Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vad jag menar är inte att alla barn per automatik är oskyldiga änglar. Det finns alltid bättre sätt att hantera situationer än att döda barn. Det är väl så självklart att det inte behöver påpekas?
Jag håller väsentligen med dig.
Citat:
Eller inte - jag fick enormt med mothugg när jag framförde att Rödebypappan som alternativ kunde ha skjutit varningsskott från öppet fönster eller veranda.
Här håller jag istället med dina meningsmotståndare, är jag rädd. Men det kanske har att göra med att jag inte betraktar tonåringar som barn.
Citat:
Inget barn förtjänar att dö. Punkt. Sedan kan naturligtvis gärningsmannen/kvinnan ur sitt för oss ologiska perspektiv anse det. Mamman i Linköping som dödade sin 2-åring ifjol var övertygad om att sonen skulle, och faktiskt också kunde, döda henne. Hon försvarade sig. Sett ur Ragnars perspektiv var kanske småsyskonen så jävliga att de måste tas av daga. Han verkar under allaomständigheter ha haft mer kontakt med verkligheten än vad Linköpingmamman hade (flykt, bilkörning, planering). För oss friska ter det sig fullkomligt obegripligt då Härnösandsbarnen rimligen var i ett stort underläge fysiskt, oavsett mental mognad och intelligens.
Jag tycker nog inte att
någon människa "förtjänar" att dö, barn som vuxen. (Även om jag håller ämnet öppet för diskussion...)
Det var inte min avsikt att försvara RNs handlingar, däremot vill jag gärna förstå, och jag reagerade på vad jag uppfattade som ett trivialiserande, eller överslätande av vad han kan, jag upprepar
kan, ha utsatts för.