en del som jag håller för mig själv, för jag försöker stanna utanför den professionella debatten kring skitsaker hit och dit. Jag kunde långt tidigare ha bekräftat att GM har en Asperger-diagnos och att hans uppväxt har varit ett helvete i utanförskap.

Bullshit. I så fall måste du vara hans bästa och närmaste vän - den enda han anförtrott sig åt - eftersom ingen av de vänner som blivit intervjuade eller lämnat uppgifter i tråden har sagt något liknande. De har alla varit chockade över att han kunnat rikta ett sånt våld mot sina syskon, och har uppfattat att han tyckte om dem. Men du sitter inne med uppgifter på att hans uppväxt varit ett helvete i utanförskap?? Tillåt mig tvivla. Du vill bara göra dig intressant.
Senast redigerad av Zurfarn08 2010-05-16 kl. 15:16.
Citera
2010-05-16, 15:18
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Bullshit. I så fall måste du vara hans bästa och närmaste vän, eftersom ingen av de vänner som blivit intervjuade eller lämnat uppgifter i tråden har sagt något liknande. De har alla varit chockade över att han kunnat rikta ett sånt våld mot sina syskon, och har uppfattat att han tyckte om dem. Men du sitter inne med uppgifter på att hans uppväxt varit ett helvete i utanförskap?? Tillåt mig tvivla. Du vill bara göra dig intressant.

Ni har nog båda rätt - RN har varit två olika personer inombords som utåt under lång tid. En tryckkokare som stängt inne sina egna känslor och tankar.
Citera
2010-05-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ok, är det möjligtvis pokerspelandet eller aktiehandeln du syftar på?

Nej.
Citera
2010-05-16, 15:23
Medlem
Citat:
Ganska övertygad om att Ragnar räknade ut att han inte skulle kunna fly landet med färdmedel som kontrollerar id, ex SJ, flyg, färjor, hyrbil. Offrets bil lika så. Endast med (oupptäckt) stulen bil eller annan båt var möjligt.

Att lämna bilen nära norska gränsen var listigt, men att det var planerat tror jag bara om han redan ordnat skjuts från platsen. Annars är osäkerhetsfaktorn för stor; kanske inte skulle få lift, och nästa bil som passerade kunde lika gärna varit polisbil. Dessutom var det tydligen slut på bensin.
Hade i så fall varit bättre att lämna bilen i Krokom strax utanför Östersund med en "Norge-karta" i passagersätet.

Kan tänka mig att RN hade ett antal hamnar som han räknade med kunna ta sig till. Sundsvall alldeles för osäkert. Söderut likaså med fler poliser. Finska gränsen är även den svår att korsa efter att rikslarm utlysts.

Tror han satsade på Torndheim, fick soppa-torsk, och tog första bästa lift därifrån. Kanske en slump att någon skulle ända till Docksta. Valde alternativ flyktplan.

EDIT: oavsett så hade nog tänkt mycket på flyktplanen tidigare

Men för i helvete. Sluta nu att glorifiera denne mördare. Det var "smart" att lämna bilen vid norska gränsen? Ja, eftersom han fick bensinstopp var det ju smart av honom att inte släpa bilen med sig ändå, eller hur tänkte du nu?

Jag är övertygad om att mycket av det Ragnar gjort utförts i affekt och inte alls varit så välplanerat som vissa tycks vilja få det till, det här är nämligen ingen midsomerdeckare. Han har säkerligen handlat mycket på instinkt och i panik. Han har släkt i Umeå (via nuvarande styvfarsan) och vet att det finns en hamn här, alltså har han fått det till att bli "smart" att försöka smyga ombord på ett fartyg och fly landet. Men eftersom polisen omgående började söka i Umeåtrakten, kanske hans planering inte var så planerad.

Jag tror att han verkligen fick bensinstopp. Han hade absolut ingen koll på bensinmätaren och att dumpa bilen vid norska gränsen var en slump. Likaså hur han tog sig vidare. Att välplanera saker handlar om att skaffa biljett, tanka bilen tillräckligt och på förhand utse en färdväg. Inte att irra runt på måfå.
Senast redigerad av Wildis 2010-05-16 kl. 15:26.
Citera
2010-05-16, 15:30
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Det stod ju klart bara några timmar efter morden att RN var "försvunnen". Naturligtvis var det redan då viktigt för polisen att hitta honom, en väldigt intelligent person borde rimligtvis räknat ut i förväg att han skulle eftersökas under natten.

Nej, men jag tror varken din eller min intellektuella kapacitet är av vikt i det sammanhanget.

Just den intellektuella kapaciteten är det viktigaste för upplägget och genomförandet. Fan, jag får ju huvudverk bara av det här jävla tugget på forumet, men stannar ändå kvar för att finna något litet guldkorn eller ett skratt.
Citera
2010-05-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Men för i helvete. Sluta nu att glorifiera denne mördare. Det var "smart" att lämna bilen vid norska gränsen? Ja, eftersom han fick bensinstopp var det ju smart av honom att inte släpa bilen med sig ändå, eller hur tänkte du nu?

Jag är övertygad om att mycket av det Ragnar gjort utförts i affekt och inte alls varit så välplanerat som vissa tycks vilja få det till, det här är nämligen ingen midsomerdeckare. Han har säkerligen handlat mycket på instinkt och i panik. Han har släkt i Umeå (via nuvarande styvfarsan) och vet att det finns en hamn här, alltså har han fått det till att bli "smart" att försöka smyga ombord på ett fartyg och fly landet. Men eftersom polisen omgående började söka i Umeåtrakten, kanske hans planering inte var så planerad.

Ingen glorifiering. Det är flyktplanen jag analyserar, inte huruvida RN som person var beundransvärd eller ej.

Skulle det varit planerat, så tyder just bensinstoppet på att det inte var planerat att lämna bilen som ett villospår.

Varför åkte han inte till Umeå direkt då, om det är som du säger?
Dessutom - det var inte polisens "letande" som fångade RN, utan en omutbar kapten.
Hade han inte tänkt utan bara "flytt", så hade han säkert kört med offrets bil hela vägen direkt till Umeå.

Nej, hans plan var att ta sig ur landet som fripassagerare på en fraktbåt från Trondheim. Han hade troligen Holmsund i reserv.
Citera
2010-05-16, 15:32
Medlem
Drittewelles avatar
Citat:
Nej.

Ok, du vill inte på något sätt antyda i vilket sammanhang han skulle visat prov på att vara "särskilt begåvad i analytiskt tänkande"?

Det är lite intressant att de som träffat RN i början av diskssusionen aldrig beskriver honom som "väldigt intelligent" , detta har framkommit de senaste dagarna och verkar snarast varit kopplat till flyktförsöket som vissa verkar uppfatta som välplanerat men som jag själv ser som ogenomtänkt, naivt och förvirrat och därför dömt att misslyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in