2010-07-07, 09:56
Medlem
Appropå att många här påstår sig ha Asperger, jag är inte förvånad, eftersom många med Asperger KAN ha det svårt för sociala interaktioner i verkliga livet så förefaller det sig rätt naturligt för mig att det blir en överrepresentering av dom på internet för att för dom som har det svårt med att vara sociala i verkliga livet så blir internet det lättaste sättet att vara social på.

Menmen, jag förstår din poäng om att vi inte ska dra tråden mer off-topic.
Senast redigerad av Gargantou 2010-07-07 kl. 10:03.
Citera
2010-07-07, 12:34
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TnaLa
Men kan alla med AS sluta ta åt sej, hur många psykiskt sjuka människor finns det inte??
Word! Så jävla skitnödig folkgrupp Aspergare är. Herregud, det går ju inte att diskutera på en normal nivå när alla Aspergare ska in och förklara att de minsan har empati. Jajaja, ni har empati, jättegulligt, kan vi gå vidare typ?

Det finns främst tre sorters internet-Aspergare när man diskuterar sådant här:

1. Den största gruppen, de som är skitnödiga, tar åt sig och måste försvara hela världens Aspergare.

2. De som inte bryr sig, eller skriver jag har också AS, men min familj lever och mår väl.

3. De som hatar de där skitnödiga i grupp 1 så mycket att de trollar på olika forum och gör allt för att svartmåla Aspergare på olika sätt. För att det är roligt när de skitnödiga drar igång.

Jag tycker att Ragnar påminner lite om David Sjöblom, han som giftmördade sin granne. Det där metodiska. Att han moppade upp blod och tog en koffeindrink i godan ro. Känslolivet måste ju vara kraftigt avflackat hos Ragnar. Oupptäckt schizofreniker? För det metodiska slutade liksom i kaos sedan...
Citera
2010-07-07, 20:26
Medlem
60-talists avatar
Förslag: - Om någon skrivit något bra i ett ämne som man tycker stämmer och låter vettigt o vill säga det så vore det enkelt att då kunna trycka på en Gilla-knapp (som på FaceBook) - så slipper man kopiera texten o skriva ner det man tycker. Snabbt o enkelt. Lite OT i och för sig - men jag tycker att många har skrivit väldigt vettiga saker kring Aspberger senaste dygnen, speciellt människor som själva har diagnosen - o då märker man hur märkligt media har skildrat både Ragnars beteende, diagnos och Asperberger som handikapp. Man har förenklat - och dragit alltför förhastade slutsatser tycker jag. När jag läser vad ni som själva har aspberger har att säga lär jag mig mycket. Det ville jag säga. Tack alla Ni som skriver om Ert handikapp och liv. Och förklarar så bra att vi andra kan få ett hum hur det är att leva med detta handikapp.
Ni sprider bra o intressant kunskap.
Citera
2010-07-07, 22:28
Medlem
DeLoreans avatar
Dags att starta en tråd om Asperger? Är ju inte helt ointressant!

När det gäller RN är det ju mer eller mindre "case closed" och av de senaste 30 postningarna i tråden handlar nog mer än hälften om Asperger som sådant. Blir litet fel liksom.

Till Moderator eller den som startar en sådan tråd: Glöm bara inte att lägga in en länk i den här tråden så vi hittar!
Citera
2010-07-07, 23:16
Medlem
TnaLas avatar
Det finns en uppsjö av trådar om aspergers här på forat.
Citera
2010-07-08, 00:00
Medlem
HC47s avatar
Vad är det för jävla skämtartikel i Aftonbladet?

"Trippelmördaren Ragnar Nilsson, 21, lider av en allvarlig psykisk störning.

Han har Aspergers syndrom..." - Aspergers är INTE en allvarlig psykisk störning.

"... en diagnos som fick honom att erkänna morden." - Ja, för aspergare kan absolut inte ljuga!

Och det som gör att jag går från road till fruktansvärt irriterad:

"– Bovet i dramat är psykisk sjukdom.". Vilket jävla skitsnack. Hur i helvete kan man uttala sig så!?

Hej hopp, nu kommer människor med AS få ännu mer kritiska blickar ute eftersom att efterblivna svenskar kommer tro att aspergare på något vis brukar mörda människor för att de inte "förstår verkligheten". Satan i helvete vad irriterad jag blir på detta jävla skitsnack.
Citera
2010-07-08, 00:22
Medlem
Red.Crosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Vad är det för jävla skämtartikel i Aftonbladet?

"Trippelmördaren Ragnar Nilsson, 21, lider av en allvarlig psykisk störning.

Han har Aspergers syndrom..." - Aspergers är INTE en allvarlig psykisk störning.

"... en diagnos som fick honom att erkänna morden." - Ja, för aspergare kan absolut inte ljuga!

Och det som gör att jag går från road till fruktansvärt irriterad:

"– Bovet i dramat är psykisk sjukdom.". Vilket jävla skitsnack. Hur i helvete kan man uttala sig så!?

Hej hopp, nu kommer människor med AS få ännu mer kritiska blickar ute eftersom att efterblivna svenskar kommer tro att aspergare på något vis brukar mörda människor för att de inte "förstår verkligheten". Satan i helvete vad irriterad jag blir på detta jävla skitsnack.

Nåja... det bekräftar iaf. den infon jag hade och som jag skrev om rätt tidigt. Sen att Aspergers skulle vara någon slags utlösande faktor tror jag inte på.
Känner en som har Aspergers, visst, lite udda är han men knappast någon mördarmaskin, dock så känner man igen vissa "drag" som Ragnar visat.

Tycker också det är dåligt av Aftonbladet att få det att låta lite som den allvarliga psykiska störningen skulle vara Aspergers, den är förmodligen något helt annat.

Dessutom så ljög han väl rätt bra för den där lastbilschaffisen, en historia som i sin tur skapade stor spekulation här på FB.
Senast redigerad av Red.Cross 2010-07-08 kl. 00:32.
Citera
2010-07-08, 09:45
Medlem
Liverapportering från rättegången:

http://allehanda.se/mer/livechatt/1.2164264
Citera
2010-07-08, 12:21
Medlem
Aisha Svenssons avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7435453.ab

Citat:
Natten innan morddagen ligger Ragnar Nilsson sömnlös och tänker att han måste döda syskonens pappa. Han funderar även på att döda sina två småsyskon.

Citat:
Resultaten från blodproven visar att den åtalade hade små små mängder av ett ämne som finns i sömnmedlet Theralen kvar i kroppen.

Stackars jävel, han kanske låg och hade restles legs och blev mer och mer förbannad och uppvarvad. Theralen, vilket jävla skämt. Undrar hur mycket psykvård han hade sökt... Doktorerna får en fet bakläxa på det här fallet.
Citera
2010-07-08, 13:15
Medlem
Tycker det är förbannat osmakligt att man slår upp "ASPERGERS" stort i det här målet, eftersom det framkommer klart nu av rättegången att det föreligger andra saker med.
Citera
2010-07-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Tycker det är förbannat osmakligt att man slår upp "ASPERGERS" stort i det här målet, eftersom det framkommer klart nu av rättegången att det föreligger andra saker med.

Vilka andra saker föreligger det?
Citera
2010-07-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Vilka andra saker föreligger det?

Det framgår inte eftersom det begärts låsta dörrar när RPUn gås igenom av både RN och MN, vilket är beklagligt så vårdslöst som slaskmedia "rapporterat" om fallet hitills.

Men Aspergers blir aldrig "Allvarlig psykisk störning" ensamt.

2:40 [Kommentar från Tobias Tobias : ]
Såsom media blåst upp "aspergers" som slagord så är det väldigt beklagligt att det begärts stängda dörrar.

torsdag 8 juli, 2010 2:40 Tobias
2:42 Som advokat Lindberg sa i går; Asperger i sig är inte orsaken till detta, störningen måste vara allvarlig. Och enligt det rättspsykiatriska utlåtandet är den det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in