2010-05-15, 13:13
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Ja, så fick vi besked om Ragnars irrfärder till Holmsund.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...ck-lift-av-mig

Ja, fast det där blev man ju inte klokare av. Han var alltså redan på väg norrut, från Härnösand mot Umeå? Och han hade redan dumpat bilen i ÖStersund? Jag får inte ihop det...
Citera
2010-05-15, 13:14
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximatus
Tycker han verkar rätt iskall om han sitter och drar en rövarhistoria utan några som helst kval bara timmar efter att ha yxat sina syskon och styvpappa.

Ja han fixar att planera, utföra morden och undanröja bevis och offer, fly ganska långt och komma på lögner om vad han ska svara på frågor osv, så verkar han inte tillräckligt knäpp för att slippa fängelse. Och med tanke på att det handlar om tre överlagda och bestialiska mord gissar jag på livstid.
Senast redigerad av hallon1 2010-05-15 kl. 13:21.
Citera
2010-05-15, 13:16
Medlem
Maximatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, han tycks ju ha haft sinnesnärvaro nog till att hitta på en historia.

Jo han var nog väl medveten om vad som hade hänt men att vara så iskall pekar på någon empatistörning.

EDIT: Skönt att han erkände ändå, så vi slipper läsa om honom i ett år till som med Mats Alm.
Senast redigerad av Maximatus 2010-05-15 kl. 13:19.
Citera
2010-05-15, 13:18
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Om detta stämmer, hur kom då bilen till Staa?

Enligt artikeln hade Ragnar liftat med en kranbil från Duved som ligger nära Staa
Citera
2010-05-15, 13:19
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Om detta stämmer, hur kom då bilen till Staa?

Det undrar jag också. Mina funderingar innan detta var att det är märkligt att han
fått bensinstopp. Det är ju bara att tanka för pengar hade han ju.
Citera
2010-05-15, 13:20
Medlem
Red.Crosss avatar
Citat:
Jo han var nog väl medveten om vad som hade hänt men att vara så iskall pekar på någon empatistörning.

Jo, det var väl vad advokaten sa att han hade också.
Citera
2010-05-15, 13:22
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Enligt artikeln hade Ragnar liftat med en kranbil från Duved som ligger nära Staa

ja, fast det där var ju bara den rövarhistoria han berättade för lastbilschauffören. Det behöver ju inte vara sant.
Citera
2010-05-15, 13:24
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Det undrar jag också. Mina funderingar innan detta var att det är märkligt att han
fått bensinstopp. Det är ju bara att tanka för pengar hade han ju.

Han kanske inte vågade köra in på någon mack med tanke på kameror och personal som skulle kunna bli misstänksamma, utan tyckte det var säkrare att chansa på en lastbilschaufför istället med den uppdiktade historien som förklaring till varför han måste lifta.
Citera
2010-05-15, 13:27
Medlem
Arcturas avatar
Citat:

Ja, det är väl vad man i brukar kalla psykopati. Att han varit känslosam och gråtit behöver ju inte alls betyda ånger, han tyckte nog synd om sig själv. Jag tror att han sedan länge burit på ett hat och att något hände som utlöste det hela. Men om det inte blivit nu hade det säkert blivit senare.

Alla sk psykopater blir ju inte mördare, långt därifrån. Man kan undra hur tingen skulle tett sig om han växt upp under väldigt lugna och stabila förhållanden?

Tycker han påminner om Ausonius. Aktieaffärer, spel osv, hoppar från det ena till det andra utan att fullfölja.
Citera
2010-05-15, 13:28
Medlem
Callass avatar
Ragnar berättade hur han hade liftat med en bilkran därifrån. Men hoppat av för att det gick så långsamt. Nu ville han bara hem till Obbola, där han bodde, och sina studier i nationalekonomi. Han hade ett drygt år kvar på utbildningen.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...ck-lift-av-mig

Nationalekonomi i Obbola.
Citera
2010-05-15, 13:28
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Han kanske inte vågade köra in på någon mack med tanke på kameror och personal som skulle kunna bli misstänksamma, utan tyckte det var säkrare att chansa på en lastbilschaufför istället med den uppdiktade historien som förklaring till varför han måste lifta.

Det kan stämma men om man utgår från hur kvällstidningarna har beskrivit hur han färdas så blir inte resrutten densamma.
Den visar från Härnösand till Staa och sedan till Umeå.
Citera
2010-05-15, 13:59
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red.Cross
Jo, det var väl vad advokaten sa att han hade också.

En person med Asperger kan ibland utföra mord som betraktas som bisarra och oförklarliga och
som kan vara svåra att ge en tydlig förklaring på.
En person med AS tänker annorlunda och för dem själva så kan ett agerande vara helt i sin ordning,medan för andra människor så är AS personens agerande helsjuk.
Om Ragnar nu skulle ha AS så är det inte helt otroligt att han utfört morden i kombination med en annan diagnos tex antisocial personlighetsstörning.
Även en djup depression kan påverka omdömet, även hos en människa utan diagnoser .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in