2010-05-15, 22:46
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Det undrar jag med Jag tycker tvärtom, att han inte visat prov på någon begåvning utöver det vanliga.

Vad ögat uppfattar är inte alltid det bästa för en riktig slutsats. Master plan (PPM) har nämnts tidigare.
Citera
2010-05-15, 22:48
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hur involverad har han varit i sin sons uppväxt? Har Ragnar bott något hos honom, har han haft något umgänge?

Central fråga.
Citera
2010-05-15, 22:49
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Vad ögat uppfattar är inte alltid det bästa för en riktig slutsats. Master plan (PPM) har nämnts tidigare.

Och vad menar du med det då?
Citera
2010-05-15, 22:53
Medlem
Skidaddles avatar
Jag tycker inte knarkkuritteorin är särskilt trovärdig eller sannolik, med tanke på hans problem. För det första, han har problem att avsluta saker. Skulle en finnig aspie från norrland skaffa sig knarkkontakter i sydamerika, smuggla knark, och få dom sålda, utan att ha koppling till någon som helst form av kriminella nätverk sen tidigare? Chansen är större att han har fått bra betalt för sin frimärkssamling.
Citera
2010-05-15, 22:55
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vad jag menar är inte att alla barn per automatik är oskyldiga änglar. Det finns alltid bättre sätt att hantera situationer än att döda barn. Det är väl så självklart att det inte behöver påpekas?

Jag håller väsentligen med dig.

Citat:
Eller inte - jag fick enormt med mothugg när jag framförde att Rödebypappan som alternativ kunde ha skjutit varningsskott från öppet fönster eller veranda.

Här håller jag istället med dina meningsmotståndare, är jag rädd. Men det kanske har att göra med att jag inte betraktar tonåringar som barn.

Citat:
Inget barn förtjänar att dö. Punkt. Sedan kan naturligtvis gärningsmannen/kvinnan ur sitt för oss ologiska perspektiv anse det. Mamman i Linköping som dödade sin 2-åring ifjol var övertygad om att sonen skulle, och faktiskt också kunde, döda henne. Hon försvarade sig. Sett ur Ragnars perspektiv var kanske småsyskonen så jävliga att de måste tas av daga. Han verkar under allaomständigheter ha haft mer kontakt med verkligheten än vad Linköpingmamman hade (flykt, bilkörning, planering). För oss friska ter det sig fullkomligt obegripligt då Härnösandsbarnen rimligen var i ett stort underläge fysiskt, oavsett mental mognad och intelligens.

Jag tycker nog inte att någon människa "förtjänar" att dö, barn som vuxen. (Även om jag håller ämnet öppet för diskussion...)
Det var inte min avsikt att försvara RNs handlingar, däremot vill jag gärna förstå, och jag reagerade på vad jag uppfattade som ett trivialiserande, eller överslätande av vad han kan, jag upprepar kan, ha utsatts för.
Citera
2010-05-15, 23:01
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag tycker inte knarkkuritteorin är särskilt trovärdig eller sannolik, med tanke på hans problem. För det första, han har problem att avsluta saker. Skulle en finnig aspie från norrland skaffa sig knarkkontakter i sydamerika, smuggla knark, och få dom sålda, utan att ha koppling till någon som helst form av kriminella nätverk sen tidigare? Chansen är större att han har fått bra betalt för sin frimärkssamling.

Håller helt med. Den här killen Ragnar har inte varit i Chile, tror jag. Det sa han bara till sin mamma i telefon. En del i hans spel/stora plan innan han gick till handling..... killen har ju aldrig rest. Chile - knark - sociala kontakter utomlands - HALLLLÅÅÅÅÅÅ! In his dreams, may be.
Tänk bara på vad han sa till lastbilschaffisen som han liftade med - där fanns hans dröm - han hittade på en scen ..... samma me Chile-resan. Bara påhittat! Tror jag.
Citera
2010-05-15, 23:04
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
..... samma me Chile-resan. Bara påhittat! Tror jag.

Det är inte säkert att Chileresan är påhitt, det kan mycket väl vara sant. Det borde ju stå i passet om inte annat, så den uppgiften kommer nog fram förr eller senare. Jag tror han var därnere och rekade för livet efter massakern.

Om han inte var i Chile, vafan gjorde han då under tre veckor i Sverige utan att någon såg eller hörde honom?
Citera
2010-05-15, 23:05
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Och vad menar du med det då?

Principfast, logisk, tystlåten, lyssnande, beslutsam och målinriktad skall en “projektledare” i “Project Planning Management” vara, oavsett det gäller ett industriprojekt eller vita affärer. Dom uppfattas ofta av allmänheten som mindre trevliga än folk i allmänhet.
Citera
2010-05-15, 23:06
Citat:
Det är inte säkert att Chileresan är påhitt, det kan mycket väl vara sant. Det borde ju stå i passet om inte annat, så den uppgiften kommer nog fram förr eller senare. Jag tror han var därnere och rekade för livet efter massakern.

Om han inte var i Chile, vafan gjorde han då under tre veckor i Sverige utan att någon såg eller hörde honom?

Stå i passet? Är det visumtvång i Chile? Han behöver inte ha varit i Sverige, han kan väl ha varit i något annat land o rekat.

EDIT: Inget visumtvång till Chile för resor upp till 90 dagar.
Citera
2010-05-15, 23:06
Medlem
Drittewelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosma
Här återkommer uppgifterna om att RN nyligen kommit hem från Chile. Där finns ju en del tunga droger lätt tillgängliga, undrar om han fått i sig/med sig hallucinogener?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7131082.ab

Man behöver knappast åka till Chile om man vill få tag på tunga droger. Vissa finns till försäljning i Sverige helt lagligt och det är faktiskt betydligt knepigare att hitta samma utbud av hallucinogener i Chile för en ung svensk man. Hur som helst är naturligtvis resan av intresse då det är lätt att få uppfattningen att dessa tre veckors frånvaro från hemmet haft en förlösande inverkan.

Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Vissa grejer han gjort kräver ett skarpt och beräknande huvud.

Vilka av hans handlingar har krävt ett skarpt huvud enligt dig?
Senast redigerad av Drittewelle 2010-05-15 kl. 23:13.
Citera
2010-05-15, 23:07
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Stå i passet? Är det visumtvång i Chile? Han behöver inte ha varit i Sverige, han kan väl ha varit i något annat land o rekat.

Nu var det längesen jag var ute och reste, men Chile är väl inte med i Schengenavtalet? Rimligtvis, om han åkte dit, borde det finnas en stämpel i passet som visar på att han var där.
Citera
2010-05-15, 23:08
Citat:
Nu var det längesen jag var ute och reste, men Chile är väl inte med i Schengenavtalet? Rimligtvis, om han åkte det, borde det finnas en stämpel i passet som visar på att han var där.

Det är väl inte alla länder som stämplar, Schengen eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in