2010-05-15, 23:09
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är väl inte alla länder som stämplar, Schengen eller inte?

Jag har ingen aning, så det kan ju vara värt att kolla upp. Har bara svårt att föreställa mig att det inte skulle stämplas i passet. Är det nåt passkontrollanter går igång på så är det väl stämplar?
Citera
2010-05-15, 23:11
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimon
Jag är mest fundersam varför RN åkte till chile själv i 3 veckor? vad gjorde han där?

Chile-resa my a--. Tror inte R varit där alls. Vad tror Ni där hemma?
Citera
2010-05-15, 23:12
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag har ingen aning, så det kan ju vara värt att kolla upp. Har bara svårt att föreställa mig att det inte skulle stämplas i passet. Är det nåt passkontrollanter går igång på så är det väl stämplar?

Fast i och med att han åkte fast så är det ju överspelat nu. Hade varit en annan sak om han kommit iväg på den där båten, då hade det varit högintressant att utreda.
Citera
2010-05-15, 23:13
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Principfast, logisk, tystlåten, lyssnande, beslutsam och målinriktad skall en “projektledare” i “Project Planning Management” vara, oavsett det gäller ett industriprojekt eller vita affärer. Dom uppfattas ofta av allmänheten som mindre trevliga än folk i allmänhet.

Jag förstår inte relevansen. Du har kanske en lysande idé någonstans, men den når inte fram.
Citera
2010-05-15, 23:17
Medlem
Nails avatar
Citat:
Det är inte säkert att Chileresan är påhitt, det kan mycket väl vara sant. Det borde ju stå i passet om inte annat, så den uppgiften kommer nog fram förr eller senare. Jag tror han var därnere och rekade för livet efter massakern.

Min gissning också:
https://www.flashback.org/sp23121866

Är det någon som vet om RN har läst Spanska på gymnasiet?
Citera
2010-05-15, 23:19
Medlem
Chileresan är intressant, så att polisen säger att de inte bryr sig nämvärtom den måste vara bluff. Däremot är det såklert lätt för dem att kolla om det är sant. Bara att kolla med det flygbolaghan säger sig ha åkt med. Jag är också nyfiken på hur längehan ha haft sitt pass, han hade ju inte rest särskilt mycket förr väl? Kan ju vara intressant när han skaffade det för dem som utreder hur planerat det här var.

Knarkteorin tror jag inte på. Tvivlar på att knarkmaffian skulle våga anlita en sån kille till det. Han verkar ju ha gett ett präktigt intryck.

Däremot kan han ju ha vunnit pengar på nätpoker eller lyckats med nån aktieaffär. Undrar om han plötsligt fick en massa pengar och det triggade hans planer? Även det är väl rätt lätt för utredarna att kolla, pengatransaktioner på hans konton.
Citera
2010-05-15, 23:20
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast i och med att han åkte fast så är det ju överspelat nu. Hade varit en annan sak om han kommit iväg på den där båten, då hade det varit högintressant att utreda.
Fast det beror ju på vad man är ute efter, för mej är Chileresan högintressant fast han åkte fast men då endast som en ledtråd till vad som hände sen.
Citera
2010-05-15, 23:21
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Vad tror ni om RN:s resplaner?

Enligt tidigare rapporter verkar han ha passerat Östersund med Jettan. Själv gissar jag att det planerade målet var hamnen i Trondheim. Väl där ämnade han, tror jag, fortsätta med båt mot Sydamerika för att så smånigom ta sig till Chile. Allt verkar välplanerat och förberett med tanke på hans treveckors-vistelse i Chile. Tyvärr, för RN, gick planerna i stöpet pga soppatorsk vilket ledde til att han fick ändra flyktplanerna drastiskt.

Är det någon som vet om RN har läst Spanska på gymnasiet?

Jag förstår inte inkonsekvensen av hans planer. Trondheim låter logiskt, men varför i helvete köra bilen tills bensinen tar slut? Utan att tanka på vägen? Om han snodde Jettan i flykten, så att säga, kan han ju inte på förhand ha vetat hur mycket bensin som skulle vara i den. Så han borde ju ha förstått att han skulle ha varit tvungen att tanka på vägen Härnösand-Trondheim? Eller fattade han inte att bilar behöver bensin? hans handlande är riktigt riktigt inkonsekvent.
Citera
2010-05-15, 23:24
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drittewelle

Vilka av hans handlingar har krävt ett skarpt huvud enligt dig?

Skarpheten satt i yxans huvud.
Citera
2010-05-15, 23:26
Medlem
Arcturas avatar
Citat:
Jag förstår inte inkonsekvensen av hans planer. Trondheim låter logiskt, men varför i helvete köra bilen tills bensinen tar slut? Utan att tanka på vägen? Om han snodde Jettan i flykten, så att säga, kan han ju inte på förhand ha vetat hur mycket bensin som skulle vara i den. Så han borde ju ha förstått att han skulle ha varit tvungen att tanka på vägen Härnösand-Trondheim? Eller fattade han inte att bilar behöver bensin? hans handlande är riktigt riktigt inkonsekvent.

Jag fattar inte heller logiken i detta. Uppenbarligen tyckte han det var OK att lifta tillbaka från Storlientrakterna till Umeå och den sträckan är bra mycket längre (ca 40-50 mil) än vad han hade kvar till Trondheim. (Ca 10 mil). Han kunde väl ha fortsatt och lifta till Trondheim isf?
Citera
2010-05-15, 23:29
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Blir han förklarad psykisk sjuk så kan man behandlas på instution 2 till obegränsat år. Trippel-Yxmördaren Roger Karlsson (2001) började få permissioner efter 1.5 år.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20551.ab

När är en mördare frisk - och ofarlig?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15777&a=267554

Den ansvarige överläkaren, Lennart Edström, anser att mannen i princip var färdigbehandlad från sin psykos redan efter två månader och konstaterar:
- Det ligger inte i vårt uppdrag att hålla folk inlåsta så att det ligger i paritet med en tänkt kriminalvårdspåföljd.

Mördaren får ett ansikte - av:Leif Wilehag
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1623.0;wap2

Livstids fängelse är det längsta straffet. Eftersom trenden går mot fler antal år i fängelse, så pratar vi kanske 30 års fängelse vid det tillfälle han ansöker om nåd....

Jag hoppas för fängelse för Ragnars del. Något annat är för riskabelt. För omgivningen.
Citera
2010-05-15, 23:34
Medlem
Jag tror att RN sedan åratal tillbaka har varit besatt av tanken på att döda de här personerna. Det har varit hans sätt att hantera sina sårade känslor. Han har alltid kunnat tänka "skrattar bäst som skrattar sist".
När han är 21 år tycker han att han är stor nog för att sätta planen i verket och sedan fly landet.
Om han nu åkte till Chile eller något annat land så var det antagligen för att förbereda sin tillflyktsort.
Jag tror även att mycket i hans beteende kan förklaras av denna besatthet eller närmast tvångstanke på att döda dem som som han tycker har behandlat honom så illa.
Jag skulle heller inte bli förvånad om Brattåsmorden var en övning för det som komma skulle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in