2010-05-13, 00:23
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Fast att ha tre sexpartners är inte samma sak som att skaffa barn med två olika karlar och sen gå på en tredje. Skaffar man barn har man ett ansvar att se till att barnen mår så bra som möjligt. I det läget kanske man inte ska sätta sin egen lycka i första rummet och barnen i andra. Killen kände väl sig förbisedd och bortglömd. Något av familjens svarta får (kanske pga sin förmodade diagnos). Såna här handlingar grundar sig ofta på uppbyggd ilska och ibland blir resultatet det vi har sett nu vare sig du, jag eller någon annan vill det. Killen borde ha fått hjälp med detta långt tidigare.

Jag är för övrigt jävligt trött på att höra om människors rätt att förverkliga sig själv. Det är alldeles för mycket sånt bland föräldrar idag. Känner man att man fortfarande vill leva livet fullt ut utan att tumma på sin egen firhet kanske man helt enkelt ska ge fan i att skaffa barn.
Men seriöst? Hur många människor pratar du om nu? Bara i Sverige? Helt jävla sanslösa antaganden och motivförklaringar...
Citera
2010-05-13, 00:24
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novitas
Den egna pappan kanske inte var lika närvarande.
Spekulationer javisst men det är väl det vi alla sysslar med just nu.RN hade säkert något, för honom vid tidpunkten för morden, rationellt motiv.
Hat pga avundsjuka på syskon och styvfar är ganska vanligt.
Min fetstil; Nja, inte riktigt alla i den här tråden spekulerar på det där sättet.

Tack och lov.
Citera
2010-05-13, 00:32
Medlem
Stålverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zixten
Tror nog inte att han mördade alla tre samtidigt. Kanske kom systern hem först och något hände som föranledde hennes död. Brodern kommer sedan och ser detta och då måste han också mördas. Sedan inväntar GM fadern och avrättar honom pga att han är i behov av bilen.

Jag ska inte utesluta något men tycker att den här teorin verkar orimlig. För att ha en sån kyla att man sitter och väntar in offren en efter en medan hans syskon redan ligger döda i huset, måste han vara extremt känslokall eller rubbad. Det troligaste, rent logiskt, bör vara ett dåd som utförs under kort tid i rent raseri.
Citera
2010-05-13, 00:33
Medlem
har det kommit fram något motiv än?
Citera
2010-05-13, 00:34
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Fast att ha tre sexpartners är inte samma sak som att skaffa barn med två olika karlar och sen gå på en tredje. Skaffar man barn har man ett ansvar att se till att barnen mår så bra som möjligt. I det läget kanske man inte ska sätta sin egen lycka i första rummet och barnen i andra. Killen kände väl sig förbisedd och bortglömd. Något av familjens svarta får (kanske pga sin förmodade diagnos). Såna här handlingar grundar sig ofta på uppbyggd ilska och ibland blir resultatet det vi har sett nu vare sig du, jag eller någon annan vill det. Killen borde ha fått hjälp med detta långt tidigare.

Jag är för övrigt jävligt trött på att höra om människors rätt att förverkliga sig själv. Det är alldeles för mycket sånt bland föräldrar idag. Känner man att man fortfarande vill leva livet fullt ut utan att tumma på sin egen firhet kanske man helt enkelt ska ge fan i att skaffa barn.

Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Men seriöst? Hur många människor pratar du om nu? Bara i Sverige? Helt jävla sanslösa antaganden och motivförklaringar...

Vad är sanslöst? Kommer det som en chock för dig att man inte beter sig så som förälder eller vad är det som inte faller på plats i din värld? Öppna locket på din jävla skokartong och se dig omkring. Landet är fullt av missanpassade ungdomar som knappt kan läsa och skriva och större delen av ansvaret för detta vilar på dessa ungdomars föräldrar. Föräldrar idag behöver lära sig att ta sitt förbannade ansvar

Vad gäller gärningen så anser jag att det är ett fullgott motiv om man ska utgå från att han handlade rationellt. Det är väl klart att det kan finnas en psykiskt sjukdom i botten eller att killen har drabbats av en tillfällig psykos när han begick brottet men det var inte det jag pratade om nu.
Citera
2010-05-13, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulllrik
De bestialiska morden och RNs personlighet stämmer inte överens. Han beskrivs som en lugn, sympatisk och föga aggressiv person.

Hypotes. RN återgäldar som vuxen övergrepp under tiden som styvson som inte utretts juridiskt och psykologiskt. RN känner till sina halvsyskons beskrivningar av händelser och kan i förlängningen, baserat på sina egna erfarenheter, se saker han vill undvara dem. RN väljer att utföra dådet vid det enda tillfälle han ser; då styvfadern hämtar barnen. Tyvärr får halvsyskonen beskåda eländet. I desperation tömmer han också deras liv. Alternativt är även deras död planerat då hans erfarenheter av ett liv med övergrepp inte är värt att leva.

Har tänkt i samma banor, men då borde det varit mer troligt att RN själv försökt ta livet av sig, än som i nuläget fly..
Citera
2010-05-13, 00:36
Medlem
tigrispantheras avatar
OT: Avslutande om de riktigt professionella, som advokater och läkare t.ex.:

De hemligheter en vanlig skit som jag dragit som lärdom är:

1. Proffsen tar tidigt kontakt med vänner/kollegor och diskuterar sina problem. Det kan beskrivas som en spontan och tidig debriefing. Kollegor vet hur jävligt det är emellanåt.

2. Sedan räcker det att “toppa” med en liten gråt i kretsen av sin familj.

Det funkar!
Citera
2010-05-13, 00:38
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stålverk
Jag ska inte utesluta något men tycker att den här teorin verkar orimlig. För att ha en sån kyla att man sitter och väntar in offren en efter en medan hans syskon redan ligger döda i huset, måste han vara extremt känslokall eller rubbad. Det troligaste, rent logiskt, bör vara ett dåd som utförs under kort tid i rent raseri.

Ja och det finns också den möjligheten att han låser in barnen först i olika rum. Sedan lägger han sig i bakhåll för deras far. Överfaller och dödar denne när han kommer och ska hämta barnen, sedan låser han upp ett rum i taget, går in och resten vet vi.
Citera
2010-05-13, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Vad som utlöste det hela vet jag inte. Däremot så har jag en magkänsla av att hans uppväxt har präglats av saker som har format honom till den han är idag. Den som bär skull till detta tror jag är hans egen pappa. Detta är rent spekulativt och en del skulle säga fördomsfullt när jag bygger min känsla på hörsägen och på pappas yrkesinriktning.

Sant och med risk för att verka mkt fördomsfull...en fårfarmare som jobbar på dagis och är ansedd som en kuf...Hmmm, men å´andra sidan kan ju den dödade styvfadern ha vara
it grym mot såväl GM som de egna barnen?
Citera
2010-05-13, 00:56
Medlem
OT: Bara jag som tycker RN är ruskigt lik Russell Crowe minus 30 år på sin facebook-bild?

OnT: Känns som att motivet var det som det alltid är vid mord i nära relationer, dvs. familjerelaterat och ytterst privat för familjen. T.ex. Svartsjuka, utfrysthet, kärleksbrist, ilska osv.
Senast redigerad av dveil 2010-05-13 kl. 01:10.
Citera
2010-05-13, 01:13
Medlem
MrVisstos avatar
Om han senaste året biffat till sig i snabb takt är det inte risk för att ett s.k "roid-rage" kan ligga bakom?
Citera
2010-05-13, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrVissto
Om han senaste året biffat till sig i snabb takt är det inte risk för att ett s.k "roid-rage" kan ligga bakom?

Enligt min kontakt - nära vän - så har han inte använt preparat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in